Fråga: Är Slll:an så bra som det sägs?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av strumpan76, 16 aug 2012.

1. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Min tråd där jag skrev detta blev dessvärre låst, så postar det här istället.

Mina åsikter om GS3:an. Nu efter den blivit stulen så var första responsen "givetvis" att köpa en ny, men samtidigt har telefonen en del nackdelar som gör att jag tvekar (köper alltid utan abb).

Är den så bra som det sägs? Mja. Det är ju den bästa Androidtelefonen, men den är likt förbannat inte riktigt vass på alla punkter, något som är ganska dåligt för en telefon för 5000 kr.

Plus
    - Stor skärm
    - Bra hårdvara som är snabb vid t.ex. öppning av appar, videouppspelning mm.
    - Expanderatbar via SD-kort
    - Batteritid. Vid resa till/från jobb och vid när jag kommer hem brukade jag alltid ha över 80% kvar av batteriet (dock endast med kanske totalt 50 minuters aktivt använde av spel/webbläsare). Detta med 100% ljusstyrka. Vid resa utomlands klarar sig telefonen helt utan problem hela dagen och kvällen med mycket användande av div. appar, google maps, gps etc. Vid en resa till Barcelona klarade den också hela flygningen från att ta sig till flygplatsen 1,5h, vänta på flygplatsen i 4h, hela flygningen på 3,5h, transfer till hotell på någon timme etc -- detta med mestadels uppspelning av video. Dessutom hade jag runt 30% kvar efter hela den dagen vilket i min bok är väldigt bra då detta är med välidgt hög "heavy usage".

Minus
    - Skärmen:
    a) Överdriven kontrast och "djup" svärta tenderar att ta bort detaljer i mörka områden. Detta är särskilt irriterande om man tänkt se video på telefonen då den helt enkelt dödar de flesta detaljer i allt som är lite mörkare. T.ex. den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=ijBzWmYnZGI och dess jämförelse på skärmarna mellan One X och SGS3 visar väldigt tydligt vad jag talar om.

b) Oavsett vad folk säger så är skärmen inte riktigt skarp, den är inte "pixlig" men läser man mycket text är skärmen i jämförelse mot One X klart sämre. Jag är 30 år och har därav inte längre optimal synförmåga så detta har inget att göra med att ha någon supersyn. Pentileeffekten syns visst oavsett hur många som prompt, likt fanboys, hävdar motsatsen. Däremot är det inte extremt störande, det är bara där helt enkelt.

c) Utomhus när det är soligt är skärmen sämre än min gamla Xperia Play (2011), något som folk kanske tänker inte gör så mycket men om man t.ex. är utomlands och ska navigera med GPS är det givetvis ett stort minus då man gör bäst i att hitta närmast tillgängliga skugga. För mig är detta ett stort minus då jag mestadels använder telefonen utomhus.

- TouchWiz är sämre än t.ex. Sony Launchern. I standardutförande kan man t.ex. inte sortera appar effektivt i appdrawern (väldigt irriterande). Något man kan lösa med andra launchers visserligen, men detta introducerar (för närvarande) en mer laggig telefon.

- Lagg: Oavsett vad andra säger så nej -- den är inte helt "smooth", det är dock det bästa man kan få ut av ICS i Samsungs utförande. Min gamla rootade XPlay med custom kernel är mjukare att scrolla över hemskärmarna med. Tråkigt med en telefon för 5000:- som man måste köra in sådant på för att få en bättre upplevelse. Kanske löser sig med JB, kanske inte...

- ICS: Även om Samsung nu kommer uppdatera till Jelly Bean så är det inget som inte säger att de kommer köra in TW + bloatware och därav återigen göra telefonen segare än vad den skulle vara med stock. Folk tenderar att se nästa uppdatering som en messias som löser det mesta. Detta var fallet med ICS, men löften om ett laggfritt Android mm har väl knappast infrias därav är det nog klokast att förhålla sig skeptisk. Finns som sagt inget som talar mot att Samsung kastar in en dåligt optimerad variant av TW som gör JB klart sämre och att man då måste sitta och vänta och hoppas på att nästa uppdatering fixar olika dåliga saker.

Summa summarum: Bra telefon, men skärmen och det faktum att man måste kasta in custom kernels och tweak:a allt för att få ut mer av hårdvaran drar ner. Batteriet är helt klart det som är bäst med telefonen, men söker man den bästa skärmen i dagsläget och bra mjukvara är det nog fel telefon.

2. HazZzpektrum

HazZzpektrum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kul att fler vågar komma fram! :)

general_z gillar detta.
  3. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag tänker inte argumentera emot dig då alla har sina erfarenheter (och våra ögon är inte helt lika heller för den delen) men det är bara lite kul att videon du länkar till först också säger det som du säger att fanboys hävdar, dvs att SGS3 visar liten text bättre än HOX. :)

4. cruZZade

cruZZade Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Tråkigt med din Xperia Play som kostade runda slängar 5000 när den kom att du behövde roota för att den skulle scrolla smooth....

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vågar inte hoppas på det, kommer bara bli besviken om det inte kommer då :)

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

6. HazZzpektrum

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag vet att jag inte får den, har inte fått en enda uppdatering sen jag köpte S3an i mitten av Juli. Har nämligen fransk CSC...

7. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Köpte min nyss. Är 14 timmars batteritid bra eller dåligt? Jag har sovit 6 timmar av de 14 så 8 timmar vaken tid innan den dog. Laddad två gånger.

Vad har jag gjort?
    Det välkända beteendet: Pillat lite med den.

8. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det är nog bra om du läser innan du skriver något.

9. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det beror nog på två faktorer. Först att man pillar rätt mycket med en ny telefon, och sedan att det tar ett antal laddningscykler innan batteriet når sin fulla kapacitet. Det kommer bli bättre.

10. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Låter bra att det kommer bli bättre. Kommer ihåg min Galaxy 1 där man fick ladda över natten och när man kom hem från arbetet. Surfade man med 3G var batteriet slut på 1 timma. Köpte sedan ett piratbatteri och fick enormt mycket bättre batteritid. Är det samma med SIII?

Körde igång VPN och det var mycket lättare på Android 4 än 2.3.3. Fick absolut obegränsad surf 16 Mb, enligt säljaren, så tankar hem en 4,3 GB torrent medan telefonen laddar. Inte ofta jag använder torrent men 4-5 st per år blir det nog.

Om jag skulle springa omkring med telefonen i fickan och dra ner torrent, skulle ni tro att batterierna håller en hel arbetsdag? Tror jag inte på själv så får bli när den laddar.

Hade tänkt köpa en Note 10.1 istället. Men skärmen är ju rätt stor på denna telefon och penna kan man köpa löst så tror inte jag ångrar mig. Frånsett storleken/ljusstyrkan på skärmen och att VPN är lättare att ställa in i IceCream känns det inte som jag bytt upp mig om jag jämför med min orginal Glaxy. Ungefär lika snabba och laggar på ungefär samma ställen. Ja, just det, prislappen också :)

11. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag känner för skriva min lilla önskelista här. Ni får ta de för vad de är. De lär inte hända kanske men de skulle göra mig glad iaf :)

Min önskan är att CM10 blir 100% buggfritt för S3:an och att vi har alla drivrutiner och features som stock kernel och rom ger. Jag tänker på Blåtandsljud, hdmi över usb porten, ljud via usb då man dockat den, osv.. Helt enkelt en så ren android upplevelse som möjligt men utan att göra avkall på de funktioner som telefonen såldes med.

Jag är inte så mycket för detta med "nature"-features som Samsung gillar. Ploppande ljud, vatten som ger ringar och sånt de kan jag gärna vara utan. Men jag gillar de övriga crappet. Därför sitter jag här lite halvbitter med Stock + Root och väntar.

Men jag är ändå jävligt nöjd. Få grejer som får luren att strula och min batteritid känns som helt okej. Jag kör med Apex/Nova tycker dom ger en så gott som 100% laggfri upplevelse. Jag kör inte med så mkt widgets.

12. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Min batteritid har, vid användande som snittar ca 1h skärmtid per dag (så rätt lågt, men inkluderar såklart en del användande som inte har skärmen tänd), räckt drygt 2,5 dygn. Då är all synk osv på och inget är gjort för att spara på batteriet. När man använder den mer blir det självklart kortare men där har jag inte något lika tydligt riktmärke så där kan jag inte ge någon bra tid. I Swedroids test testade de hur länge de fick telefonen att spela upp en högupplöst video och resultatet var över 9 timmar.

Att använda torrents drar riktigt mycket batteri, förmodligen mest av allt användande jag testat, så där är det nog inte dumt att göra det medan man laddar. Nu ska det dock påpekas att jag testade att köra torrent över 3G-nätet med halvdålig täckning, vilket också gjorde att den fick hålla på ett bra tag. Det är alltså inte omöjligt att du kan dra ner en torrent och ändå använda telefonen resten av dagen, men jag törs inte svara ett rakt ja eller nej där.

Själv tycker jag att telefonen är påtagligt snabbare än SGS, men skillnaden är ju inte gigantisk då SGS faktiskt flöt bra med ICS (CM). Det är främst i funktioner som skärm, GPS, kamera etc som det är ett stort steg uppåt. Nuförtiden är det ju heller inte lika speciellt att byta telefon för du kommer använda den nya till ungefär samma saker som den gamla eftersom alla kör samma system och har tillgång till ungefär samma appar (jag syftar såklart på om man håller sig inom Android). :)

13. cruZZade

cruZZade Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Helt humorlös... :(

14. Nuukeer

Nuukeer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Fast sgs3 har bättre grafik än Hox. Dessutom bättre kamerasensor (dock mindre bländaröppning vilket ger sämre bilder vid hög iso i dåligt ljus).

15. Nuukeer

Nuukeer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är Samsung som gör skärmen till nya iPad.

16. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag tycker då grafiken är bättre i One X. Har jämfört mellan Asphalt 7, Real Racing 2, Dead Trigger och GTA3.

17. HazZzpektrum

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Så sant, men det förändrar inte det faktum att iPad 3an har en mycket bättre skärm :)

leolulz: Asphalt 7 laggar mer på One X. Dead trigger är inte riktigt schysst då det är Tegra 3 optimerat.

S3 är lite kraftfullare på grafikfronten, om man tittar på pappret iallafall :)

18. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Stämmer nog att nerladdning av torrent suger musten ur batterierna. Telefonen laddar knappt.

Är GPS, kamera etc ett stort steg uppåt så får man vara nöjd. Blir dock förbannad på mig själv när jag tar ett nytt dyrare abb och köper ny telefon när den gamla duger. Fan, man blir ju hypnotiserad när man läser för mycket om teknik. Vill, ha och vill ha.

Tur att man inte läser bil eller båt-tidningar :)

Last edited: 26 aug 2012
  19. HazZzpektrum

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vet inte när det gäller Galaxy S då jag inte ägt den men GPS och kamera är båda grymt bra på S3. Visst kameran är ingen match för en systemare men den gör jobbet, tycker den är bland de bättre på mobilmarknaden faktiskt.

Så på de punkterna blir du inte besviken! :D

20. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Mhm dead trigger är det, det är sant. Men när det gäller asphalt 7 så har jag aldrig varit med om något lagg när jag spelat det på One X, men däremot något lite smått lagg på min S3. Och det är bara av egna erfarenheter...