Är X10:an inte aktuell för framtida uppgraderingar längre?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av jaja, 6 jan 2011.

  1. jaja

    jaja Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag grundar det på att exakt alla jag känner som har en iphone och inte har någon form av intresse när det gäller teknik råkar veta när det finns en ny uppdatering för sin iphone. De t.om. brukar diskutera nya funktioner. De kanske inte vet versionsnummret allihopa däremot, men t.o.m. det vet vissa vilket förvånar mig.

    Måste bara noteras att jag säger inte det här för att jag är en apple fanboy. Jag tror mer på android än iphone i framtiden. Men om android ska konkurrera med apple när det gäller smartphones i det lite dyrare segmentet av telefoner. Då måste någonting ske. Detta har google redan förstått från första början t.o.m. Det var en utav anledningarna till att de släppte sin telefon Nexus One. Synd att den kom så sent till sverige bara :cry:
     
  2. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nämn en tillverkare som följer principen att släppa uppdateringar så länge telefonens hårdvara klarar det? Jag vet i varje fall ingen.

    Sedan är det inte "många" som är skitförbannade. Det är du och några gnällspikar till på diverse forum. SE skiter fullständigt i om de tappar er om alternativet är att spara massor med pengar och öka försäljningen av nya produkter.
     
  3. jaja

    jaja Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Apple gör det ju till en viss gräns som räcker mig väl.
    Du får ta och läsa lite motargument i tråden :P
     
  4. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag trodde vi pratade om Android nu, men visst släpper de uppdateringar väldigt länge. Dock kostar ju iphone hiskeligt mycket. Om SE fick sälja X10 för 7000 kr så skulle de nog kunna ge samma service.

    Men de flesta kunder vill inte betala 3000 kr extra för att få en massa uppdateringar som de kanske ändå inte installerar. Vill du? Då rekommenderar jag en iphone istället.
     
  5. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Telefonen låg ju på 6500 utan abbe när den släpptes. Dom borde ha tjänat fina pengar på x10

    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  6. jaja

    jaja Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag jämför mobiltelefoner när jag avgör ifall jag är nöjd med mitt köp eler inte.

    Nja riktigt så dyrt är det inte. Endast om man köper olåst men det är ju apples strategi och den kan man ju också klaga på. Lite svårt att jämföra kanske. Apple har välfigt hög vinstmarginal jämfört med SE torts den extra kostnaden för utveckling. Hur går det ihop? Vet iofs inte hur hög vinstmarginalen är på just mobiler däremot men jag har svårt att tänka mig att den är så mycket lägre där.

    Man kanske kan spara in lite pengar till mjukvauuppdateringar på att slippa designa nya modeller så ofta annars? Folk verkar få för sig att det enda som kostar är att designa mjukvara i en mobil. Tror det går och som tidigare nämnts så verkar till och med SE ha förstått det (i.o.m. uttalande om att till telefonen arc så har timescape löskopplats från operativsystemet och att uppdateringar ska göras i takt med googles släpp av nyare androidversioner) och därmed indirekt medgett att X10:an var ett fiasko. Förstår faktiskt inte riktigt varför du försvarar de så mycket som du gör.
     
  7. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Jag har heller inte namngett någon specifik telefontillverkare som gör detta,
    men just nu så är det ju så att dom flesta telefonerna på marknaden med samma "åldersspann" som X10/X8-orna antingen har eller kommer att få 2,2/2,3.

    Men jag kan inte se problemet med att uppdatera befintliga telefoner, då en telefon inte är "död" efter (som i X8:ans fall) 3 månader. Dom flesta som har någon av dessa fyra telefoner sitter fast i abonnemang som löper i allt från 3-18 månader till, dessa kommer inte att springa iväg och köpa en Arc.

    Sett till reaktionerna på div. internetforum mm. med Androidkoppling så är det ganska mycket irriterade/förbannade känslor som SE dragit upp.

    Jag är ingen gnällspik, men anser att en telefon som är 6 månader gammal som den jag har, och med två års utlovade uppdateringar inte ska stanna på 2,1 bara för att SE tycker att deras 2,1 är bättre än Vanilla 2,2.
    Sen att min telefon inte klarar 2,4 eller 2,7 eller vart nu gränsen går, det accepterar jag, men inte att den inte uppdateras för att SE inte vill.
    Det går helt emot hela idén med Android som OS.
     
  8. BlackX8

    BlackX8 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Last edited: 7 jan 2011
  9. Foxy

    Foxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    fattar inte all Bs om inga uppdateringar. Det står ju att den kommer få uppdateringar bara inte 2.2 osv. Se kan uppdatera deras egna 2.1 och lägga till egna funktioner osv. De som verkligen bryr sig om nummer kan bara glatt vänta på att xda folket gör en egen jävla x10 rom eller va det nu heter :)
     
    ZaInT och Husknuten gillar detta.
  10. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Vad är det som säger att de flesta skulle vara fast i abbonemang? Jag vet inte hur fördelningen ser ut, men jag tycker inte det är självklart att de flesta lurar skulle vara köpta på avbetalning. Jag har alltid köpt mina lurar kontant t.ex.

