Abonnemang- och operatörserbjudanden [Diskussionstråden]

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DroidJunkie, 23 nov 2022.

1. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Hos oss har det inte varit några problem. Man kan logga in på kontrollpanelen och se grafer över trafiken. I min gamla BRF (med 200 lägenheter) använde vi som mest runt 1,5 Gbps för hela föreningen. Vi hade 10 Gbps upp mot internet. Bahnhof-säljaren sa dock att de kostnadsfritt hade uppdaterat oss till 25 eller 40 Gbps om det visade sig vara ett problem.

Gjorde massvis med mätningar och har inte en enda gång hamnat under 950 Mbps både upp och ner.

Kristy gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 214
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan ju vara skillnader beroende på vart i Sverige man bor. :)

schrödinger gillar detta.
  3. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Inte för att det är viktigt för diskussionen, du gav en bra beskrivning hur man kan försöka förankra, och även gå tillväga, men jag fick intrycket i tidigare inlägg att det trots allt inte blev Bahnhof, men det kanske blev ngt annat än Bahnhof eller Telenor.
    I den biten där du nämner att bygga de faktiska näten i byggnaderna slår det mig att vissa fastighetsägare kanske vill ha en onödigt stor del av kakan för lång tid, vid sidan av vad kommunikationsoperatör och internetoperatör begär av slutkunden; dvs bostadsrättsföreningar är nog inte likna benägna att vidarefakturera långt efter att något har betalat sig, så att säga, jfr med vissa andra fastighetsägare. Men om detta vet vi tyvärr sällan särskilt mycket. Jag vet man bl.a. i Växjö, Wexnet, separatfakturerade ett tag, dvs fakturan från internetoperatören inkluderade inte kommunikationsoperatörens andel, och då blev åtminstone någon del tydlig. I den mån fastighetsägare även vill ha del i kakan så ser vi inte det.
    -- Addendum --
    Tror jag förstår, du talade om två olika situationer, föreningar, där det i senare fallet inte blev Bahnhof.

4. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag har inte drivit gruppavtalet i min nuvarande bostad. Vi har Ownit, och det har vi haft sedan jag flyttade in. Jag drev processen i min förra BRF och då blev det Bahnhof.

Jag begärde in en offert från Bahnhfof för den nya BRFen med, men prisskillnaden blev väldigt liten mellan Bahnhof och Ownit. Att byta ISP är ett ganska stort jobb och folk skulle bli utan internet en dag, plus alla barnsjukdomar efteråt. Vi landade i att det inte var värt jobbet, och Bahnhof själva höll med.

Ja, det du skriver om fastighetsägaren stämmer säkert. Är väl därför det är så dyrt med internet i hyresrätter. I en BRF finns ju inget vinstintresse, så finns ingen poäng i att hyra ut fastighetsnätet dyrt till varken en ISP eller ett stadsnät.

I min förra BRF hade Telenor byggt fastighetsnätet gratis, så var nog därför de ansåg att 15 års ensamrätt var befogat. Vi sparade dock in kostnaden för det nya nätet på under ett år eftersom varje lägenhet sparade typ 300 i månaden.

5. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag tror inte det, operatören hyr ju en svartfiber och installerar sin egen utrustning på bägge sidorna. I Bahnhofs fall hade det räckt att byta ut ett par SFP-moduler för att uppgradera till 25 eller 40 Gbps. Jag tror mer det handlar om att folk fått gruppavtalet levererat via kopparnät. Är man längst bort i huset sett från switchen så är risken stor att man får sämre signal och lägre hastigheter. Det är dock inget problem om man har fiber.

Jag har (tyvärr) kopparnät i min nya bostad och Ownit garanterar 700 Mbps. Bor dock nära switchen och får nästan alltid 950/950. På söndag när alla streamar brukar det gå ner till runt 900/900, är dock övertygad om att det beror på störningar från alla andras kablar som går längst med min och att det inte har att göra med kapaciteten från switchen ut på internet.

