Allmänna tråden om Huawei U8800 Ideos X5

Diskussion i 'Ideos X5' startad av TookieDroid, 11 feb 2011.

1. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Trevligt!

2. Andreas

Andreas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Införskaffade denna telefon igår efter att ha använt min HTC Magic sedan den släpptes i Sverige waaaay back in 2009 ;-)

Precis som många andra stör jag mig på de speldemos som kommer med luren. Jag rootade telefonen och testade om jag kunde ta bort dem med Titanium Backup, men programmet listar spelen precis som alla andra installerade program så klagar det på att det inte hittar motsvarande apk-filer. Så det blir helt enkelt lite detektivarbete framöver för att lösa detta.

Vad är numera den bästa metoden för att köra en Android-terminal från sin egen dator (Linux)?

3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag tror att spelen kan vara bundlade i launchern, så för att bli av med dem så får man extracta launcher-apk:n och sedan manuellt plocka bort filerna ur denne och sedan ersätta den medföljande launchern med den modifierade.

4. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hmm. Samtliga spel och program som Huawei installerat ligger på en egen partition som är monterad read-only:

/cust_backup

Katalogen för samtliga appar är:

/cust_backup/image/cust_data/Dialect/SE/app

De ligger där med varsin apk-fil, tex BubbleBash2.apk. Det finns flera länkade vägar till denna katalog, tex:

/data/cust/app/

Det går inte att ta bort dessa filer som root om man inte lyckas remounta partitionen rw.

5. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det går att montera om /cust_backup rw och sedan använda valfri terminal eller filhanterare för att ta bort apk-filerna.

6. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

/cust_backup innehåller visst både boot och recovery också, så min gissning är att det dels är en guldgruva och dels är en partition som man bör vara mkt försiktig med :-)

7. Mertzi

Mertzi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

tjena! jag sökte i tråden men ingen verkar ha tagit upp detta. funkar tethering? jag har googlat och enligt huawei.com ska det finnas både usb och wifihotspot men jag har hittat annan info från användare som säger att det inte funkar.

8. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har inte fått varken USB eller Wifi tethering att funka i Arch Linux iaf. I menyn på telefonen hittar jag bara alternativ för USB. Jag har inte lyckats få upp telefonen som en device med adb eller att ansluta till den som ett modem. USB Mass Storage funkar dock bra.

Android appen Wireless Tether startar men jag kan inte ansluta till den från min dator med Networkmanager.

Kan någon med Windows ge lite feedback?

9. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Wireless Tether fungerar (om man har root). Jag kan ansluta till den med en annan Android-telefon (som inte har ngt SIM-kort) och surfa.

10. isakk1

isakk1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Men om jag ska roota telefonen med z4root står det att jag måste vara ansluten till datorn, varför? Kommer det sparas en backup eller? Vill roota telefon för att kunna ta bort dom Förinstallerade programmen.

Sent from my IDEOS X5 using Tapatalk

11. humanalien

humanalien Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tjaee, undrar om man behövde roota telefonen för att Wifi skulle fungera eller var det bara att ändra till TKIP?

Funderar på att skaffa x5, skulle gärna vilja att Wifi funkar utan att roota :/

12. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Satte bara på TKIP så funkade det skitbra för mig.

13. humanalien

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Åh, vadbra!
    Har du x5, rekommenderar du den?

14. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Hade den tills skärmens touch dog. Så jag skickade tillbaka en och kunde välja mellan en ny eller pengarna tillbaka. Jag tog pengarna för att jag tyckte att ljudet från 3,5mm utgången var för dåligt. Men det är antagligen för att jag har blivit lite av en audiofil pga väldigt bra ljud från min dator och min förra mobil.

Rekommenderar den till alla som vill ha väldigt bra prestanda i mobilen billigt och inte bryr sig om att musikkvaliteten inte är superb och även att kameran inte är den bästa men godkänd för någon som bara fotar då och då. Den är ganska liten med en stor skärm och klarar av alla spel. Jag hade tagit en ny om jag inte velat ha en med bättre ljud.

15. humanalien

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

men det låter ju bra iallafall..

Undrar om någon vet hur känslig skärmen är? eller ifall man borde köpa skärmskydd? Har dock inte hittat något ställe där man hittar sånt.. haha..

16. isakk1

isakk1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Skärm skydd finns hos cyberphoto. Som verkar inte ha fått in dom än men dom kommer ;)

Sent from my IDEOS X5 using Tapatalk

partouze och Droid113 gillar detta.
  17. svensparv

svensparv Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur upplever ni andra batteritiden i X5:an? Jag laddar min telefon varje natt och även 1-2 timmar varje dag för att få den att hålla ut, känns som att det ska räcka att ladda den varje natt. Visserligen har jag pillat en del med den och spelat en del spel, men även vissa dagar när jag inte gör det känns det som den suger väldigt mycket batteri när den bara ligger.

En sak till, när jag går in på Battstatt widgeten och kollat batteriets status så är den alltid på överspänning (en gång på Bra) och min känsla säger att det inte är speciellt bra? Någon med mer kunskap än mig som kan förklara lite om det där ? :)

Tack på förhand!

18. Umaro

Umaro Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För den som är student kan man beställa den från Dustin Home för 2348:- inkl. frakt.
    Om det funnits custom ROMs till denna hade jag gjort en beställning på den nu.

19. humanalien

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har haft mobilen i några dagar nu, men jag har ett problem (Detta är mitt första android mobil). Jag får verkligen inte kalendern att fungera.. Jag kommer in på den men jag kan inte lägga in händelser, är det någon som vet hur man gör? hehe.

20. Murer

Murer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håll intryckt på dagen du vill lägga till en händelse på i månad/veckovyn och tryck sedan "Ny händelse".

Alternativt "gå in" på dagen du vill lägga till en händelse på och tryck menyknapp -> Ny händelse