Ännu en fråga om synk...med gmail

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Parika, 29 dec 2010.

  1. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är ny i Android världen...och försöker få lite koll :)

    Tänkte sätta mig in lite mer i hur synk och backup fungerar. Det är egentligen bara kontakterna (namn och telnummer) jag är intresserad av.

    Försökte först synka med gmail för att få kontakterna FRÅN telefonen TILL gmail. Men kontaktlistan i gmail var tom trots flera försök. Provade då spara en backup på minneskortet och sedan importera i gmail. Det fungerade...men det visade sig att det nånstans i processen lagts till bindestreck i telefonnumren (på gmail). Men efter lite städning har jag nu fixat kontaktlistan i gmail så att jag är nöjd.

    Har märkt att när jag synkar så sker det från kontakterna i gmail till telefonen. Om jag lägger till en kontakt i telefonens "telefonkontakter" så uppdateras inte gmail. Trodde att synken innebar att gmail och/eller telefonkontakterna synkades ihop till EN kontaktlista...men dom verkar ligga paralellt.

    Nu har jag den kontaktlista jag vill ha i telefonen. Namn och bilder ser bra ut. MEN...när jag öppnar en kontakt så ligger alla telefonnummer som dubletter. Om jag t.ex har tre nummer till en kontakt...så visas sex nummer. Går man in på redigera så ser man att det är en uppsättning nummer för "telefonkontakter" och en uppsättning nummer för "gmail kontakter". Förstår bara inte varför dom presenteras dubbelt...när nummren är identiska.

    Så nu till min fråga.... Hur gör jag för att ha en lista och en uppsättning nummer? Ska jag radera alla mina telefonkontakter och bara använda gmail kontakter? Vilka är nackdelarna? Kan jag göra backup av mina kontakter på minneskortet om jag har tomt i "telefonkontakter" och bara använder gmail kontakter? Eller är tanken att backupen finns i molnet...alltså på gmail?

    Jag som bara är van "gamla hederliga" mobiltelefoner behöver lite goda råd här :)
     
  2. Klazzon

    Klazzon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia Z3
    Platta:
    Xperia Z2
    Hej,

    Lite svar...
    Gmailkontakter
    Ja, jag tror dom ligger parallellt, lägger du till en kontakt i telefonen får du frågan vart du vill spara den. Lägger du den på telefonen kommer "en kopia" att sparas i gmail. (om sync är inställd i telefonen) därav så blir det dubbla telefonnummer.

    Visning av "en lista/nummer"
    Öppna telefonboken, längst upp till vänster har du "tre huvuden" tryck på den ikonen,
    Där får du upp alternativ på vad du vill visa i kontaktlistan i telefonen, ex. facebook,gmail, telefonkontakter etc.

    Hoppas det hjälper.

    /M
     
  3. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tackar för svaret!

    Jo jag hade också hittat det du beskriver...att klicka på dom tre huvudena och välja vad som ska visas. Problemet är bara att det inte verkar göra någon skillnad. Om jag avmarkerar "Telefonkontakter" eller "Gmail kontakter", så visas det ändå telefonnumren som dubbletter. Hur blir det för dig (eller er andra)?

    Ska man behålla både Telefonkontakter och gmail kontakter....eller kan man helt ta bort telefonkontakterna? Vad händer då...om jag t.ex vill spara mina kontakter till sim-kortet. Funkar det på samma sätt om jag bara har gmail kontakt listan kvar?
     
  4. Sala

    Sala Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag "brottas" med precis samma problem och det verkar inte finnas nån lösning.
     
  5. pet2001

    pet2001 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har senaste 4:a dagarna inte kunnat synka kontakter. Upptäckte det när jag var inne på gmail kontakter på datorn och när jag gick in i synk inställningar på tel så var det ett meddelande på kontakter om att det var ett "tillfälligt" problem, nu har 4 dagar gått med detta problem. Gissar att jag på sätt och vis har 2 kontaktuppsättningar snart. Det som stör mig lite är att synkproblemet endast visas när man går in i inställningar/ konton synkronisering .
    Kan man ställa in så att problemmeddelande för kontaktsynkronisering syns i aviseringsfältet?
     
    Last edited: 2 jan 2011
  6. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har funderat på om det har med uppdateringen att göra. Jag får inte tillbaka mina kontakter. Börjat på ny telefonbok och är less.