Fråga: Adapter från gammalt till nytt...?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 25 dec 2019.

  1. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 204
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Stora anledningen att det inte säljs är att folk sätter i för starka lampor i för små armaturer och då blir det varmt och kan börja brinna.
    På andra hållet finns det gott om adaptrar.
    Lite sunt förnuft, ej för stark e27 lampa och se till att adapterns e14 hane inte är naken när den är iskruvad så ska det inte vara någon fara.
     
  2. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Haha tyvärr har jag absolut ingen koll med adaptrar för själva lamp-sockeln, men som tidigare skrev så misstänker ja också att det vore dumt att sätta in en för stor/stark lampa i en mindre sockel. Har alltid kört på rätt saker till rätt uttag tyvärr :/ men det finns ju olika lampor, vissa större och vissa mindre. Kanske inte alltid inom samma tillverkare men försökt att leta upp någon som är mindre (själva bollen/ljus höljet). Men tack för att du pingade och hoppades på ett svar inom detta :)
    Ja se där, kanske ska fungera. Har varit snål och köpt budget utav Ikea [emoji14] men va har man hubb så kan man få många fler funktioner men kanske inget måste nu längre [emoji848][emoji57] köpet ja en Hue lampa så måste ja testa att koppla den direkt å se om det fungerar :D
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Med LED lampor, som inte blir alls så varma som glödlampor, borde inte värmen vara ett problem, däremot hur väl adaptern är isolerad mot elstötar, och där hade ju elsäkerhetsverket synpunkter. Adaptern bygger ju oxo några cm så det blir en rätt lång lamphållare och nog rätt fult om man kan se själva montaget.
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nu är nog mitt hem, en 45,5 m² etta med inbyggd sovalkov, så smart som det kommer att bli på en stund. :P
    Det smarta består i nuläget av en Google Nest Hub, en Nest Mini högtalare och tre stk. 6-7 år gamla eluttag från Jula, som styrs med en liten medföljande fjärrkontroll som jag nyligen bytte CR2032 i.

    Efter att ha studerat alla möjliga olika alternativ, chattat med ett par olika elektronikbutiker som inte riktigt vet vad eller hur(...?), och fått mycket värdefull info här på Swedroid, så min konklution (för mitt smarta hem vill säga) är att vidare utveckling är rätt så dyrt, lite osäkert om det funkar, och ger mig ingenting extra utöver att ha lite kul en stund.

    Jag kan inte tro annat än att styrningen av olika komponenter kommer att standardiseras mycket mer än det är i dag. Jag menar så man slipper köpa till ett par extra klumpar för 1-2 tusenlppar för att få grejorna att kommunicera. Sen att det med tiden kommer att bli billigare att "smarta" upp sig lite... Flera hundra kronor och en hel del olika komponenter för att prata med lampan i hallen är inte för alla.(Min uppfattning).
     
    Asawi gillar detta.