Ändra VDS till NEE

Diskussion i 'Galaxy S7 - ROM-filer och utveckling' startad av Nixal, 10 mar 2020.

  1. Nixal

    Nixal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har nyss skaffat en begagnad Galaxy S7 SM-G930F. Telefonen i sig fungerar fint men har VDS-firmware och är alltså Telenor-brandad. Jag skulle vilja flasha om den till officiellt NEE-firmware och göra den obrandad. Innan jag försöker mig på det så vill jag vara säker på hur man gör och vad det innebär så jag inte förstör något eller gör något dåligt. Jag har sökt runt men inte hittat klara svar på mina frågor, så frågar alltså här.

    - Hur ska jag göra för att hitta rätt firmware och flasha in det? Finns det någon guide jag kan följa med eventuella tillägg här?

    - Om det inte görs som ett resultat av flashningen, hur gör jag för att även ändra CSC från VDS till NEE?

    - När firmware och CSC är NEE, kommer jag att kunna uppdatera genom OTA?

    - Är IMEI-numret på något sätt ett "VDS-nummer" och blir påverkat genom att ändra till NEE, eller IMEI är oberoende av CSC? Tänkte ifall det skulle strula till något med operatörer och/eller Samsung.

    - Blir Knox på något sätt påverkat, så att telefonen "vet" att man fifflat med den?

    - Finns det några nackdelar med detta som kanske kan vara skäl till att inte utföra flashningen?

    - Finns det något annat som är bra att känna till angående detta?

    Det jag hoppas uppnå är alltså att unbranda telefonen och göra den till NEE och få den att fungera så, precis som om den alltid varit NEE. Bäst att ta det säkra före det osäkra och fråga här först. Tack på förhand!
     
  2. Nixal

    Nixal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tog reda på hur man gör. Det var inte särskilt svårt.
     
  3. iEightyNine

    iEightyNine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du har inte lust att dela med dig av din lösning? :) Jag sitter nämligen i samma sits som du var i.
     
  4. Nixal

    Nixal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Visst, det kan jag väl göra. Bra om det kommer till nytta. :)

    Jag ändrade alltså firmware på en Galaxy S7 SM-G930F, och ändrade alltså då även region från VDS till NEE. Det borde fungera likadant för andra modeller och regioner. Jag skriver hur jag gjorde, och vill man göra det med en annan modell eller region så ändrar man helt enkelt valen till det.

    Börja med att spara det som du eventuellt vill ha sparat. Logga ut telefonen från alla Google-konton, Samsung-konton, och alla andra konton, och ta bort alla konton från telefonen. När processen är färdig så kommer telefonens mjukvara att vara precis som om den vore helt ny. Se också till att telefonens batteri är fulladdat eller åtminstone nära fullt innan du påbörjar flashningen.

    Gå in på SamMobile: SamMobile - Your authority on all things Samsung
    Klicka på "FIRMWARE" uppe i menyn, och sedan på "DOWNLOAD LATEST FIRMWARE". I fältet "MY MODEL NUMBER" skriver du "SM-G930F" och du får då två val, och klicka då på "Galaxy S7 (SM-G930F)".
    Sidan laddas om till en lista med olika regioner, och du rullar helt enkelt upp och klickar på "Select country" och väljer "Nordic countries (NEE)". Du får upp en lista med firmware efter datum, och klicka då på det senaste datumet.
    Till höger har du nu en länk med texten "Download Odin v3.14.4". Klicka på den och spara Odin någonstans, och extrahera filerna.

    Odin är Samsungs program för att flasha deras telefoner och är avsett för att bara användas internt av Samsung, så vi vill hämta det från en tillförlitlig källa. Observera att vi inte ska ladda ner firmware från SamMobile. Man kan göra det, men vi är bara ute efter att hämta Odin. Senaste firmware hämtar vi istället på annat sätt.

    Gå nu till den här tråden på XDA Developers för att hämta SamFirm: [TOOL] SamFirm - Samsung firmware downloader & checker
    SamFirm uppdateras inte längre, men jag föredrar att använda det eftersom det hämtar firmware direkt från Samsungs servrar.
    Gå ner till de bifogade filerna i det inlägget och klicka på den senaste versionen, alltså "SamFirm_v0.3.6.zip", och spara den någonstans. Extrahera filerna och starta programmet. Här anger du modell och region.

    Model: SM-G930F
    Region: NEE

    Välj "Auto" och sedan "Check Update". Programmet hittar senaste firmware och visar information om den. Se till att "Check CRC32" och "Decrypt automatically" är valda och klicka sedan på "Download" och spara filen någonstans. Hämtningen påbörjas och jag rekommenderar att du inte gör något annat med datorn under tiden SamFirm används.
    När hämtningen är färdig så står det att CRC32 kontrolleras, och om det är rätt så dekrypteras filen.
    När det står att filen har dekrypterats så stänger du SamFirm.

    Extrahera firmwarefilerna från ZIP-filen och du har nu en mapp med fem MD5-filer. Lägg märke till början av filnamnen. Du har följande:
    - En AP-fil
    - En BL-fil
    - En CP-fil
    - En CSC-fil
    - En HOME_CSC-fil

    Ta bort HOME_CSC-filen så den inte råkar användas av misstag. Eftersom vi är ute efter att tömma telefonen helt och ändra region så vill vi använda CSC-filen, inte HOME_CSC.

    Öppna CSC-filen i WinRAR eller liknande program och extrahera PIT-filen och lägg den bland de fyra andra filerna (AP, BL, CP, CSC).

    Gå in här och hämta Samsungs USB-drivrutin: Mobile - Build | Samsung Developers
    När du har hämtat drivrutinen så installerar du helt enkelt den.

