Testa att göra följande:
Se till att ställa in svensk NTP-server i gps.conf; https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=16289 Men det är bra NTP-servern du skall ändra, xtra-servrarna skall inte ändras.
Gå in i inställningar > plats och säkerhet och starta GPSen och stäng av "Använda trådlösa nätverk"
Starta sedan LabsTestMode (knappa in *#*#1472365#*#*)
Börja med att rensa GPS data
Gå in i "SUPL/CP settings" och ändra server till: supl.gogle.com och porten till 7276. Detta har betydelse om du skall få hjälp av aGPS.
Gå sen in i Application Settings och börja justera och testa dig fram. Det är "operation mode", "accuracy" och "Use skyHook". De har standardinställningarna "Standalone", "50" respektive "OFF".
Börja med att ändra Accuracy" till 2. Backa tillbaka ett steg och kör "Get Position Test" (var utomhus). Då kommer det förhoppningsvis börja listas en massa satelliter rätt fort. Ge det 1 minut totalt så bör du ha 10-12st inne. Tyvärr kommer du inte att kunna låsa mot någon med denna inställning (låsta satelliter har en "*" efter sig).
Gå tillbaka igen och ändra till 400 i "Accuracy" och kör om testet. Får du som mig så får du fram satelliterna lika snabbt och denna gång med en * efter --> låsta
Det är denna inställning som jag tycker fungerar allra bäst på min telefon. Ett lågt värde på accuracy verkar ge snabb lokalisering men dålig låsning och ett högre ger inte så mycker längre lokaliseringen men bättre låsning.
För att få lite extra precision är det bättre att köra GPSen i "MS based" under "Operation mode". Då kombinerar GPSen satellitsignalen med signalen från telefonmaster för att höja precisionen i bestämningen. Testa att ändra och se.
Nästa sak som skall påverka positivt är "Use SkyHook". Då använder GPSen sig även av data från WIFI hotspots för att öka precisionen. Håller man på och navigerar inne i större städer har man antagligen rätt stor nytta av den annars verkningslös. Drar lite mer ström om även wifi skall gå på under tiden.
Avsluta med att gå in i inställningar > plats och säkerhet och starta "Använda trådlösa nätverk" igen.
Testa och se.
ps om du kör gpsfixen, stäng av loggningen om du inte redan gjort det annars är du i stora problem snart.
En GPS-fix utan loggning finns att ladda ner: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7681128&postcount=795
edit: justerade delen om ntp-server enligt nedan
Last edited: Aug 18, 2010