Diskussion: Är Apple Store verkligen en kyrkogård

Diskussion i 'AirPods' startad av ruva, 10 jul 2018.

Taggar:
  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag är ledsen men försäljningsstatistiken talar ett annat språk.

    Varför tror du annars att Android-tillverkarna går samma väg? För att de inte gillar pengar?
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Inte alls, iPhone tappar i försäljning och världens största mobiltillverkare har hörlursuttag på sina mobiler. Precis som OnePlus.

    Jag är inte ledsen :cool:
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Vad är källan till den statistiken?

    Det senaste jag hörde var att de sålde 52 miljoner iPhones i Q2 2018 jämfört med strax över 50 i Q2 2017.
     
  4. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Varav 61 miljoner Q2 2015. Förenklat kan man nog säga att Apple har legat på ungefär samma försäljning sedan 2015:

    Apple iPhone sales 2007-2018 | Statista
     
    Ara gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är ju dock en grov förenkling att påstå att det är hörlursuttaget som förklarar detta tapp. En större och mer trolig förklaring är den prisökning som skett efter 2015 i premiumsegmentet som gjort att den tappat mot budgetsegmentet generellt (gäller även på Android-plattformen).
     
    ingfre gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ingen förklaring alls. Alla konkurrenter har höjt sina priser och Apple har erbjudit billigare iPhones modeller också.
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, vi får väl se.

    Kanske har ni rätt och hörlursuttaget blir den funktion som är mest efterfrågad 2019. Alla köper Oneplus. Jag tvivlar, men jag har inga svar. Framtiden får utvisa :-)
     
    Dejan195 gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Frågan är inte så kategorisk som du vill framställa den. Som jag sagt flera gånger, det avgörande för att trådlöst blir populärt är att det inte innefattar nackdelar. Trådlöst utan allvarliga nackdelar kommer att vinna
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Sett ur en vanlig konsuments perspektiv, vilka "allvarliga nackdelar" anser du att trådlöst har idag?

    Nu pratar vi alltså nackdelar som är större för en medelkonsument än sladdar som trasslar ihop sig och som katten tuggar sönder.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Trådlös laddning är långsamt och inte särskilt tillgängligt. Trådlösa hörlurar låter sämre och kräver laddning, det är givetvis mycket bättre att kunna koppla in både och och inte bara det ena.
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Svarar du vad du själv tycker eller vad du tror att medelkonsumenten tycker?
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Medelkonsumenten vill ha att saker och ting bara fungerar och det ska helst fungera snabbt.
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    De medelkonsumenter jag känner tycker att det är ascoolt att kunna lägga telefonen på en platta och så laddar den - utan att behöva ansluta någon kontakt.

    De tycker också att bluetooth låter kanonbra och att det är skönt att slippa sladdar som trasslar.

    Konstigt att vi har så olika erfarenhet!
     
    Timpppa, Finskpinne och easycure1974 gillar detta.
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jo det är sant. Men är det värt att köpa nytt då? Om man klarar sig med USB-A så kanske inte. Själv har jag en MackBook Pro 15.4" 2014
     
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Bra tipps. Men 2015 modell eller köpt håller inte hur länge som helst. Själv funderar jag på en Gammal Mack Pro från ett lopptorg för 150€. Då kaj jag ju använda mina 3.5" diskar internt. Blir inte precis sugen om om datorn är från 2007. Skall kolla lite mer noggrant.
     
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Nå då är jag den första då. Adaptrar är härligt att ha. Synd bara att USB-C är det som gäller. USB-A har inte detta problem. Datorn bör funka rakt av. Men icke! Och att ha 2st olika hastigheter från ett uttag är tokigt. Med USB-A kan jag ha förståelse. Så jag tar inte i USB-C ens med tång.
     
  17. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Haha vänta bara till Oneplus 6T kommer med trådlös laddning så kommer Ara förklara för oss "mindre kunniga" varför trådlös laddning är det bästa som finns och att det var strategiskt att sätta in trådlös laddning i slutet av 2018 för bara då har det blivit en standard :)

    Du @Nuortikon@Nuortikon verkar kunna din grej och jag själv ser dig som en bra informationskälla då du alltid verkar opartisk :)
     
    Last edited: 16 jul 2018
    Timpppa, Finskpinne, Puttesson och 5 andra gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det fanns ingenting i ditt svar som var i konflikt med det jag skrev.

    Trådlöst har många fördelar men det passar inte i varje situation och då vill man inte vara beroende av en Dongel. Eller ännu värre, inte kunna koppla in sladd överhuvudtaget.
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har ingenting emot trådlös laddning. Det jag har emot är om det blir enda sättet att ladda mobilen.
     
  20. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    möter man 50 personer på gatan med hörlurar på sig är fan 45 av dom trådlösa numera.
    personligen tycker jag man ska ha valet att ha trådat om man vill men det är enkelt löst för de som lipar över att inte kunna ladda samtidigt. ha en adaptersladd gärna inbakat av tillverkaren vid köp så är det löst.

    det är som med allt annat med ett bäst före datum... tiden för 3.5 mm bullsht är över ananrs får man sitta där med sin gamla telefon och sura i sandlådan.