    Se till att telefonen är avstängd. Tryck på och håll inne Volym upp + Hem + Ström tills telefonen startar. Efter en stund kommer du till en meny. Välj "Wipe cache partition", sedan "Wipe data/factory reset", och slutligen "Power off". Detta är för att säkerställa att telefonen är så förberedd som möjligt för en ny flashning.

    Starta Odin. Klicka på knappen för respektive fil och lägg dem i respektive fält. Alltså:
    - BL-filen i BL-fältet
    - AP-filen i AP-fältet
    - CP-filen i CP-fältet
    - CSC-filen i CSC-fältet

    Klicka nu på "Pit"-fliken. Du får ett meddelande om att den inte ska användas och att Odin automatiskt kommer att använda PIT-filen från CSC-filen. Det är så det ska fungera, men det fungerar inte alltid så därför lägger vi till PIT-filen manuellt. Klicka alltså på OK och sedan "PIT"-knappen och lägg helt enkelt PIT-filen i PIT-fältet.

    Klicka nu på "Options"-fliken och se till att endast dessa alternativ är valda:
    - Auto Reboot
    - Nand Erase
    - Re-Partition
    - F. Reset Time

    Anslut USB-kabeln till datorn. Med telefonen avstängd, tryck på och håll inne Volym ner + Hem + Ström tills telefonen startar och när du får valet för det så trycker du Volym upp. Det ska nu stå följande:
    "Downloading...
    Do not turn off target"

    Anslut nu USB-kabeln till telefonen. Rutorna till vänster i Odin ska nu visa att programmet och telefonen har kontakt. Klicka nu på "Start", och gör inget annat med datorn medan Odin används. Telefonen töms nu helt och den nya firmwaren med ny region flashas nu till telefonen. Du kan se förloppet både i rutorna i Odin och på telefonen. När flashningen är klar startar telefonen om och Odin visar att flashningen lyckades. Det kommer att ta ett tag för telefonen att slutföra installationen, och när du får valet om att välja språk och så vidare så kopplar du ur USB-kabeln från telefonen och kan nu gå vidare med att ställa in telefonen som om den vore ny och därefter använda den som vanligt. Du ska nu ha nytt firmware och annan region, vilket du kan se i menyn om telefonen.

    Detta fungerade utan problem för mig och borde fungera lika bra för andra.
     
    Last edited: 10 jun 2020
    bernard gillar detta.
  5. iEightyNine

    iEightyNine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det fungerade tyvärr inte för mig! :ehm: Odin kommer till sboot.bin, men där blir det fail.

    [​IMG]

    Det står även SW REV. CHECK FAIL(BOOTLOADER) DEVICE: 8, BINARY: 7 i nedladdningsläget.

    Jag tolkar det som att min bootloader är i version 8 och att jag försöker flasha en mjukvara med en bootloader som är i version 7. Det är ju inte möjligt (vad jag vet) att rulla tillbaka en version på grund av Rollback Prevention (RP).

    Detta betyder att jag måste vänta tills Samsung släpper en uppdatering till NEE-mjukvaran där de uppdaterar bootloadern till version 8.

    @Nixal@Nixal, jag vill passa på att rikta ett stort tack till dig som tog dig tid att skriva ihop en väldigt bra och utförlig guide! :)
     
  6. Nixal

    Nixal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Där ser man, det verkar stämma att bootloadern på telefonen är i version 8 medan senaste NEE-mjukvaran är i version 7.

    Har din telefon alltså också ursprungligen VDS-firmware? Om du inte redan har testat så har jag i så fall två förslag:

    Förslag 1: Gör precis likadant igen, men lämna BL-fältet tomt. Kan vara att Odin godtar att flasha även om någon fil inte anges.

    Förslag 2: Om första förslaget inte fungerar, testa att göra precis likadant igen, men ange BL-filen från senaste VDS-mjukvaran. Jag laddade ner den för att kolla och bootloadern verkar mycket riktigt vara i version 8. Kanske att det går att blanda filer från olika firmware.

    Kan kanske vara värt ett försök. :)

    Om inte, så är det nog så att Samsung i så fall måste släppa en uppdatering till NEE-mjukvaran. Kan man tycka att de redan borde ha gjort eller bör göra snart, om nu andra firmware har nyare bootloader.
     
    Last edited: 10 jun 2020
  7. iEightyNine

    iEightyNine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det fungerade inte heller! :ehm: Nu kom Odin till boot.img, men där blev det fail också.

    [​IMG]

    Nu står det istället KERNEL REV. CHECK FAIL. DEVICE: 6, BINARY: 5 i nedladdningsläget.

    När jag köpte mobiltelefonen och fabriksåterställde den körde den en portugisisk mjukvara och redan där var det version 8 av bootloadern.

    Jag får helt enkelt vänta tills Samsung släpper en uppdatering till NEE-mjukvaran och uppdaterar bootloadern till version 8. Fram tills dess kommer jag att köra med LineageOS! :)
     
  8. Nixal

    Nixal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Då verkar det som att flera saker behöver uppdateras om både bootloader och kernel är äldre i NEE-mjukvaran. :/

    Enligt listan här så är TPH den portugisiska motsvarigheten till NEE: https://www.droidviews.com/how-to-change-csc-in-samsung-galaxy-phones
    Den tycks också ha bootloader i version 8. En möjlighet kan kanske vara att flasha med senaste TPH-firmware, men använda CSC-filen från NEE. Det är visserligen inte korrekt att blanda filer och kan leda till fel, men att bara ändra CSC i det här läget kan kanske fungera.

    Om inte detta heller fungerar så får det helt enkelt bli att vänta och se om Samsung släpper en uppdatering till NEE. Annars håller jag med dig om att det får bli LineageOS så att telefonen åtminstone går att använda. :)
     
    pirum gillar detta.