Äntligen reklamerat

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av sepipe-l0, 31 maj 2011.

1. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har inte märkt att det är något problem? Är problemet att man inte får häva ett köp OMGÅENDE på plats bara för att man har haft samma problem tre gånger med (i detta fall) mobilen?

2. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ja, man köper ju inte telefon för mer eller mindre surt förvärvade slantar för att vara utan den - som samhället är idag har nog många svårt att klara sig utan sin telefon (kontakter, mail, kalender mm).

2ggr på verkstad är illa nog.

Varför ska kunden drabbas för att ni verkar anse att 'alla' försöker lura er med tex en telefon som blivit 'lagad' 2ggr och sedan fuktskadad..?

3. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Självklart köper man inte en produkt för att vara utan den i flera veckor? har jag påstått något annat? Vi erbjuder lånetelefoner ifall kunder frågar.

Det håller jag med om, men det är inte rimligt att återförsäljaren ska köpa tillbaka en defekt mobil efter endast ett servicetillfälle då det innebär en oskälig kostnad för återförsäljaren (konsumentköpslagen).

Jag drog upp ett exempel, helt plötsligt så "verkar vi anse att alla försöker lura oss"? Skärp dig.

Min mobil är inlämnad på service/reklamation hos en annan återförsäljare och jag gnäller inte över de hittills 5 veckor jag varit utan mobilen (som förövrigt inköptes 28/4).

4. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, jag tycker faktiskt det är ett problem. Faktum är att jag tycker att det är förjävligt!

Jag kan ta att de skickar telefonen på service 1 gång, fixar de inte problemet då tycker jag köpet skall hävas direkt om jag begär det. Jag blir mer och mer sugen på att faktiskt inte skicka in telefonen utan istället driva detta till ARN för att få detta prövat där till att börja med. Samtidigt vill jag ha en ny telefon så fort som möjligt...

5. beldus

beldus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Om du har väntat 5 veckor på att få tillbaka en telefon från service så verkar det oerhört idiotiskt att _inte_ gnälla!!
    Jag skulle ha varit vansinnig, det är inte en rimlig tid.

Goldstar gillar detta.
  6. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Vem har sagt att det är efter en gång?
    3:e gången varan uppvisar samma fel (2 ggr på service utan resultat) har konsumenten rätt att neka ytterliggare en service och varan skall reklameras, konsumenten skall då erbjudas ny vara eller pengarna tillbaka.

Skall detta vara så himla svårt?

7. Superbengan

Superbengan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min LG är likt många andra problematisk, varmt batteri, spontana omstarter och ett LG interface som laggar. LG's reaktion har varit under all kritik och patchen som aldrig kommer indikerar att de själva inte har en aning om vad de ska göra eller så är hårdvaruproblemet FUBAR. Själv tycker jag att LG skulle erkänna vilken skit många exemplar av denna telefon faktiskt är och låta oss reklamera den utan att behöva skicka in dem på fruktlösa reparationer.

Jag ska ge LG juni ut att skicka ut en patch och för att se ifall den hjälper, om inte det händer eller hjälper så kommer jag reklamera skiten och begära något annat som fungerar. Visst jag kommer nog att få acceptera att de vill skicka in den på service men inte 3 gånger.

8. have.heart

have.heart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
    Jag har äntligen fått igenom min reklamation. Det tog oändligt mycket tid och energi i anspråk. Kommer aldrig någonsin köpa något från LG igen. Jag har aldrig varit med om något liknande tror jag.

Last edited: 15 jun 2011
  9. Superbengan

Superbengan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är glad att du äntligen fick igenom reklamationen och kan du berätta vad som tog så mycket tid och energi?

10. have.heart

have.heart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
    Superbengan: Jag är glad att du äntligen fick igenom reklamationen och kan du berätta vad som tog så mycket tid och energi?

Det som tog tid var att försöka få återförsäljaren att förstå att det var ett DOA-ärende trots att DOA-tiden var förbi. Detta eftersom LGs-"kundservice" inledningsvis påtalade för mig att det inte var något fel på telefonen (första veckan) och att allt skulle lösa sig med några fler laddningscykler, till att sedan byta strategi och hänvisa till den berömda fixen som skulle komma någon gång om 100 år. Saken var den att jag bara fick fler och fler fel med tiden. jag tror jag varit tvungen att fabriksåterställa enheten 10 gånger för att överhuvudtaget få ut de grundläggande funktionerna.

Den felaktiga informationen från LGs-"kundservice" i kombination med min godtrohet gjorde att jag missade DOA-tiden, även fast felen upptäcktes och rapporterades omedelbart (till LG). Återförsäljaren godkände tillsist DOA-ärende, men LG underkände den och mobilen hamnade istället på service. Jag har skickat ca 20 mail angående det hela. Men nu är det löst och köpet är hävt.

Last edited: 15 jun 2011
    Superbengan gillar detta.
  11. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Det är väl ändå inte jag som ska skärpa mig... :ehm:

Det är du som påtalat att den efter 2 lagningsförsök lär in en 3e ggn så verkstaden kan verifiera...
    Det är du som tycker det inte är rimligt att återförsäljaren tar tillbaka en telefon som inte fungerar då den bara varit in på verkstaden 1ggn (den kommer ju inte funka bättre efter 2, 3 eller 4 verkstadsbesök - så länge inte LG släppt nån ny mjukvara)...
    Det är också du som haft din telefon hos verkstad i 5v utan att gnälla...

12. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Driv det mot ARN, ska bli skoj att se vad dom säger ;)

Min har varit inne två gånger på service, nu tredje gången så har den åkt in för reklamation/hävning av köp. Självklart gnäller jag inte för det är så här det går till i verkliga livet, bara att bita ihop, det är ju trots allt bara en mobil? Jag har viktigare saker att bry mig om samt jag har backuplurar.

Ja kunden har rätt att neka ytterligare service efter två gånger (förutsatt att det är samma fel), jag har sagt det hela tiden? (att skicka in på kontroll är fortfarande inte samma sak som att skicka in för reparation)

Vart vill du komma? Jag har förklarat hur det har gått till i verkliga livet, ni pratar om hur det borde gå till enligt era TOLKNINGAR av konsumentköpslagen.

13. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Men då kanske du har tillgång till bra telefoner under tiden, jag har inte det och skulle aldrig lägga mina dokument och appar på en telefon som inte är min. Fem veckor finns inte en chans att jag skulle hålla käften och definitivt inte vara nöjd, särskilt inte om felet kvarstår när den kommer tillbaka, har ett serviceställe haft den 5 veckor så ska de f** haft tid att testa den ordentligt.

De få gånger jag haft problem med något så har de skickat varan på reparation 2 ggr, 3:e gången jag kommit har jag bara fått den utbytt, utan vidare argumentation, säljana har sagt som så att är det samma symtom som tidigare så finns det ingen anledning att dra ut på det.

14. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Nedan är hämtat från KLL.

Dina rättigheter vid fel på varan
    När det är fel på varan har du rätt att:
    * vänta med att betala,
    * kräva att felet avhjälps,
    * kräva en ny, felfri vara,
    * få prisavdrag,
    * få ersättning för reparation,
    * häva köpet och få pengarna tillbaka, om felet är av väsentlig betydelse,
    * få skadestånd.
    Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper
    felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan
    oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att
    välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans
    under förutsättning att han erbjuder sig och också
    utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet
    för konsumenten.
    Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt
    – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid
    hävning får du pengarna tillbaka.

Tala om för mig var du hittar att säljaren kan lämna in den en 3:e gång för kontroll/service eller what so ever.

Åter igen bevisar du att merparten av säjare antingen inte kan KKL eller bara skiter i den.

15. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Skickar man in luren en tredje gång så kan nån kräva att köpet hävs. Dock måste säljaren få en chans att faktiskt undersöka luren för att se att felet kvarstår. Detta gör de flesta genom att skicka den till servicen och låta dem avgöra. Detta för att man inte ska kunna häva köpet på en, efter två lagningar, fungerande vara.

Sent from my Frankphone

16. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Dom enda jag hört som använder sig av den metoden är de som sen säger att firman inte kunde hitta något fel på prylen, eller att den är tappad, har blivet fuktskadad eller nått annat som garantin inte täcker för att slinka undan sitt ansvar.

17. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har markerat en bit av KKL.

Återigen så följer vi konsumentköpslagen.

Jag kan nästan lova att alla återförsäljare skickar in produkten till verkstad för kontroll vid hävning av köp förutsatt att felet är intermittent/dolt.

18. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Men.. hur ska verkstaden kunna verifiera att felet finns om den inte lyckats hitta/laga det på 2 försök?
    Det stora problemet är ju att telefonen fungerar då och då, eller för det mesta, men inte jämt. I deras ögon fungerar säkert telefonen finfint, speciellt efter att dom flashat ny FW i den..

Mottagningsproblem är ju svårt att påvisa..
    Tex: med telefon A kan jag ta emot och skicka MMS från jobbet, med telefon B går det inte, alltså har B sämre mottagning - och detta är knappast något man bör förväntat sig, och då fungerar inte telefonen till det den är tänkt för mig enligt och är felaktig/defekt. Problemet kvarstår efter att telefonen bytts ut mot en annan, ny, av samma modell.
    Men likväl inget som kan testat vare sig i butik eller på verkstaden.

Säljaren måste helt enkelt förlita sig på kundens ord, om att telefonen i det här fallet, inte fungerar som det är avsett.
    Speciellt som ett verkstadsbesök (till) inte kan vare sig bekräfta eller dementera felet, annat än om kunden badat med telefonen sedan service nr. 2...(eller en ny mjukvara släppts)

Vad grundar du din gissning på?

Last edited: 16 jun 2011
  19. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag har som sagt var inte råkat ut för det de 3 ggr jag haft problem med något jag köp, senaste var förra året då jag hade en tattoo som startade om sig lite då och då, fick simkortsfel och dålig mottagning allt lite då och då,, den var på service 2ggr och när jag kom tillbaka 3:e gången så sa jag att jag ville ha en legend, men den hade de inte inne så jag fick en värdecheck direkt istället.

20. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Följt många ärenden via fairshopping samt kunder som har berättat om deras erfarenheter med andra återförsäljare.

Kommer en mobil in till mig för tredje gången med samma fel samtidigt som jag lyckas verifiera felet på plats samt finner det osannolikt att felet beror på yttre åverkan så har jag inga problem med att häva köpet på plats. Men lyckas jag inte verifiera felet alt. mobilen är i väldigt risigt skick så skickar jag in den till verkstaden för kontroll.