Kan vi inte döpa om denna tråd till "Allmänna tråden om digitala brevlådor", så kan alla aspekter på sådana brevlådor diskuteras här?
T.ex. vilken slags post man kan få till digitala brevlådor, och vilken post man inte kan få dit, vore bra att kunna skriva om här. Det är ju tyvärr väldigt fragmenterat, att myndigheter ofta bara kan skicka vissa typer av dokument den vägen, och att de låååångsamt utvidgar det till fler typer. Borde bli lagkrav på att de måste kunna skicka allt digitalt senast ett visst datum nästa år typ.
Jag tänkte tipsa om att Polisen inför en ny funktion i slutet av månaden. Utdrag ur belastningsregistret, i nuläget kan man logga in med BankID på deras webbsida så kommer utdraget att skickas till dig med vanlig post. Men i slutet av månaden införs att man kan logga in med BankID och få utdraget skickat till digital brevlåda, vilket är en väldigt bra funktion.
I övrigt har polisen varit väldigt sega med implementation av digitala brevlådor.
Digital brevlåda | Polismyndigheten
Det är ytterst begränsat vad de kan leverera den vägen, på flera år har knappt något tillkommit. Nyaste är info om ordningsbot som kom för några månader sedan. (Fast det är ju inget man vill få oavsett...).
Någon som vet vad för slags handlingar Åklagarmyndigheten kan skicka till digital brevlåda?
Se vilka avsändare som skickar digitalt | Digg
Åklagarmyndigheten finns med i denna uppräkning, men på deras egen webbsida finns ingen info alls om vad de kan skicka den vägen.
När nya typer av handlingar kan skickas till digital brevlåda hos olika myndigheter, tipsa gärna här.
Click to expand...