Efter att ha använt Android 12.1 några veckor nu så är min samlade bedömning att jag inte ångrar att jag uppdaterade, telefonen funkar som det är tänkt med några få minustecken (se nedan). Wow-känslan att få den senaste versionen har dock inte infunnit sig, snarare en känsla av att "Var detta allt". Se längre förklaring längst ner.
1, Man kan man inte byta namn på apparna, ser ju minst sagt konstigt ut att se Bredbandskolle och sedan ett ensamt N på raden under på rullisten med appar (eller Sparbanke och n:et under på startskärmen). Mitt enda alternativ är att helt enkelt ta bort namnen överallt. Det är inget som jag är intresserad av heller.
2, De har tagit bort alternativet /rensa cachen/ överallt på telefonen som jag alltid gjort innan efter en uppdatering, nu finns alternativen att helt enkelt starta om telefonen, rensa allt på telefonen (wipe) och reboot to fastboot. Innan kunde jag köra en rensning av alla appar samtidigt, nu får jag rensa var och en manuellt.
3, Telefonen tar längre tid på sig att boota om, känns som en fördubbling av tiden men inget som jag har siffror på, bara att det känns så. Inget som stör mig jättemycket men värt att nämna då det trots allt händer att jag startar om telefonen någon gång i månaden.
4, Subjektvt tycker jag att autojusteringen av skärmstyrkan alltid blir ett steg för lågt i nya versionen. i Android 11 störde jag mig aldrig på detta, nu får jag kompensera manuellt när jag öppnar telefonen i ett mörkt rum varenda gång. I dagsljus är det inget jag tänker på. Trodde den skulle justera sig efter mina önskemål själv efter ett tag, men verkar ej vara så.
Vad är det (förutom att inte får ta del av säkerhetsuppdateringar om inte jag kör senaste op) egentligen för mening att ha det senaste android. Förändringarna idag är ju så minimala mellan versionerna att det känns i stort sett meningslöst då det endast är en minimal finputsning av systemet. Snarare så att jag saknar vissa funktioner i 11 (se ovan) men ärligt inte kan se att det kompenserats av stora förbättringar eller nyheter i den nya versionen. Sedan finns det säkert saker under huven som jag inte märker av, men vad spelar det för roll om jag saknar en sådan simpel detalj som att inte kunna ändra namn på appar. Då känns det som en försämring trots att det kanske tillkommit säkerhetsfunktioner, batterioptimeringar och förbättringar som är skitbra men som jobbar i det dolda.
När jag först hade uppdaterat till 12.1 så visade sig inte warp-charge på skärmen, det gör det nu !
Last edited: 7 december 2022