Jag är besvärad därför att det tog typ
tre timmar att fixa appen till hemlarmet på den nya telefonen. Tillverkaren av larmet har gjort det avsevärt mer komplicerat att komma igång med den nya appen. Den gamla var bara att slå in ID-nummer och kod så var det klart. Den nya kräver förutom registrering av konto och 5-6 olika uppgifter istället för tidigare 2, dessutom att du "parar" larmet med appen från larmets kontrollpanel.
Och det är här det blir riktigt roligt. För er som inte installerat hemlarm kan jag tala om att det är ett fullständigt helvete. Man interagerar med larmet genom en panel med två rader tecken. Menyer navigeras med tresiffriga koder som du får i en telefonkatalog till manual. Den här nya "parningen" är ju då tillsynes ganska lätt (typ 10 steg), men jag vet att det inte skulle vara lätt. Det skulle strula och ta tid.
Deras affärsidé är att sälja kurser till "larminstallatörer" för att lära sig installera det specifika larmet. Olika larm har väldigt lite gemensamt. För att kunna sälja sina egna kurser såklart. Tillverkare och leverantör i Sverige svarar inte på de enklaste frågor från personer som inte gått kursen.
Jag installerade larmet själv och det tog kanske 20 timmar att programmera, felsöka och lära mig allt. Det tog betydligt längre att montera (trådbundet i stort hus). Detta var fyra år sedan och jag har glömt bort det mesta. Att behöva sätta mig in i det där helvetet igen var inte så lockande. Särskilt inte eftersom att det gärna går sönder saker tillsynes helt omotiverat när man börjar "rota" som i sin tur behöver felsökas.
Om nån läser det här och har frågor om DSC Powerseries Neo Go så skicka meddelande till mig. Tillsammans vinner vi över de jävla larminstallatörerna.
Click to expand...