Fråga: Är garanterat ALLA konton raderade efter fabriksåterställning ??

Diskussion i 'Allmänt' startad av thehero, 26 dec 2018.

1. thehero

thehero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Nej, jag hjälpte en helt oteknisk bekant som köpte en beg mobil av mig att starta upp och installera hans konto på den. Då var det som att starta en ny mobil. Men det var med 6.0 marshmallow, kanske är annorlunda med 7.0 nougat som den aktuella mobilen hade?

2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Ja det har hänt lite på 3 år.

3. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är som thehero säger, problem för återförsäljaren och nästa ägare utav telefonen. Men troligtvis blir återförsäljaren tvungen att skicka in telefonen till servicecenter för att gå runt FRP-skyddet med specialverktyg, om det inte provar med att kontakta dig först för att låna ditt konto för att inaktivera FRP.

4. Figgy

Figgy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Bara för intresset och hoppet om att det äntligen skulle fungera så provade jag på min OP6, och jag har efter processen fortfarande bilder och även musikfiler kvar på mobilen. Jag har inget externt minneskort på denna utan enbart ett internt minne.

TS3 (Teamspeak) och Snapchat inklusive två fakturor jag laddat ner finns kvar. Antingen gör jag något fel eller så måste jag anta att den bara rensar filer från förvalda mappar och liknande. Denna skärmdump är innan jag ens loggat in på mitt google konto, så det är en "ren" fabriksåterställning.

Det konstiga är också om hela internminnet ska vara krypterat så kan ju inte nycklarna förnyas vid en återställning på OP6, utan återanvänds. Det är samma historia för alla mina tidigare telefoner jag listade tidigare - finns ingen som tar bort alla filer vad jag vet, och det är precis av den anledningen som jag personligen aldrig skulle välja att göra mig av med en telefon.

Last edited: 28 dec 2018
  5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 526
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Valde du också radera internminne också? Märkligt detta @lassekongo

6. Figgy

Figgy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Yes, valde att radera internminnet också.

Ska prova ytterligare en gång när jag kommer hem för att dubbelkolla, men jag tycker det verkar konstigt om jag skulle missat kryssrutan nu och alla tidigare gånger jag provat fabriksåterställa mina gamla telefoner.

Oavsätt vad ska måste ju krypteringsnycklarna förnyas så datan borde ju inte vara bruklig efter en återställning alls, om nu hela internminnet är krypterat.

7. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Är det bara i "rooten" av utrymmet som det ligger kvar grejer eller finns det kvar i "downloads" också till exempel?

8. Figgy

Figgy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nej bara i rooten, men det är tillräckligt mycket för mig att vara paranoid nog.

9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ok misstänkte det. Tycker mig minnas att det brukar kunna ligga kvar rester just i bara rooten från appar som varit installerade till exempel. Vet inte varför det är så då allting annat försvinner. Men just rooten och sånt som hamnat extra där tycks stanna kvar av någon anledning. Så en full formatering körs ju inte så att säga. Men foton, nedladdat material etc bör vara borta.

10. thehero

thehero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Nu har jag suttit i 55 min telefonkö till återförsäljaren för att få klarhet i min egen fråga, och skriver resultatet ifall någon annan har samma funderingar i framtiden...
    Lyckades även med konststycket att bli kopplad till just den kille som tog emot mobilen i butiken.
    - Nej, är mobilen återställd via menyerna som man ska, och inte via recovery så är allt borta som dannejanne säger.
    - Även om det totalt osannolika skulle inträffa och nästa köpare skulle se namnet på mitt googlekonto i listan över konton, så kommer han ändå inte in eftersom det krävs lösen, och han kan bara radera det och lägga till sitt eget istället.
    - Om man återställer via "recovery", ja då är det en annan femma, men det gör man ju inte om mobilen fungerar som den ska.
    Mobilen i fråga var en LG, kanske kinesiska och "uddamobiler" fungerar annorlunda, men det jag skrev ovan gäller för alla övriga.

Kristy gillar detta.
  11. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Alldeles korrekt, det är endast vid återställning från Recovery som FRP hugger in, detta då tjuvar oftast inte tar sig in i systemet för att göra en återställning där. Det finns ju tyvärr sätt att gå runt FRP, men de flesta knarktjuvar är inte smarta nog så det hindrar ju allt från de mest kunniga tjuvarna från att dra nytta av din stulna mobil om de inte kränger den vidare till tekniskt kunnig som fixar upp FRP-låset. Ännu ett skäl att skriva upp IMEI-numret för att kunna låsa ut telefonen från mobilnät, sen om det gäller globalt vet jag inte, de flesta telefoner går ju att använda i andra länder så om inte IMEI-blockering sker globalt så hjälper det ju föga att motverka mobilstöld, men det kanske nån av er har koll på?

12. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Kristy gillar detta.
  13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 526
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Är är som katho skriver rätt så globalt. IMEI numret står också på kartongen som telefonen medföljde så länge man inte fått ett moderkortsbyte då IMEI numret byts vid ett sånt tillefälle. Är det en telefon med dubbla SIM-korts stöd, har också telefonen dubbla IMEI nummer

Kristy gillar detta.
  14. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Intressant. Jag ska läsa på mer så återkommer jag. Enligt den officiella dokumentationen har AOSP börjat deprecata full disk encryption (FDE) till fördel för file based encryption (FBE) för att vissa delar av systemet ska vara tillgängligt direkt vid uppstart, tex alarmfunktioner.

Om det här kan tänkas vara förklaringen vet jag inte än. Jag ska plöja igenom dokumentation vid tillfälle och återkommer efter det.

Kristy och bernard gillar detta.
  15. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Android använder FBE (file based encryption) till skillnad från FDE (full disk encryption) sedan 7.0. Sett ur en säkerhetssynvikel skulle jag säga att FDE är säkrare efter ingen data över huvud taget finns tillgängligt förrän hela disken är upplåst. Det gör att det är omöjligt för någon som kollar på den krypterade disken att avgöra vad som är faktiskt krypterad data och vad som är randomiserat brus. Det innebär att om man slänger bort nycklarna till kassaskåpet så är datan totalt värdelös: den går inte längre att komma åt.

Sedan 7.0 verkar det vara FBE som gäller. Här har AOSP valt att använda AES-256 så man har stärkt algoritmen markant. Eftersom filerna nu är krypterade fil för fil istället för hela disken så kan man välja att använda olika krypteringsnycklar för olika filer och mappar. Några filer kanske behövs direkt vid boot för ett alarmet ska funka som det ska. Det blir möjligt om man kan låsa upp dessa filer, men låta all annan data förbli krypterad med en annan nyckel. På så vis kan man dels se till att användarens data är skyddad trots att enheten är påslagen, och dels skydda användares data från varandra om det finns flera användare på samma enhet.

Källor:
    Encryption | Android Open Source Project
    File-Based Encryption | Android Open Source Project

Från dokumentationen kan jag inte se någon anledning varför man inte skulle slänga bort krypteringsnycklarna. Finns det inga (first boot) genereras nya.

Vad gäller FDE måste nycklarna genereras om vid wipe. Annars skulle man aldrig kunna använda sin telefon igen om man glömmer sitt lösenord.

@Figgy@Figgy
    Det är märkligt att filerna över huvud taget ligger kvar. Oavsett om enheten är krypterad eller inte så ser det konstigt ut att filerna inte raderas. Det en factory reset normalt gör är att formatera partitionen /data. Mig veterligen brukar /sdcard vara en symbolisk länk till en undermapp i /data och då ska även alla filer försvinna vid en wipe.

Hur gjorde du wipen?

Kristy gillar detta.
  16. Figgy

Figgy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Alltså, när jag gör factory reset på det normala sättet - alltså som vanliga Svenssons, så följer jag bara instruktionerna i menyn. Men om alla filer ska försvinna och att jag själv ska vara säker på att allt är borta, så gör jag det via bootloader och rensning där igenom och sedan installerar från en fräsh nerladdad rom (mina Samsung är inte rootade så dessa är retail, alltså omodifierade, och bör alltså inte påverka factory reset alls, OP modellerna har jag däremot rootat innan men det är ju samma visa oberoende på rootning eller inte).

Jag har aldrig sätt någon mobil tagit bort precis allt vid en factory reset. Den "formaterar" bara vissa mappar, alltså rensar dem och sedan laddar på avbildningen mobilen har en kopia på för att nollställa alla systeminställningar osv. Detta gäller Samsung, LG och OnePlus (vilka är de märken jag ägt). Det ligger ju inga faktiska eftermarknadsappar kvar som installerade efter en factory reset, men vissa mappar liggar kvar och där då också filer från dessa appar eller nerladdningar kvar.

Jag vet inget om hur processen ser ut vid en factory reset, utan vet bara att den inte tar bort allt - och jag har då dragit slutsatsen till att den bara har förinställda mappar som ska rensas och när detta är gjort skrivs bara systemfilerna över. Ingen faktisk formatering verkar ske. Detta är inte bara för något "billigt kinamärke" som tidigare svarare lite omoget svarade, utan det gäller alla.

Lika så med krypteringsnycklarna alla säger ska vara standard. Vid en factory reset och om filsystemet är krypterat ska nycklarna ha bytts ut, men inte heller verkar det ske då det tidigare filsystemet helt klart är läsbart då jag provat.

17. Slimey

Slimey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    638
    Har aldrig tänkt på det där så jag var tvungen att kolla på en av mina gamla kartonger, och det stämmer.
    Blir att betrakta sina mobilkartonger som värdehandlingar numera, annars kan nån säkert sno kartongen från kartonginsamlingen och spärra mobilen.

18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 526
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nja. För att det ska kunna låsa så krävs också en polisanmälan.

19. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 497
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @jnsson@jnsson vet du om man behöver uppvisa inköpsbevis för att stöldanmäla en lur?

Vi råkade ut för detta med ett sample vi lånat, så det var ju inget vi brydde oss om att utreda då vi bara sitter på sådana telefoner under lite drygt en månad.

Men någon vecka efter vi publicerat recensionen på Galaxy S5 tror jag det var (där IMEI syntes på några bilder), så slutade nätet fungera, och när jag kollade med operatören så menade de att den blivit spärrad.

Tyckte det var lite märkligt då det inte kunde ha existerat något inköpsbevis. Lite snopet :)

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 526
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon: