Allmänna frågor/diskussion rörande HTC Wildfire

Diskussion i 'Wildfire' startad av goa200, 23 maj 2010.

  1. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det märker vi när vi får hem mobilen :D Låter mkt bra annars :D
     
  2. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det du syftar på är att nyare versioner av Android stödjer flera upplösningar i samma binär skulle jag tro, men det är ingen magisk lösning. Man måste fortfarande koda om samtliga appar för att det ska fungera såvitt jag förstår. De flesta appar som är gjorda före 2x är byggda för en eller kanske två skärmstorlekar. Att KÖRA appar som inte stödjer QVGA har man kunnat göra sedan A1.6, alltså även på Tattoo. Problemet är att knappar och dylikt hamnar utanför skärmen så man kan inte alltid använda programmen, alternativt att skalningen blir helt fel.

    Hur som helst rör det sig åt det bättre hållet. Det finns väldigt många appar redan idag, och de större ("bättre") apparna har ju redan QVGA stöd. Och nu när QVGA enheterna ökar i marknadsandel lär även appstödet öka.
     
  3. Drakkir

    Drakkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Beställde den röda wildfire från dustinhome idag, hoppas den kommer snart! Det står ju inge datum på deras sida. :(
     
  4. AndroidFtw

    AndroidFtw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Beställde den förra måndagen hos Elgiganten på nätet :) Synd att dom sänkte priset med 100kr idag bara :(
     
  5. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HTC:s mobiler har en konstant kurva med nergång på pris i snitt 7% varje månad över ett tolvmånadersperspektiv enligt min egen beräkning på data från Prisjakt. Sänkningen är lägre i början och tilltar senare så kurvan är ojämn och stannar upp någonstans på minus 30% tror jag. Räknade på det innan jag köpte min Tattoo för ett tag sedan men har glömt bort de exakta siffrorna.

    Hur som helst kan vi räkna med att även Wildfire kommer sjunka åtminstone 5% per månad, och med den takten så kommer den ligga på ca 2000 kr före årets slut. Så även om man redan idag får snuskigt mycket telefon för pengarna så kommer den alltså bara bli mer och mer prisvärd. Om det kommer ett positivt besked om A.2.2 lär Wildfire vara den enskild mest prisvärda smartphonen i historien...
     
  6. Yoojimbo

    Yoojimbo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Ingen som jobbar i butik som kan kolla med brightpoint när telefonen kommer in? :)
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Frågade en polare på The Phone House förra veckan; de hade faktiskt inget datum alls. Vilka system de använder har jag ingen aning om.
     
  8. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som vet om Swedroid tänker göra en review på Wildfire? Skulle va Nice :D
     
  9. Andyiy

    Andyiy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  10. fprick

    fprick Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Tycker de kanske inte borde ha jämfört Wildfire med toppmobilerna. Klart de kommer att märka skillnad då, när de letar efter det.
    Jämför med Hero, Tattoo istället.

    Det som oroade mig mest var att den inte kunde spela filmer så bra.
    Fast iofs. Jag har en gammal W660i, med några "24"-avsnitt i sig. Formatet är 3gp och 480p-upplösning. Det flyter på hur bra som helst på den mobilen.
    Vill man sedan kolla på film på Wildfire är det ju faktiskt inte så svårt att konvertera om filmerna på datorn innan faktiskt, tar inte många minuter.

    Var ju inget annat direkt som jag märkte skulle vara så dåligt. Blir fortfarande ett köp, absolut, utan tvekan.
     
  11. Drakkir

    Drakkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det känns som att det är många reviewers som jämnför den med just high-end mobiler och då ger en ganska negativ vinkel på den.
    Den här killen på youtube ger en ganska bra överblick i sin hands-on och visar lite mer vad telefonen faktiskt är, snarare än vad den inte är.

    http://www.youtube.com/watch?v=CXCvMDkA4KA

    http://www.youtube.com/watch?v=eM1IYP-ex2E

    De är 26 och 16 minuter vardera, så kan ta en stund att se igenom. Men för den som är intresserad så tycker jag att det ger ett positivt intryck.
     
  12. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rent generellt anser jag att low-end mobiler är ganska begränsade smartphones, som egentligen ersätter en vanlig telefon och dess användningsområden. Med andra ord, om man bara ringer, messar och skickar mail så funkar en Tattoo, Wildfire eller X10 Mini mycket bra. Om man däremot ska byta ut sin iPhone och surfar, tittar på film och lyssnar på musik mycket tror jag inte en low-end mobil är the way to go. Om man använder en low-end mobil för dessa ändamål blir inte problemen särskilt uppenbara heller eftersom prestandan räcker till.

    Givetvis är det klumpigt att jämföra med Legend och Desire, men å andra sidan har vi i mitt tycke fortfarande en rätt låg standard på våra mobiler. Trots 600 MHz och nästan en halv gig RAM kan jag inte ha live wallpapers på min Legend, fast tjejen kan det på sin tre år gamla Nokia budgetmobil...givet att det inte är samma sak, förstås, men för mig som användare är det svårt att acceptera skillnaden. För mig som end-user är det bara möjligheten som spelar roll, inte den tekniska bakgrunden eller kodningen.

    Vad jag menar är att det kanske är bäst att jämföra "uppåt" eftersom de flesta mobiler som redan finns på marknaden, och särskilt Androidmobiler (då hälften är fast i gamla versioner av OSet) inte har "mognat" än och blivit riktigt kapabla. Och jämför man med Tattoo jämför man med en telefon av förra året med riktigt dåliga prestanda, prestanda som inte är önskvärda i en telefon. På samma vis bör man nog inte, 2011, jämföra med Wildfire eftersom den har en ganska blygsam spec.

    Wildfire som alternativ för mig är numera uteslutet, tyvärr. Jag har nog med problem som det är med Legenden och vill inte gå tillbaka till Tattoons chipset, med ForceClose varannan minut på alla appar. Jag är ingen tung användare egentligen men snabbheten och smidigheten att kolla på Youtube eller surfa runt gillar jag, och jag är rädd att WF inte räcker till där. Om jag ska plocka fram ett recept i butiken när jag ska handla så vill jag inte att det ska ta en minut till; det tar ju redan en minut med Legenden...

    Om jag däremot behöver en ny mobil till jobbet så blir det nog sannolikt en Wildfire: snabb och bra översikt över mail och sms, superbra dialpad, kalender med integration på hemskärmen, GPS navigering för att hitta till kunder och ännu bättre med Footprint, in med Locale och mobilen uppfostrar sig själv....

    Kort sagt, vad än recensionerna säger, så är det här en BÄTTRE Tattoo. Och jag har haft en Tattoo. Innan dess en iPhone. Och Wildfire kommer vara en grym TELEFON. Dock en mindre bra "fickdator" eller "mediaspelare". Så hur du använder den kommer att avgöra. Som alltid.
     
  13. quietlybrilliant

    quietlybrilliant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  14. Unisio

    Unisio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer 2 juli efter mobilgiganten.se :)))
     
  15. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  16. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp, det är skitbra. Förhoppningsvis ger 2.2 WF en turbokick...tyvärr kvarstår skärmen. Annars hade det varit ett oslagbart köp just nu!
     
  17. quietlybrilliant

    quietlybrilliant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Efter att jag såg Wildfire bli recenserad i går, så blev jag lite tveksam till den... men nu när den kommer att får 2.2, så är jag nog 80 % säker på att det blir en Wildfire som jag köper! :teeth:
     
  18. AndroidFtw

    AndroidFtw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Avbeställer snart den och köper Legend istället :( Nu har dom skjutit fram dagen då dom får in mobilen igen. Mailade elgiganten igår och fick de bekräftat att den skulle komma in den 29:e (idag) men nu har dom skjutit upp det till 2/7 istället. VILL HA MOBILEN NU! :)
     
  19. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ang. recensionerna så har jag sett ett antal som är riktigt positiva och ett par som är riktigt negativa. Alla anmärker givetvis på skärmen. Men frågan är om de negativa har fått måndags-ex? En recensent klagade t.ex. på konstant ForceClose (apparna kraschar, ett problem jag hade konstant på Tattoo också, som har samma hårdvara som Wildfire) och en annan recensent skrev att det aldrig någonsin blev en ForceClose, vilket var väldigt bra...

    Tror de initiala recensionerna måste tas med en nypa salt, när det dykt upp ett större antal kan man se hur det ser ut på makronivå. Testfreaks har väl beräknat ett flertal recensioner från större, respekterade källor och betygsatt Wildfire till ca 8-8,5 av 10. På samma skala ligger Legend på 9 - 9,5 tror jag...
     
  20. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Läste just denna recension på Engadget. Tyvärr verkar inte de heller så positiva till Wildfire.
    http://www.engadget.com/2010/06/28/htc-wildfire-review/

    Hade tänkt på en Wildfire som present åt syrran men blir nog inte den.. Tror inte hon blir nöjd. Det får inte vara krångel liksom. Tycker det luktar lite krångel med denna.
    Trist.. Hoppas jag har fel.