Övrigt: All in med Xiaomi - Xiaomi Mi Smart Home

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av sydeu, 6 okt 2017.

  1. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Finns det några wifi kameror från xiaomi som man kan få tag på i europa som också fungerar i europa(servern)?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  3. Mr Z

    Mr Z Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har två vanliga Yeelight som jag var tvungen att lyssna på efter att läst inläggen. Men mina är helt tysta tycker jag [emoji848][emoji106]
     
    Bakken och aeqvist gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon här som parat Xiaomis Aqara-sensorer med Hassio (rasp pi+Conbee) eller Homey?

    Hur bra fungerar dem? Är kopplingen pålitlig? Någon som kör dem utomhus också utan problem? (Enligt Xiaomi är de IP67-klassade).

    Räckvidden skall vara 10 meter.

    Priset är mycket bra om typ 99kr/sensor: Aqara WSDCGQ11LM Temperature Humidity Sensor ( Xiaomi Ecosysterm Product ) - SKr92.01 Free Shipping|GearBest.com


    Jag vill inte lägga flera tusen på netatmo när dessa förmodligen gör ett lika bra jobb (kan leva utan luftkvalitetmätningarna).


    I övrigt verkar det rätt dåligt på marknaden med IP-klassade temperaturmätare med Zigbee-stöd som dessutom har barometer och mäter luftfuktigheten. (Om man nu inte vill betala massor med pengar).
     
  5. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Har nog en 8 stycken. Fungerar utmärkt. Reagerar snabbt på exempelvis fukten i badrummet när jag duschar och intressant att se hur snabbt det går ner normalt igen med dörren öppen. Har kopplade både till conbee samt xiaomi hub, bägge i sin tur till Home assistant (pass på gällande xiaomi hubben, verkar ha spärrats i senare FW gentemot HA). I home assistant kör jag dem i fold entity row card där jag visar temp och det andra är undangömt. Sen givetvis några 24 h grafer med alla temp.

    Kopplingen är stabil.
    Jag har dem under tak på altan, fungerat bra men batteriet går åt något snabbare såklart.

    Jag är väldigt nöjd med dem.
     
    Moe och bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Precis vad jag ville höra :) Tack! Det blir en beställning här nu.
     
  7. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Fint, du har installerat conbee och deconz addon redan? Temp sensorerna är enkla att få in. Du ser deras entity_id i integrations sen i hassio.
     
  8. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Veckans tips gällande Xiaomi universumet är Xiaomi mijia yeelight light strip plus, integrerar fint med Home assistant samt Google assistant. För klent för att ha under skåpen som ljus i köket men för ambience ljus är de perfekta. Ca 360 sek från Ali. Transformatorn finns med eu plug vilket är perfekt. Om de inte skickar fel.
     
    Mr Z, Poulgrym, bernard och 2 andra gillar detta.
  9. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Vad är en pålitlig aliexpress återförsäljare? Jag har försökt med två olika på en beställning runt 3000kr som de delar upp i två paket men sen skiter de i alla fall att skicka min order. Börjar tröttna på Ali. När tror ni vi får Europeiska version av xiaomi smart home prylarna?
     
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Länkade en i inlägg #202 som jag beställt ett antal grejer från och alltid fått leverans.
     
  11. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

  12. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det går att aktivera "favorites" för yeelight-lampor i Google home (har dom uppsatta i Mi Home appen och inte yeelight-appen)? Google home verkar ju ha stöd för att slå på scenes men det är utgråat för mig i mina routines. Det jag vill uppnå är att kunna säga "goodmorning" till min google home och då aktivera "sunrise" på alla mina yeelights.
     
  13. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Jag har då lagt till en scen till min yeelight ledstrip. Jag har dock gjort en scen i yeelight appen sen synkat det pånytt i Google Home appen. Funka bra!
     
  14. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Så enbart i yeelight-appen? Misstänker att det inte finns stöd för det (än hoppas jag) i Mi Home appen. Kan dock inte köra yeelight-appen då jag har andra saker för automation från Xiaomi (knappar mm).
     
  15. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Har bara en yeelight produkt än så länge så har inte testat mer tyyvärr.
     
  16. Moe

    Moe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    ROM:
    Stock
  17. Andersh

    Andersh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jag har några Hue lampor som jag ville ha automatisk tändning på via rörelsesensor och jag trodde att det skulle funka med Xiaomi Aqara motion sensor som jag beställde eftersom det var ca halva priset jämfört med Philips dito.. Dumsnålt gjort av mig förstås för jag får inte ihop det Hue, hittar inga sensorer. Jag har ingen Xiaomi hub heller men kommer det att fungera med Philips Hue lampor om jag skaffar en Xiaomi Aqara-hub? //Anders
     
    Last edited: 17 jan 2019
  18. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Har en liknande fråga som Andersh. Har en HUE-brygga och en yeelight-ledlist. Hur gör jag enklast (billigast) för att tända den med en motion sensor. Behöver jag köpa Xiamos brygga + aqara sensor för att lösa det?
     
    bernard gillar detta.
  19. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag hade tänk köpa på mig ett gäng Smart sockets, dock är det så jävla trist att man måste ha en EU plug också så de lär ju bygga ut en del från uttaget? Hur har ni andra gjort? Har ni några bilder på resultatet?

    Tänkte att när de nu ska göra allt smart åt Ikea kanske de själva även börjar släppa med EU plug?
     
  20. jaqob

    jaqob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Mycket skriverier om dessa intressanta prylar senaste dagarna :)
    Men, det verkar finnas en ganska stor förvirring när det kommer till vad som är kompatibelt med vad, vilka sensorer och prylar som funkar med vilken regional inställning och så vidare. Finns det någon bra sammanställning? Om jag köper startpaketet från Webhallen, vilka tillbehör kommer fungera? Eller är det bättre att beställa från Kina och sedan även beställa alla tillbehör därifrån?