Är de någon annan som upplever instabilitet i 3 nät med mobilt bredband?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Hunter78, 11 sept 2013.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 157
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det låter som om 3 har dålig täckning på din plats iomed att Comviq har bra hastighet

2. Hunter78

Hunter78 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Jag tro också att det är något med 3 nät för jag får rätt dålig ping och dålig hastighet. Det intressanta är att enligt 3 kartor och 3 support så ska Limhamn och Kirseberg 3G & 4G vara väl utbyggd med högsta hastigheten.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 339
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men får du konstant bra hastighet utomhus?

För mig låter ditt problem nämligen konstigt, om du pmar mig din adress kan jag be 3s tekniker att kolla upp det lite mer :)

4. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hur många staplar får du på 4G, kartorna stämmer inte till 100%.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

5. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    I Limhamn får jag 1-2 medan i Kirseberg 2-3 av 4 totalt i 4G.
    I 3G är det max på båda ställena. Dock är hastigheten sämre på Limhamn än i Kriseberg. Det skiljer sig 5-10 Mbit mellan båda adresserna i 3G.

6. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Har PM dig.

När det gäller utomhus får jag bättre men inte så mycket bättre, hastigheten varierar kraftigt utomhus också. I Limhamn som jag är nu får jag inte mer än ca 10-14 mbit +/- någon Mbit utomhus medan inomhus får jag ca 5-10 Mbit med max signalstyrka i 3G.

7. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag skulle gissa att det har att göra med att S4 inte stödjer LTE TDD 2600. För att få maximal hastighet med Tre så måste man ha det. 15-20 Mbit låter rätt normalt på ett belastat LTE-nät med 10 MHz bandbredd.

För övrigt kan jag tillägga att mina föräldrar har liknande problem i Uppsala. Där se bor finns bara 3G än så länge och de kör 32 Mbit DC-HSPA. Det funkar perfekt 95% av tiden med hastigheter 10-15 Mbit. Sedan kommer det in i snigelperioder ett par minuter och nätet blir nästan oanvändbart.

Jag testar precis nu att köra med ett äldre modem utan stöd för DC-HSPA, men med stöd för HSPA evolution d.v.s. 16 Mbit/s. Försöker stresstesta genom att streama webb-tv och det har funkar utan avbrott i en timme. Det var omöjligt med DC-HSPA.

Jag känns mig rätt säker på att det är något med DC-HSPA som spökar när man kör 3G. Tekniken har varit implementerad i delar av Tres nät sedan 2011(om jag minns rätt) så den borde vara mogen nu tycker man. Kanske något tillfälligt fel med just det protokollet hos Tre?

Tyvärr tror jag inte att man kan låsa ett modem som klarar DC-HSPA till single carrier 16 Mbit/s (DC står för Dual carrier). Är man på en plats där det är implementerat så krävs hårdvara som tvingar ned nätet.

Hunter78 gillar detta.
  8. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Det intressanta är att jag får flipp på alla dessa små micro avbrott som gör att modemet tappar kontakt och det hjälper bara att resta modemet via mjukvaran eller i sämsta fall dra ut modemet från usb och sätta in det igen för att få det att fungera vilket är riktigt enerverande. Till den grad att jag funderar att häva köpet. Dock synd att göra detta pga att det är riktigt bra deal jag har(149/mån även efter 24 månader med 100GB) . Jag har fått till månaden slut (förlängd ångerrätt) att fundera på hur jag vill göra.

9. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det låter precis som mina föräldrars problem(och även mitt eftersom jag rekommenderat dem detta abbonemang...). Det funkar utmärkt 95% av tiden men sedan kommer ett snigel-mode som gör uppkopplingen oanvändbar.

Måste du alltid starta om modemet för att det ska komma tillbaka? I vårt fall så kommer routern/modemet i allmähet ur seg-läget av sig självt inom en kvart.

För oss verkar problemet vara knutet till just DC-HSPA(32 Mbit 3G) och inte till en specifik hårdvara. Vi har kört två olika routers och ett modem. Alla beter sig likadant. I vårt sommarhus på Gotland där vi har ett tvillingkort och där det finns 4G har vi dock inga problem alls.

Antar att det redan tagits upp, men har du provat att låsa modemet på 4G och köra det direkt i datorn? På Gotland hade vi en del bekymmer innan vi låste routern på 4G. Växlingen mellan 3G och 4G verkar inte funka något vidare ännu.

EDIT: Jag förstår att om är extremt osugen på att lägga pengar på detta projekt, men eftersom ett e122 funkar bra så skulle jag faktiskt tro att även andra single-carrier modem gör gör det. Kjell och co säljer ett startpaket för tre mobilt bredband kontant med ett 16 Mbit/s modem för 99 Kr. Det bör ge dig stabila 10 Mbit/s ca. och mer tid att felsöka övrig utrustning under tiden.

http://www.kjell.com/sortiment/tele...redband/startpaket/tre-mobilt-bredband-p94800

Last edited: 20 sept 2013
  10. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Intressant. Mitt modem beter sig lite olika på Adress A är det hopplöst precis som jag beskrev tidigare men undantag för ibland tar sig modemet ut seg-läget. Dock oftast måste jag reseta modemet antingen via mjukvaran och ibland att dra ut modemet. Tackar för tipset för modemet hos Kjell. På adress B fungerar det bra.

11. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Uppdate:

Då var min epok över med 3 mobilt bredband. Tyvärr hjälpte det inte att byta modem problemet kvarstod. Stort tack till Hylie 3 butik i Malmö för snabb och bra service.
    Tråkigt att det inte fungerade som det var tänkt men det kanske kommer det att göra i framtiden. Jag lämnade allt i 3 butiken och stängde av abonnemanget vilket var bra hjälp av personalen i butiken.

Mvh

12. ElWeed

ElWeed Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tråkigt att höra!

Jag hade 3 för något år sedan och det fungerade klanderfritt. Jag hade aldrig de problem som du beskriver. Nu har jag anmält mig till 3 igen....

Jag får bredbandet i April. Hoppas inte det blir sådant klabb! Jag har nämligen inte någon möjlighet att komma ur det på ett år.

Vi får se vad som händer. Kanske kommer jag ihåg att posta här.

13. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nu fick jag återaktiverat mitt abonnemang och nu fungerar det rätt bra. Dock är det en del instabilitet gällande hastigheten på samma ställen. Det gäller flera olika platser dessutom. 100GB för 149 är oki. Dock hade jag gärna sett som i Danmark 1TB .

Sent from my iPad using Tapatalk

14. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Setat på 3s mobila bredband (3G) i 1 månad nu och gått problemfritt. Får runt 20-25ner och 10-12upp. Beställde deras 4G pocket wifi med 100gb i månaden för 299 nu när den var på kampanj så hoppas det kommer fungera lika bra!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk