Alla androidtelefoner bör få uppdateringar i evighet...

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bob, 28 feb 2010.

1. Bob

Bob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

... Jag har läst artiklar fram och tillbaka på senare tid om vem som ska få 2.x och vilka som ska få Flash. Men är det bara jag som anser att alla androidtelefoner borde få uppdateringar av OS i all framtid om där är möjligt?

Själv ser jag inte Android OS:et färdigt någonstans och det ska till en hel del innan man kan tycka motsatsen. Tycker det rent ut sagt är nästa "skandal" att man ens funderar på om man ska ge uppdateringsmöjligheter till vissa av sina modeller eller inte.

Vad tycker ni?

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jo, det är klart att det skulle vara bra. det bästa vore väl om det var en "roling release" där uppdateringar kommer när dom finns och man slipper vänta på en stor uppdatering (som Arch linux)

men man måste också tänka på att företagen måste lägga ner tid och pengar på att utveckla drivrutiner och sina egna modifikationer på systemet, t.ex Sense på HTC:s mobiler.

tycker det är lite för många företag som misshandlar open source-tänkandet när dom lägger in stängda binärer och liknande, vilket försvårar att ett stort community startar.

[edit] Prestandan spelar också in på ett hörn.

Last edited: 28 feb 2010
  3. Crozz

Crozz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Borde egentligen inte alla drivrutiner kunna ingå i Googles kod som dom sedan skickar ut till tillverkarna? Då slipper varje tillverkare göra sin egna version av Android och vi andra kan ta del av Googles version via OTA. Ingen omöjlighet men visst lär det ta tid.
    Annars så bör tillverkarna kunna förenkla det för alla communities genom att släppa öppna binärer m.m. När en tillverkare slutar uppdatera sin mobil så ska det vara regel på att dom släpper koden till den för allmänheten.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Försök få in windows 7 på en 386:a.

5. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Livstid är fullkomligt orimligt, men nog tycker jag det är rimligt att kräva löpande uppdateringar under minst ett år i alla fall. Inte minst när OS:et utvecklas så snabbt som Android utvecklas.

Tillverkarna har kommit undan med detta med Windows Mobile som har släppts i en betydande ny version vartannat år, men med Android är det annorlunda; här ser vi 3-4 större OS-uppdateringar per år (hittills). Då håller det inte att släppa en modell och sedan ge fan i att uppdatera.

6. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Vinstintresse = World domination
    Att erbjuda GPS i mobilen = Ha koll på allas rörelsemönster

7. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Aha... så de tjänar inga pengar på att mobiltillverkarna måste betala licenspengar åt Google, samt att de skapar egna telefoner med Android som de säljer i förstapart?

8. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan inte jag ladda hem Androidkod och installera på vilken enhet som jag vill som stöds av Android utan att betala en spänn? Betalar HTC licenspengar till Google för Android?
    Telefonerna Google "tillverkar" ger nog inte så värst mycket pengar till Google utan det är den faktiska tillverkaren som tjänar pengar där.

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Ja, Android är open source. Det innebär inte bara att du är fri att tanka hem och installera, du är dessutom fri att tanka hem, modifiera och installera. Detta gäller dock endast själva operativsystemet.

Sannolikt ja. Inte för att få skeppa Android som OS, men för att få skeppa en del applikationer som Google har gjort, t ex google maps. Vad kan hända om någon skulle försöka skeppa ett komplett Android med applikationer utan att betala till Google? Se http://gizmodo.com/5367420/google-threatens-cyanogen-android-hacker-with-cease+and+desist

m v h Henrik

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 186
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  11. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Zomg! Swedroid är värsta storebror! ;)
    Nah, rätt skönt med städade forum. De städade forumen är ju trots allt en av de bästa sakerna häromkring.
    Fortsätt gärna med städandet.