Är kameran verkligen ett problem?

Diskussion i 'OnePlus 6T - Allmänt' startad av ratex, 29 jan 2019.

1. Droid96

Droid96 Guest

Det ser nästan ut som att bilderna är tagna med samma telefon. Hade varit kul att få tillgång till originalfilerna. Överlag imponerade inte bilderna från någon av kamerorna, men jag föredrar ändå Pixelns mer naturliga färgåtergivning som framförallt syns på husväggar och i ansikten (Oneplus är alldeles för röd) samt att Pixeln har snäppet bättre skärpa.

Om det där testet är helt riktigt utfört så visar det verkligen hur viktig mjukvaran är för slutresultatet.

Funkar Night Sight med OP6T och Gcam? I så fall försvann ytterligare ett skäl att köpa Pixel 3 i mina ögon.

Kristy gillar detta.
  2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Imponerade inga bilder ifrån kamerorna? Då har du väldigt höga krav ifrån en mobilkamera och du kan i så fall inte bli imponerand av några bilder tagna med en mobilkamera.

Faktum är ju att dessa bilder är oerhört bra jämfört med mobilkameror som fanns bara för något år sedan. Utvecklingen har gått snabbt.

Man kan ju dessutom justera bilderna efteråt om man är en perfektionist, för att få dem exakt som man vill ha dem.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är förflubbad över att man väljer YouTube för att jämföra bilder. Möjligtvis video, men bilder blir ju verkligen jättemärkligt. Dels skalas de ned till 1080p eller i bästa fall 1440p, och sedan komprimeras de ytterligare. Utöver YouTube:s egen komprimering används i regel något redigeringsprogram som också komprimerar.

Det blir nästan omöjligt att säga något om resultatet? I alla fall vad gäller detaljnivå och brus. Allt det försvinner. Möjligtvis hade det funnits en poäng om syftet var att avgöra hur bilderna ser ut i exempelvis Instagram, där de skalas ned och komprimeras högt.

Jowee, Kristy och Spode gillar detta.
  4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

När man jämför olika kameror så kommer skillnaderna fram även på Youtube. Man kan avgöra vilken kamera som ger bäst resultat. Vill man däremot veta exakt hur bilderna blir så duger det inte

5. bernard

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle säga att det är helt omöjligt att jämföra en bild nedskalad till 1080p och sedan komprimerad med YouTube vad gäller brusnivåer, detaljinvå samt skärpa.

I alla fall om man nu vill avgöra vilken kamera som är mest kompetent annat är för användningsområden som Instagram, men även där har ju tex brusnivåer betydelse om man vill lyfta fram delar ur bilden genom diverse filter.

YouTube tillämpar bland annat rätt hård brusreducering eftersom det är svårt att komprimera video som innehåller brus, så de kan spara in på bandbredd. Det gör det rätt poänglöst för jämförelser av bilder.

Kristy, Ekman och Oneplus2 gillar detta.
  6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ju fullt möjligt att visa utsnitt istället för hela bilden så att det blir tydligt. Det är inte ovanligt att man löser det på så sätt.

7. Oneplus2

Oneplus2 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    989
    Telefon:
    iPhone 8 plus

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Håller med dig.

Titta bara på MKHB test där Pocophone nästan vann blindtestet och har ju enligt ALLA en ganska medioker kamera jämfört med de dyra flaggskeppen.

Men samtidigt är det ju så 99% av användarna ser sina bilder. Dvs instagram och kanske i telefonen mm.

8. bernard

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Brusreduceringen är som sagt fortfarande extremt hård på YouTube, så det blir likafullt svårt att säga så mycket om resultatet.

YouTube är inte särskilt lämpligt om man vill få någon uppfattning om hur en kamera presterar.

easycure1974, Kristy och Oneplus2 gillar detta.
  9. Droid96

Droid96 Guest

Det handlar inte bara om den tekniska kvaliteten, det handlar också om att nästan alla såna där videos har gjorts för att visa på ett specifikt resultat. Ofta kan man snabbt ta reda på kanalens "märkeslojalitet" genom att kolla några tidigare videos.

Det är lite som statistik. Du börjar med att bestämma dig för vad du vill bevisa, sen hittar du den lämpliga statistiken för att visa det.

