även andorid vet var du är!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Eos95, 22 apr 2011.

1. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

hobbs: du kan tacka nej, och sen använda något annat kart program med bara gps:en om du vill.

För mig är det skit samma, mobiloperatörerna har ju samlat på sig denna informationen sedan mobiltelefonin uppfanns och de vet ännu bättre vem du är än Google. Telefon via fasta nätet är inte bättre det eftersom telefonbolaget där vet ännu mer exakt var telefonen du använder befinner sig. Sen så avslöjar du din position varje gång du använder ditt betalkort. Och så vidare och så vidare. ;)

2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    743

MINA ENHETER

Men slå av använd trådlösa nätverk och använd enbart gps så behöver du inte klicka ja

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. hobbs

hobbs Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej tyvärr fungerar det inte så.
    Det är när jag slår igång GPS funktionen i sig som frågan dyker upp. Svarar jag jag godkänner så startar GPS funktionen, väljer jag godkänn inte så stänger den ner hela GPS funktionen igen. så när jag väljer godkänner inte så är gps funktionen nedstängd efteråt.
    det går altså inte att starta gps funktionen i telefonen utan att svara att man godkänner att de samlar in data.

4. hobbs

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte använt mig av trådlöst nätverk och det är nedstängt.
    det är när jag klickar på GPS ikonen och skall starta den som det kommer upp en fråga om att jag skall godkänna att de samlar in data. Jag kan se att gps en startar när jag klickar på den i widgeten men när jag klickar godkänn inte så stängs den ner direkt.
    och det spelar ingen roll om jag går in i menyerna eller använder widgeten, det blir samma resultat.
    godkänn inte = ingen GPS.
    godkänn = GPS på.

telefonen är en ARC.

5. S-Droid

Mottagna gillanden:
    743

MINA ENHETER

Låter konstigt för använd trådlöst nätverk är det som aktiverar det för mig, är du helt säkert på att inte widgeten aktiverar trådlöst nätverk?

6. hobbs

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag klickar godkänner så startar GPSen upp men det trådlösa är fortfarande nedstängt i både widgeten och under inställningar för trådlöst och nätverk.

Finns det något program eller måste jag roota telefonen för att få bort denna dumhet ur ARCen ?
    eller skall man ringa sony ericsson o fråga hur man stänger av det ?

7. S-Droid

Mottagna gillanden:
    743

MINA ENHETER

Det är inte Wifi jag pratar om utan i inställningar - plats och säkerhet så har du "använd trådlösa nätverk"

8. hobbs

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

under inställningar för plats och säkerhet så finns "Min plats" och under den rubriken finns Använd trådlösa nätverk med en grå bock samt använd GPS-satelliter den är också grå, klickar jag över den till gps till vit så dyker frågan upp.
    svarar jag godkänn så stannar den vit, om jag inte godkänner så blir den grå igen.
    Wifi blir inte vit när jag klickar på gps och svarar att jag godkänner det.

tack för att du försöker hjälpa !

Last edited: 25 jul 2011
  9. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Konstigt, så fungerar det inte på min Nexus One. Kryssar jag ur "Använd trådlösa nätverk" så kan jag tom använda Google Maps fast endast med GPS vilket är ganska segt. Kryssar jag i "Använd trådlösa nätverk" så får jag acceptera att Google samlar in anonym plats data.

10. S-Droid

Mottagna gillanden:
    743

MINA ENHETER

precis så är det på min med fast den är inte seg för det

Om jag inte har fattat det helt fel så är använd trådlösa nätverk = A-gps

11. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det kan kanske ha något med SE att göra? Min X10 Mini beter sig på samma sätt (samlar in data även om bara GPS används).

12. S-Droid

Mottagna gillanden:
    743

MINA ENHETER

Konstigt för dotters x10 mini pro gör inte så

13. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Spelade in en video lite kvickt. Ursäkta det taffliga hanterandet, det var lite trixigt att både hålla kamera och navigera telefon samtidigt (simulatankapacitet=0 :P)

<embed width="440" height="420" type="application/x-shockwave-flash" src="http://v7.tinypic.com/player.swf?file=1g53x2&s=7"><br><font size="1"><a href="http://tinypic.com/player.php?v=1g53x2&s=7">Original Video</a> - More videos at <a href="http://tinypic.com">TinyPic</a></font>

Jag noterar nu också att när man kryssar i "Använd trådlösa nätverk" så säger den att Google's platstjänst samlar in data och att trafikavgifter kan tillkomma. Inget konstigt där.

