Diskussion: Är det värt med Apple trots ännu högre priser?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 27 nov 2022.

1. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 420
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Man får väl anta att dessa som inte betalar för premium eller tillåter reklam själva arbetar gratis utan lön...

Hatsune Miku, Tiopental, kissidor och 6 andra gillar detta.
  2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Det har jag inget problem med. ;)

3. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Jag använder exempelvis Messenger Revanced. Jag har aldrig tryckt på en reklam i den appen någonsin och jag råkar veta att i just Messenger får Meta bara betalt om man trycker på annonserna.

Eftersom jag aldrig gör det är det helt lönlöst för mig att ha reklam i den appen oavsett.

Hade gärna betalat för att slippa reklamerna i samtliga appar, men då Facebook valt att ta ut ockerpriser för just Messenger så blir det inte så. Det kostar mer än Netflix i månaden om jag minns rätt.

Sen att ett miljardbolag inte får ut pengar av mig tycker jag är lite buhu med tanke på alla sätt de förstör världen på.

YouTube Revanced var i övrigt ett exempel. Just den använder jag aldrig, då jag kör YouTube på datorn. Dock med uBlock Origin där.

eastbound gillar detta.
  4. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    För det första får de närmast noll pengar av den reklamen oavsett.

För det andra har de sponsorer i fan varannan video nu.

För det tredje betalar jag de jag följer på Patreon istället för att ge ören hit och dit till dem på YouTube.

För det fjärde får de i princip bara pengar för reklamerna om du antingen klickar på reklamen eller glor 30 sekunder på den. Gör du detta? Om inte ger du precis lika lite som jag gör som inte ser reklamer alls.

För det femte är det här fel tråd för detta.

eastbound gillar detta.
  5. Tiopental

Tiopental Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 939

MINA ENHETER

Jag återbesöker grundfrågeställningen i den här tråden då jag har funderat en del på det på sistone och även gjort lite enkla räkneexempel.

Svaret på frågan om Apple är en bra investering trots högre priser är nog ganska individuell, men en sak som är absolut uppenbart är att det mest prisvärda och ekonomiskt sunda är att välja en plattform och suga ut allt det goda ur den så att du får så mycket som möjligt för dina pengar. Det sämsta alternativet är att hela tiden byta telefon och göra många mindre förluster varje gång. Det gör också att man inte lär sig att använda sin investering optimalt och därmed får mindre värde för de pengar man investerat.

Apple är verkligen inte det billigaste alternativet på marknaden men eftersom de bara släpper nytt en gång per år (och ännu mer sällan vad det gäller datorer och iPads) så får man en "inbyggd broms" som hjälper en att sitta lugnt i båten och inte göra en massa tveksamma köp/byten som i slutändan blir ännu mer kostsamma än att köpa något som man behåller under en längre tid.

Tiden man annars lägger på att ständigt konfigurera och lära sig nya telefonmodeller kan man istället lägga på att maximera värdet på sin investering genom att lära sig hur ett system fungerar. Hur tar jag bäst bilder med kameran? Vilka appar är hjälpsamma och roliga att använda? Hur kan jag använda min investering kreativt istället för att agera systemadministratör och spendera min tid på att försöka få saker att fungera som jag vill?

Observera att det här såklart inte kräver att man kör Apple. Det går precis lika bra att tillämpa samma resonemang med andra tillverkare. Men min erfarenhet är att med Apple är det lite enklare då deras produktportfölj är komplett och det inte finns fler tillverkare som lockar med nya produkter hela tiden.

En väldigt stor fördel med Apple för mig personligen är att när man investerar i deras ekosystem så blir alla produkter bättre. Man får lite mer än man betalar för, då t.ex. en Apple Watch ger nya funktioner på min Macbook och vice versa.

Nackdelen med ovanstående strategi är att man blir inlåst i Apples ekosystem. Men det är också fördelen ironiskt nog. Inlåsningen hjälper en att inte slösa en massa pengar på rastlöshet eller fear of missing out.

