Alla föredrar vi Android, men vad hade du tagit från iOS?

Discussion in 'Allmänt' started by Marooned, Oct 12, 2012.

1. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror ungefär som dig.

Det är väl ungefär samma svårighetsgrad på att utveckla till båda, om man inte bara java och kan köra till android och tvärtom naturligtvis.

Sen är det dock så sjukt många som kör iFjusk (inte här, men resten av sverige/norden/europa/<insert something here> vilket gör att alla appar prioriteras till iphone föär att sedan komma till android. och då har det redan kommit "kopior" på appen till android och det blir jobbigare att hitta appen bland alla kopior och varianter som redan ligger ute.

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Inte GPS:en väl?

För att fortsätta i samma spår: Jag hade gärna sett iOS-funktionen som begränsar vilka appar som getts åtkomsttillstånd till telefonboken, bilder och kalendern. Det optimala vore om detta kunde tas ett steg längre så att man som användare har full (nåja) kontroll över de olika appbehörigheterna.

3. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

nej bara notifieringar det är helt sant ;)

4. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det här går faktiskt till viss del om man har root. Kolla på LBE Privacy Guard, men akta dig för versionen på Play om du har JB. Den gör tydligen att man hamnar i bootloop om man har JB. Själv har jag plockat ut Permission Manager från en MIUI-rom. Det är samma app men funkar för JB :)

När en app vill skicka/läsa sms, ringa samtal, få åtkomst till en telefonbok, position dyker en prompt upp som frågar om man vill tillåta det. Detta funkar dock endast för några behörigheter så jag skulle, precis som du, vilja ha kontroll över alla behörigheter.

5. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilka behörigheter utöver de man kan styra i LBE Guard känner du att du saknar kontroll över då?

6. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Problemet med detta blir att i nuläget kraschar en Androidapplikation om den försöker göra något den inte har behörighet för. Om detta skulle införas så skulle kanske varje sekvens med kod som använder en behörighet behöva föregås av en if-sats som kollar om denna är given, för att inte riskera instabilitet i appen. Detta om inte Google kan göra något åt det i operativsystemet.

Jag håller dock med dig helt och hållet om att det vore skönt att kunna stänga av vissa behörigheter för en del applikationer. Fast ännu bättre vore om utvecklare höll koll på vilka de faktiskt behövde. :)

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2

7. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Bland andra använda kameran, spela in ljud, läsa kalenderevent, internetåtkomst och läsa bokmärken

8. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Därav "nåja". :P Men det du säger låter rimligt; det står och faller på huruvida det är praktiskt genomförbart. Vet dock att Apple numera kräver av utvecklare vars appar kräver åtkomst till GPS, telefonbok, kalender, bilder, Facebook eller Twitter (och åtminstone ytterligare en tjänst) att implementera stöd för att tillåta användaren att neka en sådan åtkomst, och då är vi återigen tillbaka till Apples "closed garden" och huruvida det är rätt av dem att kräva något sådant för tillgång till deras App Store. Androids öppenhet skulle onekligen leda till att en hel del utvecklare skiter i implementera ett sådant stöd (tänk reklamfinansierade Angry Birds som kräver GPS-åtkomst för att presentera "relevant" reklam).

9. spirry

spirry Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Delvis så kan man göra det, ja. Men lösningen i iOS är helt enkelt mycket bättre. Deny by default och så får du godkänna då appen vill använda funktionen.

10. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Precis. Även om jag i nästan alla fall föredrar öppenheten hos Android över Apples extrema mängd kontroll över iOS, så kan jag i en del fall tro att det vore fördelaktigt om Google satte ned foten och krävde vissa saker av utvecklare såväl som tillverkare. Inte ens Big G kommer långt med önskemål; se bara på mjukvaruknapparna på telefoner.

Jag känner själv igen mig i det där med att som applikationsutvecklare strunta i vissa av Googles rekommendationer och önskemål, men jag vill tro att jag hade följt dem bättre om det exempelvis kunde ge mina applikationer en stämpel (liknande den för topputvecklare) som säger att den följer Googles riktlinjer. Mer än en rekommendation, mindre än ett krav.

Detta kanske vandrade lite för långt från ämnet, men behandlar ändå skillnaden mellan Android och iOS.

11. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

absolut.. sjäålv tycker jag ios-upplägget är vansinnigt irriterande med dessa frågor hela tiden. lite win 95 över det. Men det är skönt när man äntligen är färdig ;)

12. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Internetåtkomst kan du iaf i miui begränsa på app-nivå via datatrafik-monitor-appen.
    resten har jag inte kikat på än.

13. dogen

dogen Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Givetvis cydiaappen Lockscreen. Saknar det fantastiskt mycket. Det var kanon att bara behöva slå på skärmen och få upp en kompakt sammanställning med alla notification er, meddelanden från diverse appar, missade samtal och kommande kalenderevents på en och samma skärm.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

14. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det måste ju gå att efterlikna med hjälp av uccw, lockscreen osv.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

15. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
  16. dogen

dogen Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej det är just det som är problemet. Alla widgets som är åt det där hållet är väldigt lika allihopa. Det finns en som är grym men den visar bara notifikationer. Den heter NiLS och är suverän. Den är dock inte i närheten av Lockinfo. Till viss del borde det gå att göra men eftersom notifikationerna syns hanteras så väldigt olika så kommer man inte hela vägen. Tack för tipsen dock. Kollar alltid upp dem för att se ifall det hänt något nytt. NiLS är under utveckling men finns som någon gratis "beta" på play store.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

17. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Är förvånad att ingen har nämnt Highend hårdvara i liten storlek som Iphone har. Ett flaggskepp på 4" skulle jag vilja se.

kalleboston likes this.
  18. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Finns ju ett flaggskepp på 4,3" med betydligt mycket bättre hårdvara än vad iPhone 5 har.

19. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Highend? Dualcore är inte highend. Möjligen det enda som är bra hårdvarumässigt vore väl GPU'n i iPhone 5.

20. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Iphone 5 presterar bättre i benchmark än många quad core.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2