Allmänna tråden om Huawei U8800 Ideos X5

Diskussion i 'Ideos X5' startad av TookieDroid, 11 feb 2011.

  1. humanalien

    humanalien Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Åhh... Det var nog fel på den mobilen (Jag lämnade in den för det stack upp en plastbit) för jag klickade så men det kom upp "det finns ingen kalender" men på denna nya funkade det bättre.. Hehe.. Mitt fel :o
     
  2. Fredda

    Fredda Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej - har haft en Huawei X5 sedan ngn vecka tillbaks, mycket bra telefon. Ngt jag stör mig mycket på är dock detta med att WiFi hotspot saknas som ju är en standardfunktion i android 2.2. Intressant info i detta ämne - från http://choicemobile.co.nz/products/handsets/ideos-x5/
    WiFi Hotspot: please note that the first software release for the X5 does not contain the Android WiFi 'Hotspot' feature meaning that your X5 cannot act as a WiFi Hotspot for other devices (e.g. laptop) to share its mobile data connection. However the standard WiFi function of the X5 itself is unaffected and works very well. There will be a subsequent software release in April/May which will add the WiFi Hotspot function and we will contact all 2degrees users to provide simple upgrade instructions.

    M a o hoppas vi att det kommer en uppgradering/"buggfix;)" för detta senare även till oss i Svedala. Intressant att det finns en flik för OTA uppgradering i X5 oxå.

    Intressant hittat är att Huawei menar att 2.3 uppgradering kommer så småningom, om det inte är språkförbistring etc:
    http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=168895819823436&id=125524087493943
     
  3. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Någon här som kan tycka till om skillnaden mellan HTC Desire och Ideos X5? Förutom då priset.
     
  4. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Desire har bättre skärm och byggkvalitet samt den har HTC Sense om man gillar det medan X5:an har kraftfullare hårdvara. Dess 800 Mhz processor är faktiskt snabbare än Desires 1 GHz processor medan X5ans grafikchip är fyra ggr snabbare än Desirens grafikchip. Har haft X5an och min bror har en Desire (med AOMOLED skärm som inte säljs längre),
     
    Snowman gillar detta.
  5. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Okay så byggkvalitén på X5:an är sådär?

    Jag kompletterar med fler frågor :

    1. Man har hört om trådlösa problem med X5an? stämmer detta fortfarande?
    2. Om man endast ringer och sms are ett fåtal gånger under dagen och man har på trådlöst(mail) hur länge räcker batteriet?
    3. Hur hanterar den gmail och hotmail? gmail är IMAP så troligen har den inga problem att hålla koll på om mail är lästa eller inte men hur fungerar hotmail som kör över POP3?
    4. Vid ett inkommande röstsamtal, finns det någon fördröjning från det att man tryckt på knappen innan man kan börja prata? På min Wave så finns det en fördröjning vilket gör att det är ibland svårt att veta om man har svarat eller ej. Ofta hinner man säga hej innan motparten kan höra en.
    5. Kan man koppla samman sina facebook kontakter med telefonboken?
     
  6. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    1. Nja, jag hade aldrig problem efter jag ändrade till TKIP.
    2. Vet inte, inte jättebra batteritid precis iaf.
    3. Finns Gmail app som funkar kanon, otmail vet jag inte.
    4. Antar att det inte finns det för jag har aldrig stört mig på det.
    5. Ja.

    Angående byggkvaliteten så är det inte så att det känns som att den kommer gå sönder utan bara att en skarv mellan batteriluckan och övre delen av telefonen var inte så bra. Man kunde se och känna hur ena sidan stack upp mer så att säga. Men inte ett jättestort problem. Desiren känns liksom bara sjukt bra byggd av någon anledning och X5:an är inte i samma klass.
     
