Äntligen reklamerat

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av sepipe-l0, 31 maj 2011.

1. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Mmm, Ray verkar liten och smidig... Men jag höjer ett varningens finger för endast 300 MB ledigt för appar, det låter lite snålt... Plus att skärmen bara är på 3.3 tum, lite i minsta laget, enligt min åsikt... Men annars verkar den smutt! Väldigt bra kamera!

Sent from my SGSII using Tapatalk

2. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Suck... Inget besked från Katshing än (dom har inte fått reklamationen) och anovo tycker att jag borde fått besked eftersom ärendet är avslutat hos dom.
    Så jag vet inte om jag får tillbaka alla mina pengar eller hur det blir med mitt abonnemang som jag tecknade samtidigt.
    Det är så tydligt att alla processer kring köpet är optimerade för att ta mina pengar och sen helst inte ha något mer med mig att göra (förutom att sälja på mig ännu mer grejer).

3. amirali

amirali Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Skulle jättesnällt om du berättade vad som händer efter du fått svar på reklamation. Ska själv göra en hos Katshing, så ajg vill gärna veta hur det gick till efter svar.

4. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Klas, om du får tag i någon på Katching, be dem då ringa sin kontakt på LG för att få reklamationen bekräftad! LG skall ha den infon, för de har uppenbarligen informerat Anovo om det...

Jag åkte ju till Media Markt så fort jag fick besked från Anovo (lite otålig, ja), de hade då inte heller fått något besked från LG, så de sa att de skulle ringa LG nästa dag och nästa dag ringde en snubbe från Media Markt mig och sa att jag kunde komma dit och plocka ut en likvärdig telefon.

Så kolla om Katching kan ringa LG, för det är de som slöar!

5. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Abonnemanget kommer inte hända någonting med utan det kommer rulla på som vanligt. Det är bara telefonen som berörs när du gör en reklamation. Låt säga att du köper ett paket med tv och dvd. Går dvdn sönder får du ju inte en ny tv för det. Samma gäller med telefoner vid tecknande av abonnemang då det är två skilda tjänster.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

6. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, jag kommer fortsätta skriva här vad som händer.

Jag har mailat dom och bett dom kontakta LG redan. Hittills har dom vart snabba på att svara på mail så jag förväntar mig att ha ett nytt svar från Katshing senast imorgon.

Det är ju sant att det är separat saker, men jag fick ju mobilen till subventionerat pris pga abonnemanget. Så lite mer än tv+dvd tycker jag att det hör ihop. Jag har ställt frågan till Katshing i samma mail som jag frågade om dom kan kontakta LG angående hur det går med min reklamation.

7. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

När det gäller abonnemang så låser man sig ofta till leverantören 12-18-24 månader mot att de betalar en del av telefonen.
    Då ska givetvis leverantören häva bindningstiden också om saken ska gå rätt till.
    Antingen det eller så ska man få den summan leverantören betalade kontant i fickan, annars rimmar det väldigt illa.

8. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Så låt säga att telefonen kostade 5000:- vid "ren köp"
    Du delbetalar 150:-/mån x 24 mån = 3600:-
    Operatören subventionerar med låt säga 1000:-
    Du betalar 400:- vid leverans

Självklart så skall det då räknas från 5000:- och inte de 400:- (eller 4000:- om man inte delbetalar) som du betalade vid levernas.
    Dom har ju trots allt fått fullbetalning för telefonen och hur dom får det är inte av betydelse för dig som konsument
    Dock så är det en djungel efter detta där du har rätt till viss ersättning och kanske skadestånd och dom har rätt att göra att avdrag för att du haft telefonen under en viss tid. Och det är den jobbiga biten att komma överrens där. Men i de flesta fall brukar man jämnka dessa två för att slippa en massa strul som i slut ändan tar tid och kostar pengar för båda parterna.

Dock så kommer operatören aldrig att häva ditt abonnemang pga. det blev fel på telefonen du köpte vid tecknande av abonnemang. Du har heller ingen chans att få igenom detta genom ARN eller liknande.

Men som sagt vad man skall få tillbaka skall baseras på vad telefonen kostade vid inköpstillfället.

Hoppas det blev lite klarare även om det inte alltid är så lätt att förklara.

9. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var ju kul när man betalade 5300 för telefonen (4600 med telias subvention). Ska se om jag kan förhandla ned nyttjandesumman.
    Nån som har några bra argument på lager?

10. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter ju ursunkigt! Stå på dig och försök få en bättre deal!
    Du kan försöka säga att du inte haft speciellt mycket nytta av en trasig telefon och att du väntat på grund av LGs falska ord.

11. Apan ola

Apan ola Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har jag fattat dig rätt att de drog av 4 000 kr av ditt inköpspris för ditt nyttjande av telefonen?
    Vem drar av summan?
    LG, operatören eller butiken?

Fridens
    /Apan

Last edited: 1 nov 2011
  12. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag tolkar det så drog dom av 25% av 5300 dvs 1300 och jag har då kvar 4000 att ta ut. Det är alltså butiken som gör det här avdraget.
    Men jag har ju som sagt hela tiden väntat på nya uppdateringar. V10a,b,c,d... 2.3 etc.

13. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Precis! Det är ju egentligen LG som fått dig att vänta tills nu med reklamation. Butiken borde ju då inte komma och dra av 25% för att du har väntat på en fix tycker jag. Förklara detta så kanske de ger sig.

Om Elgiganten kör samma sak mot mig kommer jag fan gnälla tills de ger mig hela summan tillbaka!

14. Apan ola

Apan ola Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ahh, jag läste det som om avdraget var 4 000 kr.

Fridens
    /Apan

15. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Eftersom du enligt KKL har rätt till både ränta på pengarna och ev. ersättning för kostnader som felet på varan orsakat så svara säljaren att dina yrkande enligt ovan nämnda saker ligger på 1500kr och att därför tacksamt tar de 5500kr ;)

16. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag tänker yrka på att telefonen var defekt från köpdatum och därmed ska jag tamejfan inte ha några "avdrag".
    Snarare kompensation för mänskligt lidande...

CJB, säljaren hävdade att det gick att häva bindningstiden om man lämnade tillbaka telefonen men vad vet dom, jag kan höra med min leverantör.
    Kan lugnt säga att de ibland lyssnar när man lovar dom att man byter omgående efter att bindningstiden går ut.

17. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ringt Katshing nu och dom är inte villiga att ge något mer än 4000 kr eller en ny. Deras argument var att benhårt hålla på att dom har rätt enligt konsumentköplagen att dra av för nyttjande. Jag försökte den resonliga vägen och föreslog att dom kunde betala tillbaka 4600, dvs köpesumman minus telias subvention. Jag förklarade också att jag hela tiden väntat på LGs uppdateringar men det var inget argument som bemöttes.

När jag fått det klart för mig att det var kört att få tillbaka mer pengar så föreslog jag att istället byta till en Galaxy S2 (som t.ex. Pryltokig fått hos Mediamarkt). Men eftersom den kostar 4700 kr hos Katshing så gick inte det heller.

Är det någon som har några kreativa förslag? Katshing verkar vara ett väldigt pengahungrigt företag som kör utan goodwill.

18. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Låter ändå som ett billigt sätt att köpa ut sig från en skitprodukt!

19. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, kanske det. Men jag börjar känna mig lite småaktig.
    Om dom spelar efter boken och vägrar vika sig en millimeter så får väl jag också köra det spåret. Enligt lagen så har jag rätt till ränta på köpesumman, men jag har inte hittat hur mycket ränta jag har rätt att ta ut. Nån som vet?
    Jag har googlat lite men inte hittat något. Ett mail är skickat till min lokala konsumentvägledare med räntefrågan.

20. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Sannerligen kortsiktigt och pengahungrigt tänkande från Katching! När LG godkänt reklamationen så får Katching tillbaka hela köpesumman, men sen vill DE ha 25% av DIG pga nyttjande! Då tjänar de pengar på reklamationen! Grisar! Försök att få ersättning för förlorad ränta, men jag tror tyvärr att det kan vara svårt... Det är nog bara att bita i det sura äpplet, ta sina 4000kr och ALDRIG mer göra affärer med Katching! Det är när det strular som man märker vilka företag som har fungerande kundservice! Katching har det uppenbarligen inte!