Vissa av de personer som skaffar denna operatör kommer säkert gladeligen att aktivera autogiro. Då har man gett banken medgivande att dra vilket belopp som helst som företaget kräver utan någon föregående granskning. Med seriösa företag är det såklart inget problem, de brukar meddela belopp i förhand, man kan se fakturan på sin profil i god tid innan, ibland får man sms om belopp osv. Men rent tekniskt med autogiro aktiverat skulle företaget när som helst kunna skicka in en begäran om pengar till banken, och få begäran tillgodosedd. I autogiroförbindelsen du har med banken tror jag det finns en friskrivning dessutom, banken står inte risken om den flyttar pengar för att följa ett autogiroåtagande som du medgett.
Alltså skulle mitt scenario kunna förekomma, att operatören eller något oseriöst företag man kopplat in på autogiro tömmer bankkontot hos kunden och sedan flyr ägaren utomlands. Nu är risken kanske inte så stor, jag gissar att sådana bedrägerier inte har förekommit i någon stor utsträckning eller inte alls och om det sker så kommer det säkert bli stora rubriker och regeländringar och systemskiften i tekniken, men någon gång måste ju vara den första

Så mest som ett tankeexempel.
Och för att vara helt korrekt i min beskrivning ovan, man ger sitt autogiromedgivande till
företaget (t.ex. legitimerar sig med Bank-ID till företaget, eller skickar in en blankett till företaget). Sedan är det
företaget som ger medgivandet till banken. Eller hur? Alltså finns här ett utrymme för att ett företag skulle kunna bluffa, även om det säkert är långsökt. De måste väl först veta bank och kontonummer, sedan förfalska en underskrift eller vad som nu behövs. Återigen, ett tankeexempel. Men om man inte anlitar en oseriös aktör slipper man fundera i såna banor helt enkelt.
Click to expand...