Fråga: Är Slll:an så bra som det sägs?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av strumpan76, 16 aug 2012.

1. HazZzpektrum

HazZzpektrum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Misstolka mig inte nu, som sagt gillar jag S3 och det finns ingen bättre Androidtelefon, hands down. Föredrar den överlag över iphone i om apples tråkiga låsningar, blyga uppdateringar, tråkiga, opersonliga gränssnitt och inte minst att den faktiskt (!) är bökigare att navigera i.

Så S3 är grym men usch vad den är överskattad! Eller så är jag bara väldigt kräsen...

2. cruZZade

cruZZade Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Vad har det för betydelse huruvida batteriluckan är av hårdplast eller flexibel plats? Om det inte var för att du VISSTE att skalet är flexibelt hade du aldrig märkt det. Men det känns uppenbart att du är här och trollar nu iaf och man ska aldrig mata troll. Köp du en iPhone, låter ju som att det är det som krävs för att uppfylla dina önskningar :)

3. HazZzpektrum

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Nej då jag trollar inte. :P

Så typiskt, jag är helt neutral men oavsett vilken sida man klandrar finns det alltid folk som anklagar en för att snacka skit. Jag känner att S3 är plastig för att den känns så i handen, det är inget konstigt utan det är så plast känns :) Ber om ursäkt ifall folk tar åt sig men jag har alltid gillat när mina lite dyrare prylar osar kvalitet. Behöver inte vara snyggt då jag inte är nån jävla modehippie (hatar sådant, titta bara på Dr dre Beats... ryser) men gillar när det är lite behagligt och lyxigt att hålla i.

Du missade kanske min kommentar strax efter där jag skrev att S3 är min favorittelefon ;)

4. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag tycker inte det gör så mycket att batteriluckan är i plast däremot vore det trevligt om dom hade nåt gummimaterial på den (som ZTE Blade hade t.ex) så att den inte är hal.

5. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tvärtemot dig får jag intrycket av ett aluminiumskal när jag klämmer på den. Tycker den är riktigt välbyggd och jag måste säga att av alla Samsungs telefoner är det denna som osar mest av kvalité. Kollade precis kamera-appen också och knappen är så centrerad som det bara går. Sen förstår jag inte poängen med "skärmen är bra men inte grym", vilka egenskaper saknar den tycker du?

Med det sagt tycker jag fortfarande att det är en ful telefonen :P

Skickat från min LT26i

6. HazZzpektrum

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

haha, lustigt med olika tycke och smak! Själv tycker jag den känns lite plastig och billig men däremot är rätt snygg och elegant (vita).

Skärmen har många fel. Ska ta dem alla så folk tar mig på allvar.

1. Färgerna är inte korrekta, alls. Oavsett skärmläge blir färgerna fel. Standard ger alldeles för stark mättnad, naturlig ger lite för lite. Film ger ännu mindre och dynamisk... ja, katastrofalt :P

Sedan medan Nexus var en positiv överraskning i det att färgtonen inte var kall, så är S3 lik S2. Kalla färger. Märks lättast på vitt, man ser att S3 är blåaktig medan Nexus och framförallt en LCD är mycket mer neutrala. Alla lägen utom filmläget lägger dessutom till extra skärpa, titta själva får ni se.

Sedan verkar den ha problem med missfärgningar/streck lite här och där. Dock ska jag till S3ans försvar inte garantera här utan det KAN trots allt bero på bildmaterialet. Men dessa missbildningar tillkommer inte när jag kollar på mina andra skärmar...

Nästa är ljusstyrkan som är låg. Telefonen går knappt att se i starkt solljus, mycket trist!

Till sist PenTile då. Det stör mig inte särskilt mycket faktiskt i om att telefonen är så stor men det är ändå en faktor som håller mobilen ett steg längre från tronen.

HTC One X har bättre betraktningsvinkel och mer neutrala färger. Lite åt det gula hållet men så lite att man inte bryr sig. Svärtan är mycket djupare på S3 dock i om AMOLED och därmed är kontrasten även högre.

iPad 3 (försöker inte hylla apple, missförstå mig inte för guds skull) har faktiskt riktigt, riktigt bra färgåtergivning. Flera steg bättre än S3!