    På vilket sätt är X8 "död" bara för att det finns nyare versioner? 2.1 blir ju inte sämre för att version 86.12 släpps. Sedan är X10 mini och X8 billiga produkter så man kanske inte kan förvänta sig samma support i det fallet. HTC brukar målas upp som guden i sammanhanget, men vad hände med Tattoo? Jo den hade, har och kommer alltid att vara kvar på 1.6. Särskilt billig är den inte heller. Men det tycks folk ha glömt.

    Vad som sägs på forum med Androidanknytning är ganska irrelevant eftersom det inte är representativt. Det är där alla gnällspikar samlas. Övriga 99,9 % av användarna kommer förmodligen aldrig att märka att SE valt att inte släppa nyare versioner.
     
    Last edited: 7 jan 2011
  11. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det är tydligt att antingen en förmåga att förstå skriven text saknas med alternativet
    att språkkunnighet i engelska saknas.
    Kanske en mix.

    Jag har därför valt att klargöra vad som skrivits på SE's blogg.
    Jag har markerat detta så det blir lite lättare att se. notera även numreringen.

    First – As a clarification regarding the current Xperia products – We are planning another upgrade to bring new features 1 (such as for example multi-touch for Xperia X10) to the current family of Xperia™ smartphones in Q1 2011. However, at this stage those plans do not include updating the underlying Android version. 2
    .
    This decision is based on that we believe that with the current hardware platform an overhaul of the underlying core OS 3 wouldn’t drastically improve the user experience.
    We believe that the current Xperia range on Android 2.1 coupled with our proprietary upgrades and unique hardware delivers a user experience that is on par with, and in many cases better than, a vanilla installation of Android 2.2.

    Our priority right now is to keep enhancing the user experience of the existing products through coming updates 4 and to deliver a fantastic range of smartphones in 2011 that are all on the latest possible version of Android – that is a target we are determined to hit!

    1. "Vi planerar ytterligare en uppgradering för att ge fler funktioner"

    2. "Dock, i nuläget är de planerna inte att uppdatera underliggande Androidversion".
    3. (poängterar underliggande kärn/basoperativ)

    4. "Vår prioritet är just nu att fortsätta öka användarupplevelsen på de befintliga produkterna genom kommande uppdateringar" (notera pluralis)

    Edit:
    Summering:
    De kommer att släppa en uppgradatering för att ge MT/DT, DNLA samt lite annat de har lovat.
    De kommer senare att uppdatera befintliga för att få bort buggar och säkerhetshål.
    Snabba upp saker etc. Helt enkelt, som han sade, öka upplevelsen för användaren.

    Dock kommer de inte att uppgradera operativet i de till något nyare utan stannar på Android 2.1.


    Är det något som är oklart för folk nu eller kan ni kanske tänka er att greppa lite vad det
    handlar om ?

    Mvh
    Anders
     
    Husknuten gillar detta.
  12. Kenjie79

    Kenjie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kul att SE skriver Upgrades när det i själva verket igentligen är uppdateringar och inget annat de snackar om!!
     
  13. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Både ja och nej.
    De kallar sin version, med dnla etc för 2.1x eller något sådant - dvs, nytt versionsnummer.
    För mig är det en uppgradering ;)

    // A
     
  14. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Tappert försök. Folk är blinda av ilska :-)
    Jag själv tycker det är dumt att överge SE pga ätt nyare version inte kommer. Det är deras första smartphone. Skillnad om det varit deras femtonde som dom bara total Dissa och alla mobilen innan.
    Ge SE ett försök till, jag känner själv att Arc kommer uppfylla mina krav. SE satsar faktiskt på den sociala biten vilket inte många andra gör med Sina telefoner.

    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  15. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Nej.
    Ericsson myntade uttrycket Smartphone redan på R380tiden, när luren var koncept.
    Det är däremot deras första Android och troligtvis deras 30:e smartphone.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ericsson_R380 (tror t.om att Ericsson patenterade ordet Smartphone).

    Däremot, resten du skrev är alldeles rätt.

    // A
     
  16. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Tanken var Android :-)



    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  17. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    De tänker ju tillföra nya funktioner. På vilket sett är det inte en uppgradering menar du?
     
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Läs sista raden igen. Jag skrev ju att det är det ;)
     
  19. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Oj, felcitering :o
     
  20. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Alla är vi trötta efter en veckas jobbande så det är helt ok ;)

    // A