Allmänna tråden om digitala brevlådor

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 23 apr 2021.

1. Larsgmb

Larsgmb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    698
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    jaja:)

2. xTQ

xTQ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Det innebär större friktion för användaren att behöva ta fram en annan enhet, låsa upp den, klicka in på appen, aktivera läget för QR-kod, scanna den, knappa in sin kod.

Jämför det med BankID på fil: Tryck på logga in, skriv in ditt bankid-lösenord, klar.

I alla lägen är BankID på fil mer bekvämt än mobilt med QR-kod.

Zawaq, svenix och Chivo gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Jag har alltid mobilen bredvid mig och inloggning med mobilt BankID är så vansinnigt enkelt, scanna QR-koden och använd fingeravtrycket (gillar inte sidor där man måste ange sitt personnummer, fattar inte varför en del envisas vid att hålla kvar vid det när QR-kod har funnits till mobilt BankID i snart fem år).

Vill absolut inte återgå till BankID på fil, tyckte det bara var struligt och det funkar dessutom inte på min Chromebook!

katho gillar detta.
  4. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Jag vill minnas att QR ska bli krav.

Oavsett så har detta spårat ur i en diskussion om bank id vs mobilt bank id.
    Det är off topic och det finns andra trådar för den diskussionen.

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Det stämmer, jag vill minnas att det är våren 2024 som det blir obligatoriskt för tjänster att använda QR-kod.
    Det finns några undantag, typ om man ska signera under ett telefonsamtal så kan ju QR-kod inte användas. Men den typ av personnummerinloggning vi ser idag kommer försvinna om mindre än ett år för samtliga anslutna tjänster.

6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Kan vi inte döpa om denna tråd till "Allmänna tråden om digitala brevlådor", så kan alla aspekter på sådana brevlådor diskuteras här?
    T.ex. vilken slags post man kan få till digitala brevlådor, och vilken post man inte kan få dit, vore bra att kunna skriva om här. Det är ju tyvärr väldigt fragmenterat, att myndigheter ofta bara kan skicka vissa typer av dokument den vägen, och att de låååångsamt utvidgar det till fler typer. Borde bli lagkrav på att de måste kunna skicka allt digitalt senast ett visst datum nästa år typ.

Jag tänkte tipsa om att Polisen inför en ny funktion i slutet av månaden. Utdrag ur belastningsregistret, i nuläget kan man logga in med BankID på deras webbsida så kommer utdraget att skickas till dig med vanlig post. Men i slutet av månaden införs att man kan logga in med BankID och få utdraget skickat till digital brevlåda, vilket är en väldigt bra funktion.
    I övrigt har polisen varit väldigt sega med implementation av digitala brevlådor.
    Digital brevlåda | Polismyndigheten
    Det är ytterst begränsat vad de kan leverera den vägen, på flera år har knappt något tillkommit. Nyaste är info om ordningsbot som kom för några månader sedan. (Fast det är ju inget man vill få oavsett...).

Någon som vet vad för slags handlingar Åklagarmyndigheten kan skicka till digital brevlåda?
    Se vilka avsändare som skickar digitalt | Digg
    Åklagarmyndigheten finns med i denna uppräkning, men på deras egen webbsida finns ingen info alls om vad de kan skicka den vägen.

När nya typer av handlingar kan skickas till digital brevlåda hos olika myndigheter, tipsa gärna här.

Larsgmb och geobjork gillar detta.
  7. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag håller med om att tråden kanske borde byta namn så den får ett något mer passande till att omfatta allt om Digital Brevlåda.
    Rubriken valde jag då jag trodde att jag var "den enda i världen" som inte hadde kunskap om digitala brevlådor.
    Trådens innehåll kanske är värd att behålla iom den redan har såpass många responser av olika kategorier...?
    Jag kan inte hitta någon funktion så TS kan ändra namnet på tråden, möjligtvis det måste göras av moderator?

8. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 403

MINA ENHETER

Högst upp, Ämnesverktyg - Ändra titel

Screenshot_20230909_092137_Samsung Internet.jpg

Larsgmb och jnsson gillar detta.
  9. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag använder dator, hittar inget "Ämnesverktyg". Under "Thread Tools" kan jag bara ändra prefix.

10. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 403

MINA ENHETER

Så här ser det ut på webbversionen för mig.
    Du v skriver Thread Tools vilket får mig att misstänka att du har sidan på engelska, har för mig att det saknas funktioner här och där när man kör med engelska, prova ändra till svenska.
    Screenshot_20230909_102731_Samsung Internet.jpg

Edit: Du ändrar längst ner på sidan
    Screenshot_20230909_103115_Samsung Internet.jpg

11. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag ändrade till svenska, loggade ur Swedroid och starade på nytt. Nu har jag en blanding av svenska och engelska.
    Min sida ser helt annorlunda ut en din. Nu får jag upp "Ämnesverktyg", dock endast med alternativ "Change Thread Prefix".

Ämnesverktyg.png

Edit: jag ger upp, eventuellt får moderator ändra. Återgår till engelska, halvt svenska och halvt engelska går inte att jobba med.

