Diskussion: Är det normalt med så många missnöjda?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Cynic, 9 apr 2012.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Efter sådär 7 år ytterst aktiv på forum riktade mot mobiler så anser jag att det skriks ens hel del just nu.

Jag vet att man inte får ha en åsikt om den nu är "fel"

Vad grundar ni själva era motsatta åsikt på? Borde vara en adekvat fråga

Sent from my LT26i using Tapatalk

2. Onkel Kostja

Onkel Kostja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det "skriks" mer ju längre tiden går. Jo faktiskt. Det är betydligt lättare att skrika nu för tiden och folk blir mer medvetna om att det faktiskt går att göra någonting åt det. Tänker först och främst på doa. Folk är mer medvetna och tar "ingen skit" och det är bra. Detta ska ju faktiskt vara konsumenternas marknad men nu för tiden känns det lite som att telefontillverkare och återförsäljare försöker göra lite som dom vill för dom vet du har en produkt som du "måste" ha. Så... även om jag ibland tycker det går till överdrift när folk stirrar sig blinda på siffror och doar för "enkla" mjukvarufel osv så tycker jag ändå det är bra att konsumenterna bråkar så det blir vår marknad igen och telefontillverkare och återförsäljare får fjäska för oss!

Baksidan av detta är väl att tillslut accepterar vi ingenting annat än en totalt felfri produkt. En totalt felfri produkt i en miljon enheter är en omöjlighet och faran ligger nog i att det kommer bli svårare och svårare att doa... möjligtsvis. Säger inte att det är så, men kan hända att man endast kan skicka in på lagning tillslut.

Men som sagt. Trots allt tycker jag det är bra att konsumenterna säger ifrån :)

3. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Håller helt med. I dagens samhälle är det mördande konkurrens på konsumptionsmarknaden. Inte minst på teknikmarknaden!
    Sen när ett företag, likt HTC nu försöker skärpa sig från förra året och göra ett "riktigt" flaggskepp som de går ut så hårt med då är det VERKLIGEN viktigt att de kan leva upp till produkten de marknadsför!

En telefon för samma pris som en hyffsad dator skall inte och får inte ha basala hårdvarufel enligt mig. Vi konsumenter MÅSTE påpeka detta och våga vara obekväma, varför skall annars ett företag skärpa sig?

Det kostar OSS inget att påpeka brister men förhoppningsvis kostar det lite för företaget och då pengar är allt som betyder något i denna och många andra branscher är det den effektivaste vägen för oss konsumenter att påverka.

Fler som DOAr - dyrare för företaget - skärper sig....

Kanske? I en perfekt värld åtminstone!

DOA mera! (under korrekt grunder då förstås!) ;)

4. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Japp, helt rätt! Om det lyser lite extra ur ett håll, volymknappen knarrar eller konstiga färger i kamerappen så ska det DOAs. Betalar man 6000:- för en telefon så ska den vara felfri (Säg nu inte att telefonen är gratis iom fastpriskampanjen. Det finns inget gratis :)).

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men åsikten måste vara baserat på rena fakta.

Här är det en ihopsamlad tråd där man samlat ihop fakta.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1582151

Sen i utvecklarforumet så sitter då rävarna och alla verkar mycket nöjda med luren, visst finns det saker att klura över men inget allvarligt.

Slutligen så måste man ju se till hela totalen och visst kan vissa ha haft otur och så är det bara i dagens knivskarpa konkurrens där nya produkter måste tas fram på kortast möjliga tid eftersom det ska vara så billigt som möjligt men samtidigt innehålla det värsta som kan uppbringas... en svår ekvation.

Undra hur många som får "häcken ur vagnen" och verkligen felanmäler imorgon....??

http://www.htc.com/se/help/htc-one-x/

;)

6. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Precis som Plun säger så är det nog mer ett mjukvarufel än att telefonen har för lite minne. Av erfarenhet så vet jag att när telefonens minne tar slut, så avslutas launchern, om det inte är så att man kodat att launchern ska vara persistent och aldrig avslutas. Så det jag menar med att Senselaunchern avslutas på grund av lågt minne är att telefonen inte fattar att den ska behålla launchern i minnet, utan avslutar den som vilket annat program som helst..

Jag är övertygad att det bara händer om du kör ett tungt program en lite längre stund, det jag märkte var att det hände ibland när jag suttit och läst i Chrome.

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo man kan redan nu se på changeloggarna för olika romar samt diskussionerna i trådarna vad som är galet...

