Fråga: Är google photos synskt månntro?

Diskussion i 'Applikationer' startad av thehero, 5 jul 2017.

1. thehero

thehero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag reste ensam. Tror det var 2011. Den enda "medresenären" var en vän som bor i området (ryss) som då hade en gammal 2G nokiatelefon. Inga biljetter hade bokats alls, så google kan inte ha sniffat fram det genom mailbekräftelser. Han fotade med den gamla sonykameran, och jag med en ixus 70.
    Just därför är det för mig ett mysterium, kanske Bernard är något på spåren där med "maskininlärning"?
    Den ENDA gången dessa bilder varit inne i en dator före uppladdning till google photos var när vi kom hem till honom (20 mil från fotoplatsen) när han förde över tagna bilder på ett USB.
    Kanske ett manusämne för x-files. ;)

bernard gillar detta.
  2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag är lite inne på det @bernard@bernard skrev. Google har enormt mycket information om användare och platser och den växer hela tiden. Även om det inte finns GPS-information i bilderna kan man nog ändå skapa en grov uppskattning om var bilderna tagits, bland annat genom att använda information från andras bilder som har diskuterats tidigare i tråden, men även utifrån kompassinformation och skuggors vinkel osv. Om jag inte minns fel använde man skuggor och information från bil- och trafikkameror för att säga ungefär var meteoren som slog ner i Tjeljabinsk 2013 kom ifrån och då tror jag ändå att Google har väldigt mycket mer information än så. Slår man ihop skuggor och eventuell kompass med tidpunkt och tex väderdata och kanske någon faktor till så tror jag man kan få en ganska god uppskattning om var en bild tagits.

bernard gillar detta.
  3. nexus^6

nexus^6 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14 549
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Vi alla kanske har blivit "chippade" i smyg av google.

Nä, men det är väldigt mystiskt bla den bilden du tagit i ryssland som är såpass diffus att google bilder bara föreslår "tree", vilket inte är så svårt att lista ut men var bilden är tagen med dessutom dimma är lite kusligt.

Här är en artikel om ett malware som fanns i play store i 3 år utan att upptäckas som spårade mobilen i realtid.
    http://www.zdnet.com/article/location-tracking-android-spyware-found-in-google-play-store/

PS använde DuckDuckGo för sökningen.