Äntligen en riktig GPS fix?

Discussion in 'Galaxy S' started by Psilion, Aug 12, 2010.

1. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Jag lyckades inte installera fixen förrens nyss. bytte från jp3 till jm5 med samset 1.9b och lagfix 2.3

nåväl gps test visar mellan 7-12 sats in view men låser bara som hastigast en gång(blinkar bara till gult/grönt på en handfull satteliter) sen blir alla gråa igen. sportypal är oförändrat, får låsning då och då och man ser ut att fara som en vante över kartan.

något tips? har kanske fixen inte bitit trots att installationen säger ok nu?

2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Ja nå hårdvarufel tror inte jag på heller från att tappa kontakten många ggr på 5km till att köra 1.5h med kontakt hela tiden samt inte en gång att den visar att jag åker utanför den väg jag åker på

3. tanner

tanner Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Testa att göra följande:

Se till att ställa in svensk NTP-server i gps.conf; https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=16289 Men det är bra NTP-servern du skall ändra, xtra-servrarna skall inte ändras.

Gå in i inställningar > plats och säkerhet och starta GPSen och stäng av "Använda trådlösa nätverk"

Starta sedan LabsTestMode (knappa in *#*#1472365#*#*)

Börja med att rensa GPS data

Gå in i "SUPL/CP settings" och ändra server till: supl.gogle.com och porten till 7276. Detta har betydelse om du skall få hjälp av aGPS.

Gå sen in i Application Settings och börja justera och testa dig fram. Det är "operation mode", "accuracy" och "Use skyHook". De har standardinställningarna "Standalone", "50" respektive "OFF".

Börja med att ändra Accuracy" till 2. Backa tillbaka ett steg och kör "Get Position Test" (var utomhus). Då kommer det förhoppningsvis börja listas en massa satelliter rätt fort. Ge det 1 minut totalt så bör du ha 10-12st inne. Tyvärr kommer du inte att kunna låsa mot någon med denna inställning (låsta satelliter har en "*" efter sig).

Gå tillbaka igen och ändra till 400 i "Accuracy" och kör om testet. Får du som mig så får du fram satelliterna lika snabbt och denna gång med en * efter --> låsta

Det är denna inställning som jag tycker fungerar allra bäst på min telefon. Ett lågt värde på accuracy verkar ge snabb lokalisering men dålig låsning och ett högre ger inte så mycker längre lokaliseringen men bättre låsning.

För att få lite extra precision är det bättre att köra GPSen i "MS based" under "Operation mode". Då kombinerar GPSen satellitsignalen med signalen från telefonmaster för att höja precisionen i bestämningen. Testa att ändra och se.

Nästa sak som skall påverka positivt är "Use SkyHook". Då använder GPSen sig även av data från WIFI hotspots för att öka precisionen. Håller man på och navigerar inne i större städer har man antagligen rätt stor nytta av den annars verkningslös. Drar lite mer ström om även wifi skall gå på under tiden.

Avsluta med att gå in i inställningar > plats och säkerhet och starta "Använda trådlösa nätverk" igen.

Testa och se.

ps om du kör gpsfixen, stäng av loggningen om du inte redan gjort det annars är du i stora problem snart.

En GPS-fix utan loggning finns att ladda ner: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7681128&postcount=795

edit: justerade delen om ntp-server enligt nedan

Last edited: Aug 18, 2010
  4. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fel! Ska det tipsas om något, så var säker på att det är rätt innan. :mad:

Endast NTP-server ska (kan) sättas till den svenska hos ntp.org. Informationen som knyts till XTRA_SERVER är inte en synkning av ntp - låt dem vara som innan.

5. Dem00niX

Dem00niX Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur stänger man av den då.

6. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

...

7. tanner

MINA ENHETER

Visst är det underbart med sådana här forum där alla hjälps åt :-*

editerar mitt inlägg ovan

8. tanner

MINA ENHETER

9. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack tanner för information om vad som funkar bäst på din telefon. Jag håller med om att 400 i Accuracy funkar bättre än default (50). På min telefon (efter gps-fix) verkar det fungera bäst med den variant av gps.conf där även XTRA_SERVER editerats att peka på NTP-servrar... (Så synd att det är FEL...?)
    Jag kör MS-Based mode of operation för jag vill använda telefonen för navigering.
    För er info:
    What is MS-Based mode of operation?
    In MS-Based mode, the network provides the satellite information to the device, based on a rough estimate of where the device is located, and the device acquires the GPS signals from the satellites and calculates its location. After the initial fix, the device operates like an autonomous GPS receiver, until the satellite information must be refreshed, at which time the device goes back to the network to update the satellite information. MS-Based mode is appropriate for applications that require the device location to be updated rapidly, such as a navigation application.

10. Dem00niX

Dem00niX Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Liten fundering. Jag körde denna fix. Nu har jag plötsligt problem med att gps stänger av sig. Har testat promenad med endomondo och runkeeper. efter ca 2 min stänger gps ner. symbolen försvinner. Fast programet säger gps ok. ritar ingen karta heller.
    Några tips.

Går det att rulla tebax till innan fixen.

11. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Peka den till nått annat som inte fungerar istället för att spamma offentliga ntp-servrar med trafik de inte är avsedda för då...