Last edited: 9 sept 2023
  12. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 078
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro
    Du kan få kopior av redan utskickade handlingar. Det är något som polisen också kan göra i dagsläget men är väldigt dåliga med. Exempelvis kan du få en kopia av din polisanmälan skickad till en digital brevlåda om man begär det när man pratar med en handläggare på Polisen. Just Åklagarmyndigheten är en speciell myndighet och enligt min uppfattning skickar de typ endast ut handlingar till deras åklagare genom digital brevlåda och i vissa fall andra personer också.

13. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Har du själv fått något slags åklagarbeslut (från Åklagarmyndigheten) i din digitala brevlåda? Jag tänker till exempel beslut om att förundersökning läggs ner, beslut om att åtal väcks, eller liknande.
    Kan du säga vad för titel dokumentet hade, eller vad det är för slags beslut du fått isf?

Vore nice om de kunde skicka allmänna handlingar till digital brevlåda (dvs när jag som privatperson begär ut en handling i ett ärende som jag själv inte har koppling till), men det verkar de anstränga sig som pesten för att inte göra, flertalet myndigheter..

Enligt polisens webbsida kan de skicka kopia av polisanmälan till digital brevlåda endast om den kom in ett visst datum 2018, eller senare. Antagligen bytte de it-system av något slag då.

14. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 078
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro
    Jag har personligen inte fått något skickat till mig från Åklagarmyndigheten men man bör kunna få beslut i ärende om omprövning eller annan underrättelse om beslut. Det är vanligtvis vad dessa handlingar kallas, sedan hanterar Åklagarmyndigheten ofta ganska mycket personuppgifter och sådana uppgifter skickas vanligtvis aldrig digitalt.

Jag arbetar själv i en kommun så vi omfattas ju av samma regler som andra myndigheter och det är att alla allmänna handlingar som omfattas av GDPR eller sekretess ska skickas via post. Om handlingen innehåller mycket få personuppgifter kan möjlighet finnas att maskera dessa och därefter skicka detta genom e-post. Anledningen till varför att handlingar som innehåller personuppgifter inte skickas via e-post är för att myndigheter behöver bedöma om säkerhetsåtgärder som ska skydda handlingarna och då är det enklare att bara skriva ut handlingarna och skicka det med posten.

15. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Vill moderator döpa om tråden, så som jag föreslog ovan? @bernard@bernard kanske.
    Till "Allmänna tråden om digitala brevlådor" eller "Samlingstråden om digitala brevlådor" typ.

Nu har polisens tjänst för digitala registerutdrag lanserats, där utdraget kan skickas till en digital brevlåda. Men det finns några märkliga begränsningar. Än så länge är det bara "rena" utdrag (dvs för de som inte förekommer i belastningsregistret) som skickas digitalt. Om man förekommer så kommer utdraget skickas med posten oavsett vad man valt.
    Utdrag för "kontroll av egna uppgifter" (det utdrag som en majoritet av arbetsgivare brukar kräva att få se, som bör vara det vanligaste utdraget som beställs) skickas inte digitalt än så länge. Däremot, bl.a. utdragen som rör arbete med barn i olika former och arbete med försäkringsförmedling kan skickas digitalt.

Off-topic är att det är en riktig röra med regelverket för utdrag ur belastningsregistret i Sverige. "Kontroll av egna uppgifter" är ju egentligen inte avsett att visas upp för en arbetsgivare, men i praktiken är det mycket vanligt att arbetsgivare kräver det, och det utdraget visar samtliga brott som finns antecknade i registret såvida de inte gallrats. Men speciallagarna som bl.a. rör registerutdrag för arbete med barn stadgar att ett sådant utdrag ska vara begränsat och bara vissa vissa specifika brott som räknas upp i lagen. Med andra ord, utdraget som är tänkt att utgöra ett skydd för barn, som också är lagstadgat att arbetsgivaren ska inhämta, visar betydligt mindre information än det "allmänna" utdrag som många andra arbetssökande tvingas visa, de som inte ska jobba med barn, där arbetsgivaren inte ens har någon skyldighet att inhämta ett sånt. Lagarna borde revideras. Det finns även fler exempel på hur dessa lagar som rör de olika typerna av utdrag är ologiska och inkonsekventa.

pernils94231, cobben och bernard gillar detta.
  16. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Jag fick utskick från Halebop i Kivra för några dagar sedan. Första gången jag fått det i Kivra från dem. Gällde förändring av faktureringsperiod.
    Någon som hittar info om vad för slags utskick som Halebop och Telia kan göra till Kivra numera?

bernard gillar detta.
  17. Flagellant

Flagellant Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Finns det någon egentlig konkurrent till Kivra? Det verkar som om de blivit synonyma med digital brevlåda i Sverige. Inte för att deras tjänst är dålig, men det känns ändå som om det vore bättre om det i likhet med i Danmark sköttes av staten.

Telenor vägrar f.ö. Kivra. Typiskt det sunkföretaget.

18. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 249
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
  19. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Jag ser att SEB ska börja med Kivra-utskick. SEB blev ju för övrigt delägare i Kivra för ett tag sedan. Det står att de först kommer börja skicka handlingar om bolån till Kivra, sen annat.

geobjork gillar detta.
  20. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det är hög tid för SEB att "modernisera" sig. Deras pappesutskick är rätt så obekväma att arkivera och hitta fram i fysisk mapp i förhållande till Kivra som är färdigarkiverad direkt vid mottagande.