Övrigt: Aktuella uppdateringar Samsung för Galaxy S23 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av night77, 30 jan 2023.

1. jasifil

jasifil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Har testat att rensa cachen utan framgång. Problemen finns bara i One UI 7 men inte i Nova. Jag vill gärna testa att använda One UI istället. Problemet som jag har i One UI 7 är att jag inte kan ta bort några ikoner eller widgetar. När jag långtrycker på dem så finns det inga alternativ i menyn som kommer upp. Den är tom bortsett från ett i som endast visar information om appen/widgeten. Eftersom det inte verkar se ut så hos andra så tänkte jag att jag hellre testar att installera om uppdateringen än att återställa hela telefonen.

Hur mycket jag än säkerhetskopierar så brukar jag alltid tappa någon inställning i samband med återställning. Är det inte någon signal som faller bort så är det alltid något strul med inställningar för aviseringar eller annat. Eftersom det som regel är väldigt länge sedan man gjorde inställningarna så är det ju alltid ett smärre h-e att försöka komma ihåg dels vilka inställningar man hade och dels hur tusan man hittar var man ställer in.

2. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Cachen är inte bara rensad från inställningar > appar utan även från recovery? Det är två olika.
    Installera om utan återställning tror jag inte hjälper i det fallet.

Sen om du återställer inställningar finns det risk att du återställer problemet också.
    Tyvärr är inte android alltid så smidigt att återställa, ibland blir man tvingar att köra det från grunden igen.
    Saker som filer och sms brukar inte klydda, men just inställningar för systemet och kan bråka, appar som har inbyggd backup är bättre att köra från den om man vill återställa.

Iaf om du nu vill prova så ladda ner senaste fw här. (tror det är senaste)
    Download firmware updates for your Samsung mobile phone and tablet

I höger raden blå ruta skall du även ladda ner Odin, Odin är ett Samsungverktyg från början.
    Viktigt för att behålla datan och inte rensa telefonen är att använda HOME_CSC, fältet USERDATA skall även vara tomt.
    Använder du den vanliga CSC filen kommer telefonen raderas och det är rätt att använda endast 4 av dom 5 filerna du laddat ner i fw.

Finns även en video här, behöver inte ladda ner från länkarna i videon utan allt finns på sidan jag länkar ovan.

View: https://www.youtube.com/watch?v=CW384zifGYE

Kristy och jasifil gillar detta.
  3. jasifil

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Jag tror jag väntar och ser ifall det kommer någon lösning. Tycker ändå att det är märkligt att man inte kan installera om en uppdatering med hjälp av officiella verktyg från Samsung utan att blåsa telefonen. Beträffande cachen så har jag rensat den i recovery-mode flera gånger utan framgång i detta avseende. Tack i alla fall för infon. :)

4. cjb

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Odin är ett officiellt verktyg från Samsung även om det aldrig släppts till allmänheten av Samsung, det var det som användes av deras service partners om du lämnade in telefonen, nu har dom fått nyare men Odin lever kvar bland entusiaster.
    Det går även att installera om din FW med Odin utan att rensa telefonen, men som jag sa så är jag inte säker på att det hjälper.

Odin (firmware flashing software) - Wikipedia

5. jasifil

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Ok, det visste jag inte. Kanske får prova i alla fall. Tänker som så att buggen jag upplever knappast kan bero på en inställning utan snarare att någon fil är skadad. Då borde en överskrivning av den skadade filen kunna avhjälpa felet.

6. jasifil

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Får man fråga om du testat att återställa en telefon med Odin, alltså genom att använda home_csc-filen? Tänker mest på att man helst ska ta bort alla google- och Samsungkonton på telefonen innan flash. Är det nödvändigt även om man använder home_csc-filen d.v.s. inte blåser hela luren? Hur påverkas telefonen av att dessa konton tas bort? Är det bara att logga in efteråt så är allt som vanligt?

7. jasifil

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Tror inte att jag behöver flasha telefonen. Testade att göra One Ui 7 till standardhemskärm. Då fungerar det plötsligt att radera ikoner och widgetar mm på hemskärmen. Skumt men då vet jag att det inte är något fel.

