Aldrig mera köper jag lokalt... (lång historia)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Bobby, 3 maj 2010.

1. deppan

deppan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att du ställer dig och skriker på en butiksanställd som med största sannolikhet inte har någon högre befattning i butiken leder enbart till att personen ifråga blir ledsen och mår dåligt. Tycker du att det bidrar till "utvecklingen i samhället"?

"Kunden har alltid rätt" är ett jävla påhitt som när det uttalats tillräckligt många gånger blivit antaget som sanning av pöbeln. Varför skulle inte sunt förnuft gälla även i butiker?

2. Bobby

Bobby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Det spelar ingen roll, men mannen bakom disken är en av delägarna. Denna butik drivs av totalt 4 personer varav samtliga är delägare, det är allmänt känt. Men som sagt det spelare ingen roll, för en anställd på golvet kan likväl framföra kunders åsikter över kaffet på rasten eller skriftlig rapport. Jag vet inte hur det funkar där men klart man rapporterar kritik, dåliga som bra.

Kunden har visst alltid rätt. Jag tror inte du skulle gå till en butik där säljaren säger åt sig vad du ska göra/köpa och inte.. där han drar över dig. Kunden är chefen i situationen, det är de som ska köpa och inte. Säger kunden att han inte vill köpa det extra tillbehöret så menar du alltså att säljaren ska fortsätta mala på att detta tillbehör måste kunden ha. Han kommer inte ut ur butiken förrens han köpt det specifika tillbehöret.

Visst exemplet var extremt men det var för att visa hur du menar. Tycker låter det helt sjukt. I min mening så om kunden inte vill ha tillbehöret så ska säljaren vänligt (han vill inte få en arg kund i en liten stad där ryktet sprider sig snabbt) acceptera det men ändå kanske påpeka fördelarna med detta tillbehör till.

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Klart kunden får välja om han skall köpa eller inte, men kunden kan inte diktera priset, för den som säljer får också välja om han vill sälja till kunden eller inte.

Man har faktiskt som näringsidkare full rätt att porta enskilda personer från butiken.

Kunden har ingen rätt att diktera priset utan gillar man inte priset så väljer man en annan butik. Många gånger förlorar butiken mer på att sälja för billigt än att du går till en butik som säljer billigare, så det blir ett Win-Win-Win-scenario (du får produkten billigare, den första butiken slipper gå back och den andra butiken får sälja en pryl till dig).

4. Bobby

Bobby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Sant, men nu rör det inte en produkt/tjänst som har ett fast pris. Utan i detta fall har han gått på egna bedömningar och då tycker jag man ska kunna mötas halva vägen var på priset, men vi kom aldrig så långt. Det där med att många butiker förlorar på om de säljer saker lite billigare är kan kanske stämma i extrema fall men oftast tjänar dem på att gå ner lite pris eftersom då känner kunden sig nöjd och förmodligen rekommenderar denne också affären till sin omgivning, samt att denna också kommer tillbaka.

5. upnorth

upnorth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sorry Bobby, men du är en sådan kund som tydligen kommer till butiken och förväntar mirakel. Tolkningen av "Kunden har alltid rätt" kan aldrig vara bokstavlig då det skulle innebära konkurs för vilken firma som helst.

I ditt citat är det uppenbart att du inte ens frågar vidare vad det är för olika steg de går igenom, hade du gjort det (nej, de är knappast skyldiga att förklara i detalj hur sånt här går till för varenda kund) hade du kanske haft en större förståelse för priset och reaktionen.

Gör om, gör rätt - gör som Kosmiq :cool:

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

"Kunden har alltid rätt" är lika missvisande som "alla invandrare är brottsliga".

Du överreagerade och betedde dig ohövligt mot en anställd som bara försökte hjälpa dig. Hur, och varför, skall han ge dig respekt när du inte har det gentemot honom?

Om man tycker det är dyrt där man vill handla åker man någon annanstans. Utan att få psykbryt på en anställd som gör sitt jobb.

7. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tror inte att en dator butik som sysslar med service har sådana färdigt?
    Skulle förvåna mig mycket om dom inte har en XP OEM release på skiva eller sticka.

Men hur som haver, känner du ingen med lite datorkunskap som kan hjälpa dig? Det hela är ju ingen hypersvår sak som kräver datorskills utöver det vanliga sas.

8. blue

blue Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

garvade IRL lol :P