Här är en bug med kalendern som crashar Sense.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1590668

Förmodligen mycket enkelt för HTC att fixa om de får en felanmälan så att de vet att buggen finns. Eller kan man som många gör i Sverige hoppas att de löser sig av sig självt vid nästa uppdatering...;) Många är för lata för att felanmäla.

8. mattemaz

mattemaz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Detta kanske är lite OT men om jag inte minns fel så när jag hade min Desire och hängde i den delen av forumet. Så fan det en tråd där folk samlade buggar och fel som sedan skickades till HTC. Så dom blev medvetna av felen och kanske fixade dom med kommande uppdatering. Har dock inte hittat nån här för HOX.

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men nu minns jag Sensation förra året och jag blev tvärförbannad på HTCs support.

Så arg att jag blev uppringd av någon "boss" som funderade hur de kunde bli bättre. Det gäller att ligga på HTC så att de får maximalt med felanmälningar annars kommer de säkert att såsa på som med Sensation.

I mitt fall så visste jag då att buggen existerade men HTC Sverige vägrade att skicka vidare till HTC Taiwan.

Sen "lurkar" förhoppningsvist HTC det här forumet :teeth: så då behövs det ingen tråd...bättre med maximalt antal felanmälningar så blir det nog fart på uppdateringarna !!

10. Gurkburk92

Gurkburk92 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    497

MINA ENHETER

Vet inte var OP fått det ifrån att folk är missnöjda.

Du kan ju inte använda information du får av kanske 10-20 personer på ett forum(detta forumet tex.)

Folk kan ju egentligen inte vara missnöjda om dom har problem med telefonen. Dom har ju inte testat en version av telefonen som är bra. Vissa har ju lyckats få tag i måndags-ex och det är HTCs fel, telefonerna är gjorda på olika ställen, varav Taiwan verkar vara det stället som har flest bra telefoner skickade ifrån sig.

11. Cynic

Cynic Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Men skojjar du????
    20% av 200st upplever kvalitetsproblem enl. pollen på XDA. 10 personer här på forumet?? Du får nog kolla igenom forumet en gång till. Är väl en 25% av rätt många som DOA här på forumet.
    Sen kan jag ju säja att av 6 personer jag känner som fått sin HOX har alla problem. 4st har bytt ut dom en gång redan..

Så att du påstår att det är taget ur luften att det är problem med hox är ju helt sjukt.

12. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Att första batchen har problem är varken unikt, nytt eller konstigt. Den batch som levererats har haft gammal mjukvara i sig som inte hunnit uppdateras eftersom HTC skickade ut en uppdatering till recensenterna i sista sekund. Detta händer i princip alla tillverkare med jämna mellanrum. Tyvärr så testas det för dåligt innan leverans.

Att antalet människor som röstat på problem/icke problem på några nätforum säger inte ett dyft om hur många i verkliga världen som har haft problem eller är missnöjda. Det är fullt naturligt att folk med intresse och/eller problem söker hjälp på nätet medans folk som är nöjda inte gör det. Statistik bygger på slumpmässiga urval annars säger den ingenting. Statistik från Swedroid eller XDA är inte slumpmässig. Dina vänner som haft problem är inte heller slumpmässigt urvalda.

Min egna uppfattning är att HOX verkar ha haft mindre problem än alla andra Androidenheter jag ägt. Även om det inte är så många (Hero, GT7510, O2X). Sen om det är på det viset eller inte är omöjligt att veta.

Klart att folk kan och måste få vara missnöjda. Har de fått en produkt i handen som inte fungerar så är det fel, oavsett varför problemet uppstått. Telefonerna borde inte lämnat HTC's fabriker innan de mest uppenbara buggarna var fixade.

Last edited: 9 apr 2012
  13. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag är iaf en av de som inte kommer DOA telefonen bara för att jag för lite mjukvarufel i början. Då kommer jag få DOA mååååånga One X. Alla nya telefoner har barnsjukdomar. Däremot ska all hårdvara fungera och inget ska knarra, och det gör det inte på min :) Måste säga att One X har förvånansvärt få stora buggar i början och helt ok batteritid med. SGS IIs nya ICS rom har totalt värdelös batteritid, som jämförelse..

14. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Nja totalt värdelös skulle jag nog inte säga att ics på galaxy s2 är ;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

15. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vissa telefoner har drabbats mer än andr med uppdateringen Samsung släppte.

