Tips: Acer Spin 713

Diskussion i 'Chrome OS' startad av moparlinke, 8 jan 2021.

Taggar:
  1. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Jag har senaste Acer Chrombook Spin 713 (evo) med i5, 8 GB. Är också sjukt nöjd.

    Datorn är snabb, enkel och har bra batteritid. Bra skärm. Gillar mycket 3:2. Chrome OS är väldigt enkelt också. Bara att köra på och det är ju precis vad man behöver i vardagen. Använder den mer än min Surface Laptop 3 som är också en fin dator med skärm 3:2. Men enkelheten vinner i längden.
     
    Last edited: 26 nov 2021
    RobinAug, moparlinke och bernard gillar detta.
  2. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    The verdict???
     
  3. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Fråga..
    Eftersom man laddar den med USB-C så borde.man väl kunna ladda den med en USB-C mobilladdare? En OnePlus 65w laddare då i frågan. Såg att en på Youtube sa att han laddade med den så man slitter allt bröte med original laddaren. Acer säger såklart att man ska använda den som kommer med datorn och dom gav mig dessa Specs för deras laddare (bilden). Dessa är för OnePlus laddare



    Output voltage
    5.0 V DC / 10.0 V DC

    PDO : 5.0 V DC / 9.0 V DC / 12.0 V DC / 15.0 V DC / 20.0 V DC

    PPS : 3.3-16.0 V DC

    Output current
    3.0 A / 6.5 A

    PDO : 3.0 A / 3.0 A / 3.0 A / 3.0 A / 2.25 A

    PPS : 3.0 A

    Output power
    15.0 W / 65.0 W

    PDO : 15.0 W / 27.0 W / 36.0 W / 45.0 W / 45.0 W

    PPS : 9.9-45.0 W
     

    Bifogade filer:

  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, så länge USB-laddaren du ansluter har stöd för USB-PD upp till lägstanivån som är specad för datorn, så kommer det att fungera.

    Det vill säga minst 5V/3A via USB-PD. Sedan får du se vad laddaren klarar som mest och jämföra med datorn.
     
    RobinAug gillar detta.
  5. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Okej! Det som går att utläsa av den lilla texten på laddaren är PDO: 5V/3A följt av ännu fler V/A. Om han i videon nu Oneplus Warp laddare så bör det ju gå fint. Men man vill ju inte skada batteriet.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du riskerar inte skada batteriet, så det behöver du inte bekymra dig om. Det är bara en fråga om med vilken effekt du maximalt kan ladda laptopen med.

    Jag hade valt något som fixar 15V/3A, då bör det gå hyggligt fort. Står det på OnePlus-laddaren under "USB PD" bör det gå fint.
     
    RobinAug gillar detta.
  7. bjarneh

    bjarneh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 7 Plus
    Platta:
    Acer Chromebook Spin 713 (CP713-3W)
    Platta 2:
    Pixelbook 2017
    Övrigt:
    Nvidia Shield, Google Home, Sony Bravia KD-55XD7005, Ikea
    Jag kör denna och den stödjer Power Delivery med PPS:
    Linocell USB-C PD Laddare 65 W - USB-C laddare

    USB-C kablar skiljer de sig åt också, vissa fungerar med snabbladdning, vissa fungerar även att koppla till skärmen (monitor kabel).

    Jag köpte denna nyligen, då jag ville ha en sladd för snabbladdning som funkar både för Pixel 6 och min Chromebook:
    iiglo USB-C 3.1
    Webhallen.com

    Finns ju en uppsjö med andra alternativ också föstås.
     
    bernard och RobinAug gillar detta.
  8. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Tänker inte ha den för snabbhet. Mer att slippa släpa med sig ordinalladdaren. Skönt att kunna ha en laddare till mobil och dator. Står endast PDO mend det kanske är samma sak som USB-C PD.

    Android Authority skriver såhär om laddaren "OnePlus’ Warp Charge 65 plug supports the far more universal USB Power Delivery and up-and-coming USB PD PPS standards.". Bör ju fungera.

    Fantastisk Chromebook förresten. Min första Chromebook. Skärmen är fantastisk och 3:2 ratio känns riktigt bra. Men som folk på youtube säger, högtalarna är sådär i volymen. Ljudet varierar mellan höger och vänster. Ibland mer ifrån vänster, ibland mer ifrån höger. Har plockat ner ett plugin för att balansera ljudet lite.Beror vad man tittar på. Det jag saknar är bank-id programmet. Handelsbanken kräver ibland att man ska ha dosan kopplad med sladd för att signera. Det gäller även Garmin Express för att kunna uppdatera min GPS. Men sambon har en PC så det löser ju sig.
     
    bernard och bjarneh gillar detta.
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ledsen för sent svar, men här är kortfattat mina intryck efter ungefär en månad:

    Rasande snabb och följsam. Det känns som att med Chrome OS är 8 GB RAM både nog och mer än nog, för snudd på allt man använder den till. Chromebooks och Chrome OS har för övrigt kommit att bli väldigt kompetent, jämfört med eländet jag använde för 5+ år sedan.

    Skärmen är mycket skarp och jag älskar 3:2-formatet. Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till 16:9 för en laptop eller platta.

