Abonnemang- och operatörserbjudanden [Diskussionstråden]

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DroidJunkie, 23 nov 2022.

1. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 099
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  2. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Finns det bra erbjudanden på abonnemang med iPhone 16 Pro? Dålig tajming med att råka krossa displayen på nuvarande

minimum 20gb surf

3. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
  4. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Och där kom det ...; under dagen anlände e-post från Bahnhof. Tänker inte citera som en del gör; det är samma visa varje år, så givetvis följande nyckelord: februari, Zitius, höja.
    Ibland har jag som sagt tröttnat, och inte prutat ned det förrän på höstkanten, å då är det ju inte så långt till nästa höjning ...

Några journalister måste fan titta på detta, även om avtalen mellan en kommunikationsoperatör och de stadsnät den verkar i kanske kan skifta. Bahnhof hänvisar till kommunikationsoperatörens höjningar visavi operatörerna; och jodå, man kan se en generell ökning av priserna hos olika operatörer i stadsnätet över tid [ingen enorm priskonkurrens där, trots allt fint prat om "öppet" från Zitius/Telia, och skulle det vara lägre är det någon skum skunkoperatör som kanske finns till i ett par år]. Samtidigt säger, som jag nämnde ovan, representanter för olika kommunikationsoperatörer att de knappt höjt något de senaste 8-10 åren.

Ni vet hur det pratades förr; rationalisering, datorer "gör jobbet", snabbt å enastående billigt (och de betalar ju knappast konsumentpriser för elen), och bandbredd borde inte kosta så mycket jämfört med inköp av utrustning, att lägga och koppla fiber å andra aktiviteter som involverar "dyra" människor; lik förbannat får man betala som om det stod någon och vevade på en generator kopplad till någon router i en källare ...

5. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Riktiga Sovjet-priser i vanlig Telia-stil. Comviq har obegränsat mobilt bredband utan hastighetsgräns för 249:- inklusive router just nu, kanske kan vara värt? Förvisso bara 4G, men det räcker för de flesta.

Inte för att strö salt i såren, men vi omförhandlade nyligen vårt gruppavtal i BRFen. Vi gick från 70:- i månaden ner till 40:-, för gigabit. Tyvärr inte med Bahnhof (jag pushade dock styrelsen för det, men vi kom fram till att det blir för mycket jobb att byta operatör när priset i slutändan blir nästintill samma).

Boris92 gillar detta.
  6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, de trycker operatörerna framför sig till allt högre priser (om man nu kan lita på vad operatörerna säger). Samtidigt som operatörerna verkar vilja trycka kunderna till allt högre hastigheter, om inte i rekommendationer/förslag, så i prissättning; ett antal 10-tals kr skiljer ibland 10/10 och 250/250 etc. De större hoppen kommer runt 500/500 å uppåt.

Men som sagt, samma Zitius och samma Bahnhof, i samma län, men med olika fastighetsägare, kan ta 389 kr istf 499 kr för 100/100 from 2025 i annan del av länet.

Nä, du strör inte salt i sår, jag hade dels sett ditt pris tidigare, dels är jag medveten om hur det kan se ut på en del håll (ja jo, en del operatörer kan ju upplevas som bättre, så vid "bostadsvisningar" å liknande är det kanske inte bara skick [läge vet man ju], å föreningens ekonomi man vill kolla ... :)).

Vet inte om Comviqs mobila bredband är ett alternativ, men ja, det är bra pris får man anta, beror på hastigheten [har mobilabonnemang där, å då kan det bli som att lägga alla ägg i en korg - samtidigt erbjuder de 50 GB på mobilen om det mobila bredbandet skulle strula]. När jag har gjort högst enkel check hemma, så har jag fått på 5G, typ: 21/19, 31 ms; på 4G+: 15-16/8 31 ms. Å wifi via lina på 100/100 levererar 99-100/99-100 å 5-9 ms (med VPN).

7. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Då kan du nog räkna med runt 15 Mbps via Comviq.

Annars kan du ju dela internet med några grannar så går ni ner rejält i pris. En bekant till mig gör så, han tunnlar ut allt via VPN på sin sida så han inte får problem om kidsen hos grannen piratkopierar.

8. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Vet inte vad man ska göra när det blir ett inlåst*, i flera bemärkelser, monopol. Tror jag nämnde det ovan, men i sammanhanget (ev. mobilt bredband) kan man ju även lyfta fram Bahnhofs (i det aktuella stadsnätet) pris för 10/10: 429 kr ... :eek: Ett jävla rån. I det perspektivet är ett mobil bredband på 10-15 Mbps för 249 kr (om man binder sig i 24 mån) inte så illa. :D

* Som bekant händer även att en del nyttjar internetoperatörernas e-post å andra tjänster.

9. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    När 5G SA finns och med publik IP så kanske det går att överväga i framtiden men det hänger ju på till vilket pris...

Här gick jag från 299 med Telenor till Allente (via Bredbandsval då Allente inte erbjöd det själva), 500/500 för 419.

10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja det är bra pris; samtidigt har de ofta prissatt så tätt att det kan vara mycket liten skillnad mellan 100 å t.ex. 500 Mbps. Bahnhof vill alltså (här) ha 70 kr mer för 100/100 än 10/10 (499 kontra 429), men 500 Mbps kostar bara 50 kr mer, 549 kr. Visst, 10 ggr kontra 5 ggr men ändå ...

Kollade lite på Bredbandsval visavi aktuellt stadsnäts sida; Allente 100/100 kostar här, beroende på vilken sida jag tittar på antingen 369 kr, bundet i 12 mån, därefter 579 kr, eller 289,5 kr i 6 mån (bundet på 12 mån) därefter 579 kr ...
    Givet Bahnhofs å andras priser (429 f 10/10 å 499 f 100/100), kan man ju t.ex. lika gärna byta till Ownit 150/150 för 239 kr i 3 mån, sedan 479 kr utan bindning; eller gå upp till 300/300 f 264 kr i 3 mån, sedan 529 kr.

11. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag byter varje år och binder mig. Har inte varit med om att någon operatör har ändrat priset under bindningstid än. Jag vägrar gå under 500/500. Skulle förstås klara mig med lägre hastighet men skillnaden i pris är så låg som du säger. Jag sitter ju fast hos utsugarna GlobalConnect och har begränsat med val 100, 250, 500 och 1000. Bahnhof vill ha 529, 549, 559 eller 579 för det. 10 kr skillnad mellan 250 och 500. ;)
    50 kr mellan 100/100 och 1000/1000.

Last edited: 10 dec 2024
  12. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Pensionärer strikes again men offtopic, om det blev Bahnhof men det blev ett fel inom en kort period, hur skulle du hantera klagomål då du var ensam i att rekommendera Bahnhof? Skulle kännas jobbigt!

13. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Inte så konstigt. Det kostar i praktiken lika mycket att tillhandahålla 100 Mbps som 1000 Mbps. I slutändan kommer du använda lika många GB per månad oavsett hastighet. Är därför de flesta ISPer bara erbjuder gigabit på gruppavtal, det finns ingen poäng i att artificiellt begränsa hastigheten.

Kristy gillar detta.
  14. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 099
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Hej Bäst om du kontaktar telia och fråga kundtjönst
    90200

Kristy gillar detta.
  15. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
  16. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nej, jag kan inte tänka mig något som skulle göra det mycket dyrare med 500 eller 1000 Mbps visavi t.ex. 100; snarare är det så att det över tid skapar mer administration & kundfrågor när man tillhandahåller en uppsjö av hastighetsalternativ.

Visst är det så att personer med en viss användning kommer att konsumera samma mängd GB i stort sett oavsett hastighet. Undantag finns förstås; blir hastigheten starkt begränsad, begränsas konsumtionen; och omvänt kan det hända att vid skifte från mycket låg till mycket hög så ökar konsumtionen av GB i vissa delar bara för att det är möjligt, ungefär som att en del tenderar att äta mer "godsaker" om de råkar ha extra mycket hemma; jfr. även Parkinsons lag, en arbetsuppgift kommer att utvidga sig så att den fyller den tid som är tillgänglig för att utföra den; men då kan man förstås också hävda att den nya högre konsumtionen var det reella behovet. Men folk tenderar nog att landa i den förbrukning de skulle ha haft oavsett om 100 Mbps eller 1000 Mbps, åtminstone över kortare perioder, tills hushållet byggs ut eller krymper.

Vad vi ser (med differentierad prissättning för olika hastigheter hos olika operatörer) är nog försök att täcka in så stor yta som möjligt i efterfrågediagrammet för det egna företaget, i termer av antal kunder och intäkter. Det är bara att jämföra med resebolag som SJ etc. som kan prissätta i princip samma stolar olika för olika kategorier resenärer, och vid olika tidpunkt för bokningen, trots att det är samma tåg från A till B en viss tid som är föremål för den administrativa övningen att fånga in kunder.

Så ja, det verkar vara artificiellt; och som jag sagt tidigare, det är inte första gången :) ett pris på en vara eller tjänst inte har direkt koppling till underliggande värde.