Alla telefoner har problem, ett bra exempel är uppdateringen till ICS på S2an som blev ganska dålig för många. Vissa behövde skicka in telefonen för att få tillbaka bra battertid medans andra fick det att fungera direkt efter uppdateringen, sen så finns det även dom vars problem löstes med en återställning :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk

16. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    FWIW - Jag har haft många Android-telefoner och surfplattor nu (började med HTC Magic och har haft DHD, LG OX2, Samsung G S, Samsung G S2, Galaxy Nexus, Asus Transformer, Asus Transformer Prime + någon till ...) och min egen upplevelse är att det vid lansering alltid är en hel drös som har problem med de första batcherna och som postar. Jag tror inte jag varit med om någon av de android-enheterna som jag haft där inte forumet vid lansering fyllts med "problem" och buggar när folk börjat använda sina telefoner och surfplattor.

Det betyder absolut inte att man ska underskatta problemen och det är bra att folk postar så man kan se vad som är "vanliga" och "ovanliga" fel men man ska vara väldigt försiktig med att ta ut någon statistik ur detta då folk som har problem i mkt större omfattning kommer posta i början än de som inte har problem.

Min OneX funkar hittills väldigt bra (köpt hos Elgiganten Online) och t ex bättre än min Galaxy Nexus. I de fall där folk byter telefon och får en ny med problem så låter det onekligen som det antingen är en dålig batch som säljs där eller att felet som uppkommit är ett mjukvarufel och att man får se när nästa uppdatering kommer för att se om de fixas.

Utifrån min egen erfarenhet av alla dessa Android-enheter så har jag personligen haft mkt mindre problem och buggar än någon annan telefon hittills. Men det är som sagt bara utifrån min egen erfarenhet.

17. Aemo

Aemo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Låter som att du har störningar/spännigs-spikar i elnätet... Nån hemmafixare som varit där och kopplat? Har du mycket av: Låg-energilampor, ström-sparande produkter(modern tv, stereo, etc), damsugare. Finns många bovar.

Billigaste lösningen är att skaffa grenuttag med inbyggt överspänningsskydd. Även nätstörnings-filter. Bygg upp skyddade "zoner" i hemmet där allt du är rädd om kopplas via dessa, undvik att överbelasta dem allt för mycket, och kör aldrig damsugarn(eller hårfön eller andra watt-intensiva verktyg) från ett uttag där något du är rädd om är inkopplat.

/Aemo

18. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Det är den på min iaf. 4 timmar skärmtid finns inte en chans att den klarar med den romen. Möjligtvis om man flashar in en bra custom rom då, men stock är den värsta romen jag testat till S2.

Kan tillägga att jag haft bra batteritid med Gingerbread:

http://dl.dropbox.com/u/23749255/SC20111113-114142.png (står inte skärmtid men var runt 2-3 timmar minns inte exakt, bra var gingerbread iaf! :D )

Skit samma det är OT. One X har iaf helt ok batteritid..;)

19. PiZZaMaN

PiZZaMaN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tack för ditt svar. Precis så jag gjort faktiskt :)
    I tvbänken där den recivern stod har jag åskskyddsförgreningsdosa med 6 uttag + till tvantenn. Felet var att recivern hängt sig i standby och gick inte att väcka. lämnade in den men reservdelen drog ut på tiden så jag fick tillgodokvitto på netonnet.
    i datorrummet där routern stod har jag en åskskydds mellanplugg men felet på routern är att port 1 lyser trots att ingen kabel är isatt samt dom andra uttagen går inte att köra en switch efter och den delade inte alltid ut ipadresser som den skulle så den är nog vanligt trasig =P

I biorummet har projj och reciver mm oxå ett överspänningsskydd. i biorummet står även adsl-modemet och jag tror det är kollat till överspänningsskydd med tillhörande telefonskyddsmellanplugg (kort ord:) men modem och telefoni funkade inte med den mellanpluggen tyvärr.
    Modemet bara la av en dag och gick inte att surfa in på en dag men hade ett gammalt som backup.
    Har dock haft problem med brända nätadaptrar och prylar innan vid åska så vi får se om skydden gör någon nytta framöver :)

oj blev lite off topic ser jag.

20. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

håller med så sjukt mycket, alltså visst folk kan säga att jo men mobilen blir bättre och bättre med nya firmwares men har läst på vissa ställen att folk lämnat tillbaka sina mobiler mer än 3 gånger? det är ju helt sjukt? Det får inte vara så. Jag fattar ärligt inte varför folk skyddar sina älskade företag så mycket, dom skiter i dig dom vill bara åt dina pengar. Jag kan ärligt säga att min mobil funkar bra jag är nöjd men det skrämmer mig så sjukt mycket att så många har problem med den. Htc bör ej släppa en mobil som så många kunder sen måste lägga energi på för att den skall funka okej? kostade för fan 6k.