8. cjb

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Det är ett tag sedan jag använde Odin sist, tycker inte det behövs med dagens telefoner och sen är det inte lika roligt att pilla längre.
    Men ja jag har testat med både HOME_CSC för att behålla alla inställningar och den som bara heter CSC för att återställa telefonen och det funkar hur bra som helst.
    Hmm, så du menar att innan testade du utan att ha ONE UI som standard hemskärm?
    Hade ju varit en idé att nämna det när du posta om hjälp ;) , sen vet jag inte riktigt hur du lyckats starta den utan att ha den som standard, inget jag känner till.

Kristy gillar detta.
  9. jasifil

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Japp, man bara rensar standard från den hemskärmsapp man använt hittills som standard och när man trycker på hemknappen så kan man välja bland de hemskärmsappar som är installerade. Då kan man välja att använda den man väljer endast en gång eller alltid. Oftast väljer jag att använda dem en gång. Så har jag gjort många gånger tidigare när jag testat tidigare versioner av Touch Wiz och One UI. Då har de problem jag upplevt med senaste versionen aldrig funnits. Troligen beror det hela på en bugg men eftersom det funkar om jag väljer One UI som standardhemskärm så bryr jag mig inte om att göra en ominstallation. Tack i alla fall för din tid. :)

10. cjb

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Ahh, ok, men jag tror inte det är bugg utan har med behörighet att göra.
    Jag får samma om jag gör på det viset med ONE UI, endast "info" dyker upp om man långtrycker på en widget.

Själv ändrar jag i inställningar för standardappar om jag vill testa en ny launcher och har därför aldrig stött på problemet.

Men bra att det löste sig :)

11. jasifil

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Ja så kan det säkert vara att det har med behörighet att göra. Verkar ju rätt logiskt egentligen när man tänker efter med tanke på den ökade säkerheten i senaste versionen.

Det mesta går att göra på flera sätt i Android, windows m.fl. så det är alltid tacksamt att få tips på nya sätt. Standardappar har jag känt till men egentligen aldrig utforskat. De flesta sådana inställningar görs ju normalt i resp. app tex om man startar en ny meddelandeapp. Kan ju tillägga att mina besök i Touch wiz och One ui har varit väldigt korta eftersom jag tämligen omgående ser att jag inte kan få till det som i Nova. Dock är Samsung nästan där i och med senaste uppdateringen.

12. lajtningen

lajtningen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23 Ultra
    ROM:
    Stock
    Maj ute!

Bifogade filer:

Kenta2 och Kristy gillar detta.
  13. Zeaed

Zeaed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kom en ny uppdatering i veckan, vet inte vad den tillfört

Men jag har noterat med kameran. När man fotograferade tidigare och hade full zoom. Då började bilden skaka flytta på sig

Nu är den mer stabil, så positivt där

14. lajtningen

Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23 Ultra
    ROM:
    Stock
    Tror du fick den jag la upp i slutet av maj för jag har inte fått en ny

15. Zeaed

Zeaed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag tror jag har fått 2 eller 3 stycken sen april?

En var den stora uppdateringen med AI som ändrade knapp inställningarna, sen kom det en liten uppdatering efter det har jag för mig, sen fick jag nu denna.

16. Zeaed

Zeaed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Skulle koppla in telefonen till dator med usb använda den med Samxung Dex

Kan INTE användas med One UI 7

Måste man avinstallera One UI 7 kunna använda Samsung Dex?

Varför installera något som inte kan användas med sin egen mjukvara? Detta får man ju inte veta när telefonen uppdateras?

Dåligt av Samsung!

17. lajtningen

Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23 Ultra
    ROM:
    Stock
    With the introduction of One UI 7 on Samsung Galaxy devices, the DeX for PC feature is being phased out. Instead, Samsung is encouraging users to use Microsoft's Link to Windows feature

18. Zeaed

Zeaed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Förstår fortfarande inte hur jag ska få tillbaks starta om/stänga av knappen som är ersatt med AI?

19. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

Funkar det inte att ändra vad sidoknappen ska göra?

20. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 412

MINA ENHETER

Last edited: 10 jun 2025
    Zeaed gillar detta.