Allmänna tråden om Huawei U8800 Ideos X5

Diskussion i 'Ideos X5' startad av TookieDroid, 11 feb 2011.

1. rkoo

rkoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Det stämmer, det är 2GB i den modell som säljs i Sverige.
    Verkar som att distributören och Huawei gett alla återförsäljare fel information tyvärr.

2. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Trist...

Här är en användarrecension jag ramlade över på Amobils forum. Allt är inte guld och gröna skogar:

Källa: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1292701

3. heglen

heglen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Fast minusen gäller väl i stort sett samtliga smartphones på marknaden? Även om kamerorna blivit något bättre.
    Videouppspelningen är ju något störande visserligen... det måste väl ändå bero på vilken player han använt?

Sent from my MB525 using Tapatalk

4. Noveli

Noveli Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I fredags köpte jag min Ideos x5 från teknikmagasinet för 2490 nånting.. så jag tänkte att jag skulle skriva vad jag tycker om den. Första gången med android innan har jag bara haft IOS :)

Förpackningen är väldigt tråkig och ser ut som om de inriktat sig på företagstelefoner snarare än en privattelefon. Men när man öppnar förpackningen så ser telefonen väldigt bra ut.

Mina +
    + Väldigt snygg design, känns tålig också
    + Touchskärmen är väldigt responsiv
    + Väldigt snabb och har inte blivit seg än, även när först öppnade alla apps för att testa allting
    + Wifi funkar rätt bra, väldigt snabb med nerladdningar och uppladdningar. I början däremot blev jag rädd att det inte funkade, men de visade sig att jag hade använt stora bokstäver för WPA koden där den ville ha små.. woops!
    + GPS är underbar, kanske seg första gången men annars är den väldigt exakt.
    + Kameran är faktiskt bra, i början måste man leka med inställningarna så man slipper vänta i 2 sekunder innan den tar bilden, men nu tar den bilder direkt, däremot märks det att det är en 5 megapixel mobil kamera, som förväntat :)
    + Den har inte låst upp sig eller stängt av sig själv än ;)
    + Att spela in video med den funkar perfekt, utan lagg upp till 720p och kan ladda upp direkt till Youtube :D Detta har jag bara testat en gång iofs, så jag kan inte lova att jag tycker så om några veckor

Mina minus
    - Det var 2GB internminne :(
    -Irriterande att vänta på att wifi kommer tillbaka, ibland 1 minut (efter att telefonen har varit i viloläge, detta händer inte varje gång heller)
    - De svarta ser mer mörgrått ut vilket ger det en sämre bildkvalitet
    - Inte mycket support på företagets hemsida om denna telefonen
    - Vanilla android, så det ser inte lika snyggt ut som HTC eller Xperia mobilerna man tittat på. Däremot är det positiva att man då kanske kan uppdatera till 2.3 så fort det släpps utan att behöva vänta på en uppdatering från Huawei
    - Swype finns inte på svenska, kan man ladda ner det någonstans?

Jag är väldigt glad att jag köpte denna mobilen, den funkar perfekt och jag älskar Android än så länge, men jag tycker att de ska göra bättre kategorier i Android market :/

Last edited: 28 feb 2011
  5. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Android 2.3 är redan släppt till Nexus One och Nexus S. Angående Swype så finns det ju en del att ladda ner på Market. Ingen aning vad det heter dock.

Undrar också exakt vad man ändrar för att fixa kameran

Last edited: 28 feb 2011
  6. tbear

tbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har själv letat runt men inte hittat det, verkar finnas en Beta, men den är sluten och det hävdas att telefoner som har swype från början inte kan köra den... Bristen på svenskt ordlista i swype är det största problemet med telefonen i mina ögon också. Däremot finns ett liknande program SlideIt på Market, finns 30 dagars demo och kostade inte så mycket att köpa. Kör själv på demon nu, och det funkar helt OK

Noveli gillar detta.
  7. Noveli

Noveli Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack! Ja SlideIt verkar hur bra som helst

8. rkoo

rkoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Personlig favorit av alla tangentbord jag testat: SwiftKey.
    Riktigt skönt att "aldrig" behöva trycka mer än 2, max 3 bokstäver per ord.

9. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Tycker också det verkar sjukt nice. Ska köpa det direkt till min X5! Hur funkar stödet för två språk i praktiken? Skriver man bara engelska och svenska ord och den fattar båda eller?

10. theonlyboink

theonlyboink Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det fungerar lite si och så med två språk i grundutförande av luren.
    Det medföljer två ordlistor - Engelska och Svenska, dock så verkar den svenska vara bristande.
    Man får på det hela taget inte upp korrekta förslag på svenska ord när man skriver sms m.m. - det blir mest engelska ord som föreslås.

Jag föredrar att min telefons systemspråk är Engelska men det verkar inte göra någon skillnad om man använder Svenska som systemspråk - rättstavningsbristerna kvarstår.
    Det finns säkert någon bra app och ordlista att komplettera med på market.
    Jag har inte kollat det än.

Utöver det så det en alldeles utmärkt telefon.
    Den har en egenhet för sig dock och det är den stänger av "data enable" ibland...skumt

11. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Menade med SwiftKey för du pratar väl om standard tangentbordet?

12. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Med SwiftKey funkar det utmärkt att ha igång svenska och engelska ordlistan samtidigt - då plockar den helt enkelt sina gissningar från båda. Eftersom det lär sig dina mest använda ord sjukt snabbt funkar det kalasbra!

13. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Blir ett givet köp för min del då.

14. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

tänkte först köpa en zte blade men efter jag sett denna lur så har jag ändrat mig, en del frågor som kommer upp efter jag läst recensionen är:

- Hur pass dålig är GPS? fungerar den att ha som navigator i bilen (Navigon,Copilot som navigationsprogram)

- Har Huwaei uttalat sig om 2.3 till mobilen? finns det någon chans med tanke på att den kör vanilla android?

vet inte om swedroid tog upp detta i recensionen men i denna video så sägs det att telefonen har problem med wifi http://www.youtube.com/watch?v=lwnQ9u30jJs&feature=player_embedded

- Permanent root via z4root

det låter bra :)

Last edited: 2 mar 2011
  15. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Har inte telefonen men en Navigator mjukvara brukar utgå från att du är på vägen så den kan va lite oprecis. Borde funka, bekräfta gärna detta nån som har den.

Inte vad jag vet

Det enda SweDroid skrev var att det tog längre tid än vanligt att ansluta (5-10 sec). Nån i denna tråden har nämnt något om långsam anslutning när man låste upp med. Det är ju också möjligt att denna bugg har fixats i den svenska versionen. Den Norska hade inte ens Norskt tangentbord när den släpptes där. Slänge upp en omröstning för att undersöka saken då det skulle vara väldigt tråkigt.

Last edited: 2 mar 2011
  16. pttr_88

pttr_88 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Jag är i kraftigt behov av ny telefon och jag har egentligen bara två tveksamheter ifall jag ska köpa denna telefon.

Ni som äger denna, hur blir bildkvalitén från kameran och tar det väldigt lång tid från det att man trycker av tills bilden tas?

Hur går det att spela in video när det gäller ljudupptagning och bilder/sekund, flyter det på perfekt om man sänker upplösning ett steg?

Mvh Petter

17. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Kolla förra sidan. Nån sa att han fixade så det fick snabbt att ta bilder på något sätt. Han sa dock aldrig hur.

18. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Man kan få ner tiden till 1-1.5 sek per bild (från 3+ sek) om man stänger av autofokus.

ronaldoo och pttr_88 gillar detta.
  19. rkoo

rkoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Nu ligger Swedroids recension uppe på startsidan.

20. Jörgen_1

Jörgen_1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Är det ett hård eller mjukvaruproblem? ifall det är det senare så kan det kanske komma en uppdatering som ökar hastigheten?