    Bra färgåtergivning och rätt bra betraktningsvinklar, även om ljusstyrkan inte är riktigt så hög som jag hade önskat, men den kanske största bristen är att skärmen har ett påtagligt problem med rödskifte vid skrollning med låg ljusstyrka (under 20%), i synnerhet med nattläget aktiverat. Vit text mot en mörk bakgrund blir exempelvis påtagligt brunröd och utsmetad då man skrollar. Misstänkte initialt att det kanske bara var ett fel med mitt exemplar (då jag inte har sett många recensioner där detta nämns), men jag testade ett annat exemplar av 713 och det var exakt likadant där. För oss som ofta använder laptopen på kvällar eller nätter, med ytterst låg skärmljusstyrka, är det ett problem som inte kan avfärdas som en bagatell.

    Tangentbordet är förvånansvärt bra, i nivå med laptopar med en betydligt högre prislapp. Därtill, förstås, bakgrundsbelyst. Bakgrundsbelysningen har dock ett lite ojämnt ljusläckage runt/bakom vissa tangenter.

    Trackpaden är även den bra, men det gäller numera trackpaden i de allra flesta laptopar i mellanklassen och uppåt. Det är numera sällsynt (åtminstone enligt mina erfarenheter) att stöta på en dålig trackpad, på samma vis som det numera är sällsynt med telefoner (mellanklass och uppåt) med dåliga pekskärmar. Den gör i 713 kort sagt sitt jobb precis som man förväntar sig.

    Högtalarna har ett skapligt kvalitativt ljud, om än lite tunt, men den maximala ljudstyrkan är tämligen låg. Det finns visst en workaround för att höja maxvolymen via de interna högtalarna, men jag använder snudd på alltid hörlurar när jag använder laptopar så jag har aldrig bemödat mig att forska vidare i det.

    Byggkvaliteten är mycket hög, i nivå med betydligt mer kostsamma laptopar, men jag skulle inte beskriva den som en direkt snygg enhet. Designen är en smula klumpig och klossig med jämfört med vissa enheter från exempelvis Apple eller Samsung.

    Pluspoäng för att man kan fälla ut skärmen 360 grader och använda 713 som en stor platta, men var väl medveten om att det är en väldigt tjock och tung platta, och när man håller den i tabletläge så landar fingrarna på tangentbordet på baksidan. Tangentbordet inaktiveras i tabletläget, så det är inte ett problem på så vis, men det känns en smula vanskligt att applicera ett stort tryck på några enstaka tangenter. Och ett ganska stort tryck behövs för att lyfta en platta som väger närmare 1,4 kilo. I tabletläge vilar jag därför i regel plattan mot mina ben eller magen, beroende på var jag befinner mig, dels för att avlasta händerna men framför allt för att minska trycket mot tangenterna.

    Batteritiden är bra men inte riktigt så bra som jag upplevde att vissa recensioner antydde. Jag hade förväntat mig lite mer. Samtidigt är dock laddning via den medföljande laddaren ganska snabb, så jag har aldig känt att det är ett större problem, allra minst eftersom den accepterar laddning via USB-C och man kan använda i princip vilken USB-C-laddare som helst som man råkar ha i närheten. Då jag reser tar jag med mig en PD-laddare med två utgående portar (60W, från Anker) och använder samma laddare för både telefon och Chromebook.

    Summa summarum är jag trots en del brister mycket nöjd med Spin 713, och det är en trygghet och lättnad att veta att man är garanterad uppdateringar ända fram till, och en god bit in i, 2029.

    Edit: Vill lägga till att Thunderbolt 4-stöd i båda USB-C-portarna är mycket trevligt. Man kan ansluta två 4K-skärmar om man så vill, vilket inte är illa jobbat för en liten Chromebook med mellanklassprislapp.

    Totalbetyg: 4 av 5.
    Prisvärdhet: 5 av 5.
     
    RobinAug, bjarneh och bernard gillar detta.
  10. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Håller med dig! En fantastisk dator.
    Har inte upplevt det du skriver om skärmen men har inte använt den med låg ljusstyrka eller med nattläge aktiverat. Har heller inte använt den som tablet än så svårt att uttala mig om det men kommer nog ha samma uppfattning som dig. Att det är 3:2 format är helt nytt för mig men tycker det är riktigt bra format.

    Har egentligen inte använt den så mycket än :P, har inte blivit så helt enkelt. Ser fram emot att kunna dra iväg på en resa, få med sig datorn och bara en laddare för både mobil och datorn. Kommer köra på Oneplus warp charger. Kan inte påstå att jag saknar min gamla Macbook pro.

    Det jag stör mig på lite är volymknapparna på sidan som "glappar" när man rör dom. Inte så att volymen ändras, de behöver man trycka ordentligt för. Men som att den sitter löst, lite störande.

    Håller med om betygsättningen
     
    mannyb gillar detta.
  11. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Då man är ny på Chromebook. Hur hittar jag alla "inställningar" som är lite extra? Det är ju rätt simpelt i en Chromebook. Så man kan lösa va för prestanda datorn har. Skärm, grafik, processor m.m.

    Och kör du standard upplösning på skärmen?