Last edited: 11 dec 2024
  6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är väl ändå förhållandevis vanligt med kopparnät/nätverkskabel sista biten i en byggnad? Dvs att i bästa fall går fiber in i källaren och sedan nätverkskabel x antal meter. I nyproduktion kanske fiber är vanligare.
    (Det var lite kul ett tag att följa diskussioner i forum baserade i UK, de var strängt fixerade vid FTTH (fiber till hem eller byggnad, kontra FTTC, fiber till kabinett eller liknande), och kämpade för att få upp sina hastigheter å jämförelsevis var det, för åtminstone de i flerbostadshus, i SE tämligen problemfritt att få till 100/100 Mbps [än roligare var historier om aluminiumkablar etc (var väl telekablar från drottning Victorias tid) på ADSL-tiden].)

7. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    När jag drog bredband för typ 24-25 år sedan så drog vi fiber mellan husen och koppar upp till lägenheterna i flerfamiljshus (för Bredbandsbolaget). I andra fall, typ radhus drog vi fiber hela vägen.

schrödinger gillar detta.
  8. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jo, det är det, är väl bara de senaste 15ish åren man börjat med fiber hela vägen. Lägenheten jag bor i nu installerade gruppavtal under tidigt 2000-tal, så nätet är från den tiden.

9. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Telia...Sa upp mitt tidigare bf-abonnemang som gick ut i veckan och tecknade ett nytt bf-abonnemang som skulle kicka igång dagen efter. Nu är det helg och fortfarande inget XD. Supporten har nu sagt att de ska se över det på måndag då just den supporten för privatkunder inte jobbar helg. Det har tagit mig 4h av väntan, bortkoppling, återkoppling :).

10. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    969
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    ...menar du att du sa upp 2023 tjänst då du inte fick förlänga med året erbjudande? Men finns det inte en cooldown på din adress för det nya erbjudet?

Last edited: 21 dec 2024
    astrob0y gillar detta.
  11. astrob0y

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Yes. Sa upp 2023s tjänst sedan skulle säljaren/support:en göra att 2024s tjänst skulle kicka in dagen därpå. Hände inte. Nåväl, några dagar utan ordentligt bredband klarade sig folk med.

bernard gillar detta.
  12. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    969
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Skaffa ett surfgaranti kort som ersättning. Eller borde ha skaffat Telia Bredband Hemma om stadsnät avgiften är för hög.

13. rawbin2K

rawbin2K Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    439
    Vanliga frågor

När får jag reda på innehållet?

Mystery box är en exklusiv box med maxat innehåll från Samsung som vi avslöjar först vid leverans.
    Har jag ångerrätt?

Ja, du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar på comviq.se. Ångerrätten gäller från när du får leveransen. Om du ångrar dig behöver du returnera hela boxen med alla produkter.

14. karlkaka

karlkaka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    "till ett värde av 50 000 sek"!

vad har lådorna kostat tidigare år och när får man veta priset?

Jag antar att paketet inneåller telefon (S25 ultra?), platta (s10 ?). Vad kan de små grejerna vara, en klocka och något mer kanske? jag vet inte om det riktigt blir ett värde av 50 000 dock...

15. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 214
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det finns en Comviq Mystery box tråd, där kan man se vad de kostat de föregående år(en)

16. astrob0y

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Har nu testat Lycas 120gb/99 sek i ett par dagar. Bra 5g-täckning, fin kundsupport, enkelt att föra över mitt telefonnummer ifrån slutet av 90-talet (guldnummer). Lag:en som har påpekats i andra trådar finns och jag märker av den något. Dock är den inte problematisk då jag kan snacka med min +70 åriga morsa dagligen utan problem. Jag är nöjd än så länge. 1200 per år sänkte min årliga telefonkostnad med ca 2k.
    Deal:en finns kvar, Köp Lyca Fast Pris 340 SEK |120 GB

jimmyle, 900ssie, svenix och 1 annan gillar detta.
  17. vibsp97

vibsp97 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 pro
    Tips på bra/prisvärt abonnemang eller kontantkort för router i husbil?

18. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Vad har du för krav?

Personligen föredrar jag begränsad hastighet och ej begränsad datapott, i så fall är Telias stugbredband riktigt bra och prisvärt. Vill du inte ha bindningstid är Chili Mobil bra, om du klarar dig i Tres nät.

19. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon: