Fråga: är ICS kernels stabila än?

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av Sajhe, 30 maj 2012.

  1. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Nu går jag lite ot här men jag måste fan fråga en dum grej jag inte lyckats hitta svaret på... Måste jag roota för att flasha stock ics från 3:s gb med Odin? Är det inte bara att tuta och köra?
     
  2. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Bara att tuta och köra.
     
    Ampakin gillar detta.
  3. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Tack ;)
    Jag är egentligen inte så jäkla dum på det som jag låter men just nu är jag livrädd för att riskera en tegelsten. Jag har inte råd med det nu ;)
     
  4. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Bäst att ta det säkra för det osäkra! :)
     
  5. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jo, det känns ju onekligen så;) Vet du hur det ligger till med csc? Måste jag välja csc efter en flash till stock ics? För då utsätter jag ju mig för buggen iallafall..
     
  6. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Det behövs ej. :) Jag har aldrig gjort något sådant.
     
    Ampakin gillar detta.
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Buggvarningarna gäller även fabriksåterställning.

    D.v.s det finns en risk för brick om man kör återställning med Samsungs egen ROM.

    Således: För att vara säker är det root och CWM som gäller samt användning av en custom kernel såsom SpeedMod, Franco, GL NoteCore, CF-Root o.s.v. Då talar jag om de senaste versionerna.

    Det finns ingen säkerhet mot brickbugggen i Samsungs ROM idagsläget utan där finns en risk. Det är bättre att helt enkelt skippa detta helt och köra på anpassade versioner.

    En variant är även att roota och flasha en Samsung-ROM med Mobile Odin och säkerställa att CF-Root är vald som kernel, på så vis får man en "säker" stock ROM.

    Det är värt att notera att utvecklarna stämmer i bäcken i trådarna, d.v.s anger att även om EMMC_CAP_ERASE avaktiverats ges inga garantier för säkerhet. Faktum är dock att dessa kernels kan betraktas som säkra och de är definitivt säkrare än Samsungs egen kernel idag.

    Personligen kör jag Kingdroid 4.3 med SpeedMod K3-7 och det fungerar utmärkt.

    För min del har jag inte förstått varför man låser sig vid stock ROM när man befinner sig i ett teknikforum.;)

    Custom ROM ger optimeringar och förbättringar och är den rekommenderade vägen. Dessutom kan man komma ifrån buggar som nu denna brickbugg som Samsung ännu inte löst men som tredjepartsutvecklarna arbetat sig runt genom nämna åtgärd i kerneln.

    Edit: Anledningen till att Samsungs egen kernel är osäker beror på att den skickar EMMC_CAP_ERASE-kommando till den buggiga 0x19-versionen av EMMC-firmwaren. Det handlar i grunden om att Google ville öka säkerheten i ICS genom att formatera istället för snabbformatera (enbart markera volymen som tom - filerna är därmed kvar tills de skrivs över). Detta görs genom att skicka ett ERASE-kommando till EMMC-kontrollern som därmed grundformaterar s.a.s och därmed tar bort gammal data.

    En bra tanke.

    Men, tyvärr är EMMC-firmwaren buggig i fallet Note och diverse andra enheter vilket gör att flashminnet och kontrollern helt enkelt kraschar i samband med erase. Det är den kraschen som utgör den s.k buggen eftersom resultatet blir t.ex att /system helt enkelt "dör" och inte accepterar skrivning av nya data. I praktiken är vissa block "kraschade" och resultatet blir att ROM-flashar misslyckas.

    För att förhindra detta måste man alltså se till att ERASE-kommandot INTE kan skickas till EMMCn och det görs genom att plocka bort och blockera funktionen i kerneln. Detta har dock INTE Samsung gjort i sin originalkernel och det är därför den lider av buggrisken.

    Kör man en fabriksåterställning med Samsungs egen ROM/kernel-kombo skickas det farliga ERASE-kommandot till EMMC-kontrollern och man spelar således rysk roulette med mobilen.

    Det är detta som gör att den säkra vägen till ICS går via en custom kernel. CF-Root är minimum, det är i grunden Samsungs kernel men med ERASE bortkopplat och så root plus CWM ditlagt.

    Vill man köra stock s.a.s är det således Samsungs senaste uppdatering flashad via Odin eller Mobile Odin PLUS CF-Root som gäller. I Mobile Odin går det enkelt att välja CF-Root som kernel vid flash.

    Detta gör att root rekommenderas om man tänkt sig ett säkert ICS.
     
    Last edited: 10 jul 2012
    Facemeat och yallsostupid gillar detta.
  8. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Hur är det med buggen idag? Vad finns det för lösningar? Tänkte att det har nog hänt en del på ett halvår ;)