Det är tråkigt att vissa här baserar hela sin verklighetsbild på såna här videos och gång på gång hänvisar till dem istället för att testa telefonerna själva och bidra med egen erfarenhet.

Dock tycker jag att det är imponerande att en Oneplus 6T presterar så nära en Pixel 3 enbart med ett mjukvaruhack (förutsatt att testet är korrekt utfört då, vilket vi inte får veta om de inte delar med sig av originalfilerna).

Kristy, Ekman, bernard och 1 annan gillar detta.
  10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, men det fungerar för att jämföra hur kameran presterar jämfört med andra kameror i samma situation.

11. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 735
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det är väl ingen direkt nyhet att gcam modden väsentligt förbättrar kameroutputen på många olika telefoner och de då närmar sig kvaliteten från pixeltelefonerna. Jag sålde själv min Pixel 2 XL efter att jag konstaterat att Mi Max 3 tog nästan lika bra bilder med modden. Detta efter att ha granskat bilderna på en 32 tums monitor. En fotoentusiast kan säkert hitta subtila skillnader som en normal användare missar men jag tror att för 90% av användarna är modden så pass bra att ett pixelköp inte är motiverat för kamerans skull.

rince0r, Ekman och Droid96 gillar detta.
  12. Droid96

Droid96 Guest

Sure, men det känns som att det har hänt mycket det senaste halvåret på portningen av Gcam. Skillnaden mot "originalet" i en Pixel 3 har ju aldrig varit så litet tidigare.

13. Droid55

Droid55 Guest

Måste bara inflika med att alla inte har möjlighet att testa alla telefoner själv utan måste gå på andras tester. YouTube eller ej. ;)

Ara gillar detta.
  14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Precis. Man kan ju dessutom komplettera med andra testar än Youtube kanalerna. Det finns rätt många som testar och visar hela bilden för nedladdning. Som vårt kära Swedroid.se exempelvis.

Jag försöker att titta på alla tester som finns att hitta.

Kristy gillar detta.
  15. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Det var ju precis det som var meningen med videon, om du tittat och lyssnat?

Ara gillar detta.
  16. Droid55

Droid55 Guest

Ja, jag ska erkänna att jag också kollar på YouTube. Även om bilderna är hårt komprimerade där så gäller det ju alla bilder. Alltså alla bilderna i testerna. Jag kollar också på andra tester om de finns t.ex. DxOMark. Ibland kan YouTube-kanaler länka till originalfilerna i beskrivningen, men det är inte så vanligt även om det förekommer.

Oavsett tycker jag att man kan se skillnader. Exempelvis så brukar Pixel vara väldigt kontrastfull (på gott och ont), detta speglar sig även när jag kollar på sidor med originalfiler.

Sen tror jag att många tar bilder och videos för webben, så när vi laddar upp kommer de att se likadana ut. Då är det ju inte fel att kolla hur bilder/videos blir på YouTube eller Instagram heller.

Ara gillar detta.
  17. bernard

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var i videon nämner han det?

Jag har sett videon, men måste ha missat det avsnittet i sådana fall. Det framgår så vitt jag kan höra inte så mycket om förutsättningar annat än att bilderna är tagna i bra ljus och att man inte bör ägna tid åt "pixel peeping" (vilket förstås vore bortkastad tid på bilder som har 1/10 av upplösningen ursprungsbilden har, så det är knappast nödvändigt att påpeka).

Last edited: 4 feb 2019
  18. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 735
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kanske. Jag har testat modden på en rad olika lurar sedan den släpptes. Tyckte även de första versionerna fungerade riktigt på Xiaomitelefoner. Minns att jag jämförde Redmi 5 Plus och Mi 5s mot 1gen Pixel XL och blev förbluffad över hur liten skillnaden var. Ett problem med moddarna kan dock vara ett de är instabila och kraschar med jämna mellanrum, det är i mitt tyckte ett större problem än att bildkvaliteten skulle vara väsentligt sämre än pixeltelefonerna.

19. Droid96

Droid96 Guest

Oj, ja, kraschande appar skulle vara en total dealbreaker för mig. Då betalar jag hellre för att slippa strul.

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Om man uttrycker det försiktigt så är inte Pixel 3 känd för att vara befriad ifrån strul.