När man kryssar i "Används GPS-satelliter" så säger dom dock "Avgifter för dataöverföring kan tillkomma. Anonyma data samlas in när ett program använder GPS". Jag antar varningen för avgifter är där eftersom A-GPS används och därmed kan behöva skicka datatrafik. Däremot gissar jag att platsdatan inte faktiskt skickas någonstans, utan bara att den lagras lokalt på telefonen för ur cache-syfte. Det är iaf. så jag tolkar varningen. Någon med bättre insikt får gärna dela med sig av den.

14. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Platsdata skickas från telefonen. Om inte tidigare så sker det första gången den får nätkontakt efter omstart. Gjorde ett experiment för att visa detta:

Har även en ipod touch, navigerar enbart med hjälp av wifi routers inom räckhåll, har ingen gps.

I centrum av en mindre stad kunde inte ipodden hitta något att navigera efter. Startade min HTC Desire och promenerade genom centrum med wifi och gps påslaget. Dock inget navigationsprogram igång. Stängde sedan av Desire, startade den och anslöt den till nätet. När jag fem minuter senare gick genom centrum med ipodden kunde den navigera där med enbart wifi.

Verifierade senare förloppet på andra platser. Vill minnas att de Platsdata som sänds vid start är på ca 60 kilobytes.

15. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

@donaldduck, jo jag läste ditt inlägg på förra sidan. Men när du gjorde det där experimentet, hade du "Använd trådlösa nätverk" påslaget på Desiren? I sådana fall är det inte på något sätt underligt att positionsdata skickas till Google.

Det jag reflekterade över var om positionsdata samlas och skickas iväg om enbart GPS:en är påslagen. Efter att ha skrivit lite testprogram och grävt omkring i källkoden till Android och Qualcomms GPS-interface så har jag kommit fram till några slutsatser som jag är någorlunda säker på.

För det första, min X10 Mini har två positionstjänster tillgängliga identifierade som "network" och "gps". Dessa antar jag motsvarar inställningarna "Används trådlösa nätverk" och "Använd GPS-satelliter".
    • "network" rapporterar att den utnyttjar Cell-network, Data-network samt att avgifter kan tillkomma. Det är inget konstigt eftersom det här är Googles lösning för att positionera sig genom att skicka vilka radio-master och Wifi-nätverk som är i närheten till Google och låta dom räkna ut var du befinner dig.
    • "gps" rapporterar att den endast använder Data-network.

Jag letade igenom källkoden till Android för att ta reda på varför datatrafik användes för enbart GPS. Det jag kom fram till var att telefonen får en exakt tid skickad över NTP, data om satellit-omloppsbanor över XTRA samt SUPL data för A-GPS. Så vitt jag kunde se så skickas ingen annan data. (Det ska väl sägas att det finns stöd i koden för något kallat "Network Initiated GPS" vilket i princip gör telefonen till en spårsändare, men då hade också en säkerhetsvarning och en notifiering dykt upp. Jag hittade ett foruminlägg som nämner NI-GPS: GpsPasSion Forums - [TOPIC] A-GPS). Noteras bör också att datatrafik inte krävs för att GPS:en ska fungera, utan används enbart om det finns tillgängligt. Man kan och bör m.a.o. stänga av roaming om man använder GPS:en utomlands.

Så min slutsats är:
    • Endast "Använd trådlösa nätverk" påslaget: Telefonen skickar vilka trådlösa nätverk som finns i närheten till Google och du får en estimerad position tillbaka.
    • Endast "Använd GPS-satelliter" påslaget: Telefonen tar emot data för att snabbare kunna låsa satelliter. Positioneringsdata lagras lokalt på telefonen.
    • Både "Använd trådlösa nätverk" och "Använd GPS-satelliter": Telefonen samlar in vilka trådlösa nätverk som finns i närheten och skickar det till Google tillsammans med positionen från din GPS för kunna beräkna estimerade positioner för personer som bara har tillgång till trådlöst nätverk i telefonen.

För den nyfikna, så är det här listan över källkodsfiler jag letade i (länkarna går till Eclair-källkoden. Mycket av koden har försvunnit någon annanstans efter Froyo):
    platform/frameworks/base.git/location/java/com/android/internal/location/
    platform/frameworks/base.git/core/jni/android_location_GpsLocationProvider.cpp
    platform/hardware/qcom/gps.git/loc_api/libloc_api/

Och slutligen en länk till programmet som startade det tråden handlar om:
    https://github.com/packetlss/android-locdump

Last edited: 26 jul 2011
  16. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Hade "Använd trådlösa nätverk" påslaget.

17. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Men.. vad spelar det för roll om det sparas information om vart du varit.. Du är ju förmodligen inte kvar där längre. :)