Jag har fått några PM från forummedlemmar som undrar om jag ska skaffa S24 Ultra, kanske mest för att de är nyfikna om jag ska göra en GCam-konfiguration till den. Jag har alltid testat alla Samsung-flaggskepp sedan S4 men i år känns det inte lika självklart som tidigare. Jag orkar helt enkelt inte springa runt med två telefoner längre och jag orkar inte behöva välja vilken telefon jag ska använda. Det skapar stress utan något egentligt mervärde annat än att konsumtion är en kortvarig glädje.

Om jag ska skaffa en S24 Ultra och dessutom vill försöka hålla mig till principen att bara ha en telefon så måste iPhone 15 Pro Max bort. Det innebär att investeringen i en S24 Ultra inte bara är en investering i en telefon. Jag behöver dessutom skaffa en Galaxy-klocka, Samsungs version av Airtags, ett nytt mediacenter till TVn och en dator som ger mig samma typ av integration med telefonen som jag idag har med iPhone och Macbook (det finns visserligen inte, men iaf en liten bit på vägen...).

Om jag väger in hela ekosystemet och att jag vill uppnå den nivå av integration som jag idag har med mina Apple-produkter och det enorma värde som det skapar för mig i min vardag så är beslutet enkelt. Det finns inget som ger det värdet jag har idag på en annan plattform. Därför är svaret på trådskaparens fråga enkelt för mig - JA!, det är värt det.

För att jag ska orka släpa runt på två mobiler igen och motivera kostnaderna och det besvär det innebär så måste det finnas något värdeskapande i den nya produkten. Tidigare år har det varit teleobjektiv. Jag fotograferar väldigt mycket och Apple har alltid legat efter på zoom-området. I år är det inte så. Candybar-telefonerna börjar nå nån sorts peak när man kan köpa i princip vilket flaggskepp som helst och få suverän prestanda på alla områden. Skillnaderna är inte så stora längre. Jag blir inte lyckligare av att byta och testa nya saker hela tiden. Jag gör hellre en långsiktig sund investering i ett ekosystem som jag tycker om och som ger mig mycket värde. Det känns skönt att ha kommit fram till det beslutet.

Vad skulle kunna få mig att motivera att bära runt på två telefoner igen? Något banbrytande. Kanske en optisk zoom som är variabel i ett stort område utan kompromisser i bildkvalitet. Kanske en ny sensorteknik som ger avsevärt mycket bättre bildkvalitet i dåligt ljus. Kanske en ny optik som verkligen kan göra de nya högupplösta sensorerna rättvisa. Det är inte AI iaf, den saken är säker.

DioDox, spigen, galaxy81 och 8 andra gillar detta.
  6. Tiopental

Tiopental Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 939

MINA ENHETER

Och ett tillägg till mitt tidigare inlägg.

Något jag verkligen uppskattar är bra service. Gör man en stor investering i ett ekosystem och planerar att behålla produkterna under en längre tid så är det ju tyvärr ganska säkert att man nån gång kommer behöva reparationer och support.

I höstas, bara några veckor efter att jag fått min 15 Pro Max, så överskattade jag min förmåga och cyklade omkull på våta löv på en asfalterad cykelbana i skogen. Jag landade såklart på den sida där jag hade mobiltelefonen i byxfickan och oturligt nog hade jag skärmen (med skärmskydd) in mot benet så kollisionen tog mot baksidan och kamerorna. Även om allt funkade och glaset på baksidan inte var sprucket så fick jag fula repor över kameramodulen (dock ej själva kameraglaset) samt mindre skador på titanramen.

Pedant som jag är så var jag fullt beredd på att jag skulle få köpa en ny telefon och ta smällen med många tusen i mellanskillnad mot den skrapade.

Testade ändå att kontakta Apple och se vad min AppleCare kunde ge i det här läget (fullt medveten om att det inte täcker kosmetiska skador). Ganska snabbt fick jag som svar att eftersom kameramodulen blivit repad byter de ut telefonen för självrisken på 249kr. Det var bara att ta bilen till Apple Store i Täby centrum och hämta ut en helt ny 15 Pro Max. Jag fick dessutom sitta bekvämt i deras Genius bar med båda telefonerna och i lugn och ro föra över Bank ID med mera.

Helt klart värt att väga in när man resonerar kring värdet på en investering.

DioDox, Jonthan, junkan och 5 andra gillar detta.
  7. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon: