Äntligen reklamerat

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av sepipe-l0, 31 maj 2011.

1. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Som jag sa tidigare så har du också rättigheter enligt KKL och en av dessa är att få ränta på pengarna.
    Kan man sen även påvisa att den felaktiga varan medfört merkostnader så är man berättigade till ersättning för detta också.

Ring även konsumentvägledaren i din kommun och hör vad dom säger.

2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Hur har dom kommit fram till att dom skall dra 25% är frågan du borde ställa.
    Iom det så hävdar dom att telefonen inte skall hålla mer än 24 månader och frågan är om det är rimligt antagande.

Vidare så har dom inte tagit i beaktande att dom enligt konsumentköplagen är skyldiga att ge dig ränta på dina pengar från den dagen dom mottog den plus ev. skadestånd för t.ex. resor du behövt göra fram och tillbaka till posten för att kunna skicka iväg din telefon de 3 ggr den varit iväg. Tror även du kan åberopa de kostnader du haft för ditt abonnemang när du inte kunnat utnyttja det pga att du varit utan telefon.

Men såg att du tagit kontakt med konsumentvägledaren i din kommun och det är helt rätt väg att gå. Dom kan guida dig i djungeln av olika paragrafer i konsumentköplagen och hjälpa dig räkna fram en skälig ersättning på vad du skall få tillbaka efter att Katshing gjort ett skäligt avdrag vilket som har rätt att göra.

Men framöver skulle jag råda dig att kanske lägga någon krona extra och köpa den i en fysisk butik där du bor. Underlättar betydligt när man hamnar i situationer som denna även om man aldrig önskar någon att hamna där du just nu är.

3. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, räntespåret ska jag följa.

Jag tror jag kan få svårt att bevisa mina kostnader i samband med hämtande/lämnande av paket på posten.

Det där med abonnemangskostnaden kanske kan vara nåt användbart. Ska undersöka det närmare.

Ja, det får bli en fysisk butik nästa gång. Elgiganten verkar vara en av dom få fysiska butiker som inte har Anovo som servicepartner.

4. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Konsumentvägledaren svarade så här: "Det är referensräntan med ett tillägg på två procentenheter du får utgå från."

Just nu ligger referensräntan på 2 % (Sveriges Riksbank/Riksbanken - Förändringar av referensräntan, tabell). Så 4 % ränta på 5300 under 7 månader blir nätta 124 kr.

Jag passade på att fråga konsumentvägledaren om det är rimligt att Katshing räknar med att mobilen är värdelös efter 24 månader. Vi får se vad som sägs om det.

Jag har även mailat LG och frågat om dom har några åsikter kring att Katshing skriver ned mobilen med 25% vid reklamation.

5. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Antar att referensräntan är en årsränta med tanke på hur du räknat? Fasen det var inte mycket pengar du kan kräva på det sättet. Men om det är 124 kr du har rätt till ska du absolut ha det!

6. droidzzz

droidzzz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Syma mobile
    Telefon:
    Iphone 12 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Syma mobile
    Telefon:
    Iphone 12 mini
    någon som har lyckats reklamera sin optimus hos halebop?

undrar även om det är någon som lämnat in en nvflashad telefon som gått igenom eller syns detta?

7. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ovan är svaret från LG om vad dom tycker om Katshings nyttjandeavdrag. Kanske inte helt oförståeligt att dom inte vill lägga sig i vad en enskild butik har för sig.

Jag kommer att avvakta konsumentvägledarens svar angående rimligheten i nyttjande avdraget sen kommer jag kontakta Katshing för hoppningsvis sista gången. Det här har redan tagit mer än en månad av min tid och det känns inte rimligt att lägga ned mer tid för drygt en tusenlapp.

8. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

9. Rexa

Rexa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Skulle överväga den jag med snygg och den har ju allt man behöver och är den inte stänksäker med?

10. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den där såg het ut! Min flickvän har en Defy som funkar rätt ok (förutom det obegripliga att den inte klarar av några stänk regn på skärmen, då slutar den svara på svepningar/tryck).

11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Saxat från recensionen:

"
    Motorola Atrix har inte enastående hårdvaruspecifikationer. Med en 1 gigaherts Tegra 2 dual core-processor, 1 gigabyte RAM-minne, 16 gigabyte internt lagringsminne (den klarar av SD-kort på upp till 32 gigabyte) en 4 tums qHD-skärm med upplösning på 540 x 960 pixel, hdmi-utgång och en kamera på 5 megapixlar ligger den snäppet under de starka konkurrenterna från Samsung och LG"

Herregud så löjligt. En dual-core processor och 1gb ram är inte bra? När inte ens dual-core kan nyttjas i dagsläget.

12. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Äntligen! Fick meddelande från Elgiganten idag om att min reklamation gått igenom. For dit så fort jag kunde och fick hela köpesumman tillbaka. Elgigantens service har varit grymt bra, över all förväntan!

Var sugen på att ta en SGS2 på en gång men bestämde mig för att vänta tills vi får mer info om Galaxy Nexus releasedatum och pris. :)

Klas, jag tycker absolut du ska stå på dig om du inte redan gått med på 4000 kr återbetalning.

13. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har redan försökt att stå på mig, Katshings svar var då att jag fick ta det via ARN. Goodwill verkar inte vara deras starka sida.

14. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag vet, löjligt uttalande från recensenten! Jag skulle vilja säga att Atrix i allra högsta grad tillhör toppskiktet hårdvarumässigt! HDMI, 960X540, 1ghz dualcore, 16gb internt, 1gb ram...inte många som slår de specifikationerna! Och av recensionen att döma så är även mjukvaran klockren!

Sent from my SGSII using Tapatalk

15. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svaret ovan är från konsumentvägledaren. Ja, det verkar som om jag är beroende av goodwill från Katshing. Men eftersom dom inte kör den stilen med mig så får jag lägga till räntan och se vad dom säger.

Edit:
    Katshing svarade att dom accepterade mitt räntetillägg. Helt nöjd känner jag mig självklart inte.
    Jag hade helst sett att min LG funkat bra från start.

Sammanfattning:
    Tre vändor till Anovo. Första gången "uppdaterade" trots att jag körde senaste och skrev det i felbeskrivningen. Andra gången hittade dom inget fel. Tredje gången var för reklamation och den släppte LG igenom.
    Anovo har betett sig ganska nonchalant och det känns som om dom inte tagit mina felbeskrivningar på allvar.
    Katshing väljer att köra den hårda stilen och erbjuder mig köpesumman minus nyttjande och det uträknat enligt formeln köpesumma - (köpesumma/24)*6 månader.
    Jag försökte deala med dom men dom ville inte ändra sig angående nyttjandeavdraget. Jag kontrar med att lägga till ränta (vilket man har rätt till) och det accepteras. Jag får alltså 4124 kr tillbaka av 5300 kr.
    Jag känner inte att Katshing beter sig schysst då många andra stora butiker inte drar av för nyttjande.

Jag tar det som en lärdom att i fortsättningen undvika webbshoppar, även om dom har 9/10 i betyg på prisjakt. Att spara ett par hundralappar för att sedan få lägga ned över en månad på att få rätt vid strul är inte en ekvation som går ihop. Nästa köp blir nog hos en lokal handlare där man kan lämna över ansvaret för paketerande osv vid strul. Att slippa undan Anovo kan bli svårt då de flesta stora kedjor verkar ha gått över till att använda någon form av centraliserad/outsourcad serviceavdelning.

Att LG försöker leka highend och inte klarar av det kanske man inte ska vara helt chockad av. Det kliade i fingrarna och pengarna brände i fickan där i Mars när världens första tvåkärniga mobil kom ut till försäljning. Hade jag avvaktat så kanske det hade blivit en Galaxy S2 istället?

Last edited: 3 nov 2011
  16. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Last edited: 3 nov 2011
  17. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

kan inte svara för _alla_ men skillnaden är total, jag har iofs haft 0 omstarter med min SGS II men i gengäld snart 400h upptid utan några som helst problem.
    Något jag bara kunde DRÖMMA om med min LG, efter ca 24h började min LG hacka i precis allting, filminspelning, spel allt du kan tänka dig.
    Omstarterna verkar röra sig om användning av SD-kort i SGSII:ans fall, men givetvis är det inte heller bra.

18. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Katshing bedriver just nu en kampanj på Facebokk där dom vill att folk skall rösta fram dom till "Årets Nätbutik 2011"
    Gjorde ett litet inlägg om deras sätt att behandla kunder som haft O2X och förklarade varför dom inte ens borde komma på tanken till det.

Skönt i alla fall att det löste sig någorlunda bra för dig KlasFKlasF även om jag förstår att du är långt ifrån nöjd med Katshings sätt att bemöta dig som kund.

19. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Valet föll på en Motorola Atrix hos Cyberphoto. Den har hunnit testas av USA ett tag innan den hittade hit till sverige så den borde hålla ihop bättre.

Ja, så länge man bara betalar och sen inte kontaktar Katshing så blir betyget 10/10. Dom är kvicka i sin orderhantering. Att dom inte hanterar en uppenbar strultelefon bättre är bara trist. Jag känner tre personer som har O2X och den fungerar inte klockrent för någon. Det är liknande problem som för mig med omstarter/BSOD, men eftersom det är så krångligt med returer osv så väljer dom att leva med problemen istället. Gissa om dom kommer köpa en LG nästa gång?

20. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Känner bara en med O2X men likväl så har han haft problem med sin också på senare tid. Laggar en hel del tydligen ibland. Spontana omstarter samt att 80% av gångerna han skickar sms till mig så får jag dubbelt sms även om det inte syns på hans telefon.