S3 har en bra skärm helt klart, men den är långt ifrån bäst, det ska alla veta :cool:

7. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Du har säkert helt rätt. Men då vill jag påpeka att majoriteten av användarna är som mig, de bryr sig inte så mycket om "vitbalansen" så länge det inte ser för konstigt ut. Tror till och med att the average Joe väljer läge inte baserat på vilket som har mest mättnad eller bäst skärpa, utan de kör på vad de tycker ser bäst ut helt enkelt. Precis som hur vissa tycker om amoled skärmar medan andra inte gör det

Skickat från min LT26i

8. HazZzpektrum

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Så sant, och det respekterar jag!

Dock tycker jag att man som ägare av en har rätt att komma ut ur Samsung-garderoben och upplysa om att kejsaren är naken... ;)

9. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Självklart, alltid bra med kritik

Skickat från min LT26i

10. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Om man inte kan rubba någonting så är det fysiskt omöjligt att avgöra tjockleken på något genom att känna på en sida. I övrigt är det väl ingen plastyta man känner utan en lackyta.

Och från vad jag har sett och testat är det inte något rejälare bygge i Galaxy Nexus. Däremot en annan textur, vilket är en annan sak.

Jag väljer att lita på dig (trots saker som det första jag påpekar) men fenomenet att beskriva nackdelar utförligt, och med starka ord, samtidigt som man bara säger att man tycker om den i förbifarten är ofta en karaktäristisk sak för en viss typ av Internetbeteende. Jag antar att jag har rätt svårt att förstå personer som påstår sig gilla något men ändå främst pratar om det negativa.

Last edited: 26 aug 2012
    Tiny Turtle gillar detta.
  11. idgforum

idgforum Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det har jag eftersom jag är lika dan själv. Hos de flesta hos oss som gillar debattera känns det negativa starkare än det positiva. Tyvärr gör det oss olyckliga men ett forum kan lätta på bördan. Observera att jag skrev kan lätta, för det kan även förstärka och till slut utmynna i enorm förtvivlan om man inte får någon positiv respons, dvs någon motbevisar att man har fel. Därför är folk som "Evil Peter" viktiga för oss och troligen utan att han är medveten om den nytta han gör.

12. cruZZade

cruZZade Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag har tyvärr svårt att ta någon seriöst som tycker att en telefon ger ett billigt intryck för att en kameraikon inte är 100 % centrerad. Det finns enligt mig två seriösa faktorer som talar för 4s, det ena är att iOS fortfarande är snabbare vilket framförallt är störande när man scrollar i tex webbläsaren (löser sig i jb?). Fram till dags dato är sgs3 ändå den första Androidtelefon där jag ändå kan stå ut med hastigheten. Det andra är att typ samtliga andra apparater är kompatibla med iPhone och inte sgs3, tex kan jag inte koppla in min sgs3 till bilstereon. Övrigt är småsaker där iphone har lika många tillkortakommanden som sgs3 att det känns onödigt att ta upp. Kvalitetsintrycket tycker jag personligen inte är bättre, som jag skrev tidigare är iphone inte ergonomiskt designad. Dessutom känns det idiotiskt med glas på baksidan, lite som att be om sprickor(och hur många spruckna iPhones har man inte sett). Tycker fortfarande att 3gsen har en bättre design :-) må vara att iPhones skärm visar färger bättre men å andra sidan är den frimärkesstor också.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

13. HazZzpektrum

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tycker inte att man behöver tycka om alla delar av en produkt för att gilla den. Jag gillar S3 (äger den trots allt, och jag köper inte skräp) men likt de flesta produkter har den sina brister. Android är helt enkelt inte moget ännu och koreanerna får ta och fokusera mer på detaljer.

Att de flesta skiter i vilket är iofs sant, men ett dugligt argument är det inte. Ett av världens största företag borde inte göra en high end telefon med slarviga missar. Tycker inte jag iaf :)

14. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Så bra som det sägs? Mja.

Det som är bra är batteritiden, men skärmen och den ooptimerade mjukvaran drar ner. Skärmen är inte "pixlig", men den är inte heller riktigt skarp. Svärtan är dessutom för överdriven vilket gör att man förlorar detaljer i mörkare områden om man t.ex. ser på video. Detta hjälps inte av att man ändrar "skärmläge" under inställningar direkt.

15. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Om jag gör någon nytta vet jag inte men mitt fokus på det positiva är delvis en medveten ändring jag gjort för jag har varit på det negativa spåret med saker förut. Jag märkte dock att konstanta negativa diskussioner kring vissa hobbys gjorde att jag tappade intresset för dem då det hela tiden var det negativa som var i fokus, så vi har väl säkert lite liknande erfarenheter.

Jag gillar dock också att debattera, så det gäller ju att hitta någon form av balans.

Självklart behöver man inte tycka om allt. Det är dock rätt stor skillnad på att erkänna brister och att föra fram dem med rätt starka adjektiv.

Personligen finner jag uttalandet att Android inte är moget så fel att det blir roligt. Just detaljerna i funktionalitet är varför man kan argumentera för att Android gått förbi t ex iOS.

16. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Man kan inte överdriva svärta (svart är svart och är avsaknad av något, inte något man skapar) och detaljer i svärtan tappar man primärt när det är tvärtom, dvs när man har en bakgrundsbelyst skärm och ljusstyrkan är satt så hög att svart och det som är nära svart blir samma sak. Det går dock aldrig att komma ifrån helt med en bakgrundsbelyst skärm, vilket är varför jag önskar jag slapp sådant på min tv.

Last edited: 26 aug 2012
  17. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag ägde en One X innan denna, den kändes på vissa sätt mer färdig än S3an - exempelcis laddar intr launchern om alls. Det som fick mig att byta var dock mycket. Jag gillar HTC Sense väder, men resten ser jag inte riktigt någon mening med (visst finns det smarta funktioner). Det tog alldeles för mycket minne, vilket orsakade att multitasking inte riktigt fungerade optimalt.

Byggkvalitén på telefonerna är enligt mig lika. Båda känns stadiga osv, jag var rädd att S3an skulle kännas knakig eftersom det sitter en så tunn baksida på den, men inte - minst lika stabil som HOX.

Det som fick mig att byta;
    -Batteriet, bättre på pappret och extremt mycket bättre i verkligheten
    -Designen, snyggare enligt mig
    -Plats för minneskort
    -Utbytbart batteri (bra att kunna ha med sig ett extra vid behov)

Är riktigt nöjd, vissa saker (launcherns omladdningar) borde dock fungera bättre efter alla uppdateringar :)

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

18. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Visst, men AMOLED-skärmen är fortfarande sämre på det än t.ex. One X. Se t.ex. jämförelsen mellan skärmarna: http://www.youtube.com/watch?v=ijBzWmYnZGI

19. HazZzpektrum

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tror han menar att svärtan dränker för mycket detaljer, vilket den gör. I skuggområden är det kolsvart. Dock beror detta inte på svärtan utan på mättnaden.

Sen när jag säger att Android inte är moget så menar jag den dåliga optimeringen och lite smått och gott. Dock löses de flesta av dessa med Jelly bean :D

20. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Nu har jag inte kollat så noga i tråden för de läckta firmwaren men när vi får JB så borde ju launchern kunna bete sig bättre eftersom en av grejerna där var att launchern får en annan prioritering. Ryktet går ju också om att det ska komma till SGS3 den 29:e, och om det stämmer är det ju på onsdag. Vet inte om man törs hoppas på det. :)

Ja, jag syftade inte till att uttala mig om skillnaden utan bara om anledningen. Jag kanske är lite extra nitisk på korrekthet för tillfället pga uttalandet tidigare i tråden om att baksidan inte gick att rubba men ändå på något magiskt sätt skulle kännas tunn när den var fastsatt.