Men internetoperatörerna har närmast hamnat i samma situation som teleoperatörerna när vi "slutade" ringa och skicka sms för att i stället surfa på mobilen; de är utsatta för en form av "leapfrogging"; nya, mer relevanta och intressanta tjänster, inkl. kommunikation, levereras på deras nät och de degraderas till att bli betraktade som grundläggande infrastruktur. Så de måste kämpa lite mer för att göra sig relevanta. Om precis alla som har en kabel till sin byggnad betalade, säg, 200 kr för 1 Gbps, då skulle det inte finnas så många kunder att slåss om med den produkten/tjänsten, vad mer kan då en internetoperatör erbjuda?

Kristy gillar detta.
  17. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nä, inte konstigt. Då kan man lika gärna köra på högre hastighet. Förbrukar lika mycket data oavsett om jag har 250 eller 500. Kanske folk som seedar torrents förbrukar mer men det gör jag inte själv.

18. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Kan du tipsa/beskriva oss andra hur ni går tillväga för att få dessa avtal i brfer?

19. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Snacka med styrelsen till att börja med och säg att du vill sätta igång ett projekt för att införa ett gruppavtal på bredband. Formellt behöver du inte ha styrelsen med dig, men min erfarenhet är att du helst vill vara på god fot med dem. Sedan kan du själv eller styrelsen begära in offerter från olika ISPer. Jag rekommenderar starkt Bahnhof, om du PMar mig kan du få en kontakt till vår säljare. Min erfarenhet är att de ger ett schysst pris direkt utan massa förhandling. Avtalet är endast 1 sida långt, så det var busenkelt att förstå vad vi skrev under. Undvik Telia och Telenor, de har avtal som låser in er i 15 års tid som förnyas automatiskt hela tiden om ni inte säger ifrån.

När ni bestämt er för vilken offert ni vill ha så får du eller styrelsen skicka in en motion till årsstämman. I min motion skrev jag att stämman skulle ge styrelsen i uppdrag att teckna ett avtal med Bahnhof. Jag skrev även med priset per månad samt kostnaden för att bygga ut fibernätet. Vi hade Telenor i vår gamla förening och vi orkade inte vänta 15 år, så vi byggde ett helt nytt fastighetsnät och lät Telenor ha kvar det gamla, som nu står tomt.

När motionen är genomröstad är det bara för styrelsen att skriva på avtalet och skicka in, sedan kommer den tekniska avdelningen kontakta er för att lösa alla praktiska grejer. Det inkluderar att dra fibernätet (om ni inte redan har ett nät de kan ta över), installera alla switchar nere i källaren, dra in en ny fiber från gatan, konfigurera allt och ge ut routrar till alla lägenheter.

Du kan räkna med några månaders barnsjukdomar i början sen när allt är igång, typ att fiberpar har gått sönder till vissa lägenheter, IP-adresser är felkonfade, osv. Sådant felanmäler man till Bahnhof, så skickar de ut en tekniker och löser det som ett garantiärende.

Det var ett ganska stort projekt. Allt som allt tog det 1,5 år från att jag begärde in offerten till att vi hade en fungerande tjänst.

Priset baseras framför allt på hur många bostäder ni har i föreningen. En förening i storleken 200 lägenheter kan räkna med ca 70:- ink moms per månad för gigabit. Min nuvarande förening har nästan 1000 lägenheter och vi betalar 40:-. Att dra ett nytt fibernät kostar 3000-4000 per lägenhet, men då äger föreningen nätet och bara lånar ut det till Bahnhof under avtalets gång, d.v.s. inga 15 års bindningstid.

Telenors säljare ringde mig efter att vi skrivit på med Bahnhof. Han i princip bad på knäna om att det trots allt var möjligt att sänka priset i deras nät efter att vi visat att vi menar allvar. Jag bad honom dra åt helvete. Det ironiska är att avtalet på 15 år löper åt bägge hållen, så Telenor tvingas nu tillhandahålla tjänster i föreningen 15 år till, när inte en enda käft betalar för någon tjänst alls hos dem. Kändes ärligt talat riktigt gött att ge honom fingret efter hur mycket de fulade sig från början.

Last edited: 11 dec 2024
    Kristy, maww, Boris92 och 1 annan gillar detta.
  20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 999
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Här där jag bodde hade de först Telia, sen bytte de till Bahnhof men sen tillbaka till Telia. Jag bodde inte här när de hade Bahnhof men det jag hört så klarade de inte av att ge kapacitet till alla lägenheter, typ att det blev dålig kapacitet eller något sånt.