    Last edited: 3 apr 2011
  7. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Den kinesiska systermodellen C8800 verkar ha fått Gingerbread 2.3 enligt denna länk: http://www.gfan.com/market/product/201103178544.html

    För våra telefoner har det kommit en uppdatering som i huvudsak verkar konsolidera mjukvaran på lurarna till en viss version. Uppdateringen dyker inte upp i "Uppdatering online" men finns på Huawei's sida:

    http://www.huaweidevice.com/worldwide/downloadCenter.do?method=doListSoftware

    Fler på XDA har testat den men inte kunna konstatera några nämnvärda skillnader som exempelvis Wifi-tether. Däremot funkar inte vissa root-verktyg längre, så jag rekommederar att man avstår den uppdateringen tills vidare. Kanske sker den mest i förberedelse för mer omfattande uppdateringar.

    Det pågår en hel del undersökande av telefonens boot-system på xda, men fortfarande inga stora genombrott eller mycket uppmärksamhet från mer etablerade hackers. För den som är kunnig och intresserad rekommederar jag denna tråd, som börjar bli intressant kring sidan 8:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=928727&page=8
     
  8. mosbricka86

    mosbricka86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är nu ägare till en x5.. än så länge väldigt nöjd, speciellt för 2390 på mediamarkt..
     
  9. Fruktmoasen

    Fruktmoasen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    X5 vs Defy

    Är det någon som haft möjlighet att jämföra den med Motorola Defy?

    Som jag förstått det så har X5:an lite bättre CPU och betydligt bättre GPU, men Defy har bättre skärm? Defy har bara 2.1 (2.2 sägs vara på gång). defy har mycket bättre stöd från utvecklare för custom ROMS m.m. Defy har låst bootloader! :(
     
  10. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vad gäller bootloadern, community och ROMs är min gissning att det är en tidsfråga innan vi lärt oss hur den här telefonen funkar. Den verkar vara mkt öppen för hackning.

    Har inte sett en Defy IRL men min gissning är att den är bättre byggd m a p stöt/rep/vattentålighet.
     
  11. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Det bästa med Defy är ju att den är så tålig. Annars tycker jag att du ska köpa en X5. Snabbare ;D
     
  12. Fruktmoasen

    Fruktmoasen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag brukar inte ha sönder mina mobiler och X5:an, har ju bättre hårdvara som sagt. Men frågan är hur mycket mods och custom ROMS och så som X5:an kommer få. Defy:n har som sagt en stor skara sådana utvecklare. Vet dock inte om det är det allra viktigaste för mig...
     
  13. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ska jag vara ärlig så var mitt största motiv för att köra custom ROMs när jag hade en HTC Magic att få i) en nyare och mer kompetent version av Android och ii) en snabbare lur.

    X5:an ligger redan bra till på båda punkterna och vi har redan root. Om Huawei uppdaterar luren till Gingerbread och vi får behålla root kommer jag personligen troligen vara nöjd med den även om det inte uppstår nåt jättestort community.
     
  14. Fruktmoasen

    Fruktmoasen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag känner igen det där. I teorin vill man gärna ha 'allt'. Men i praktiken så är vissa saker viktigare än andra.

    Hur är skärmen? Ganska bra, men dålig vidvinkel? Det är ungerfär det jag hört allefall.

    Något annat negativt med den? Tror jag har hört det mesta positiva redan :)
     
  15. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nåt jag stör mig på lite då och då är avsaknaden av styrkula/joystick (fysisk eller optisk) vilket ibland kan göra det lite pillrigt att tex gå tillbaka och modifiera redan skriven text i ett SMS. Att flytta runt markören är helt enkelt lite svårare (har nån ett tips på hur man löser detta smidigast?). Det funkar helt ok på websidor dock. Jag trycker sällan på fel länk.

    Jag uppfattar skärmen som bra men att den lätt blir lite dimmig av fingeravtryck.

    Gränsen mellan skärmen och "knapparna" hade nog tjänat på att ha en liten kant eller list så att man kände den mer intuitivt med fingret. Det händer att jag scrollar eller manövrerar på skärmen (typ surfar i landskapsläge) och av misstag drar fingret mot en knapp och ofrivilligt aktiverar nån funktion. Tog mig ett par dagar att inse att webläsaren inte crashade hela tiden utan att jag kom åt home-knappen.
     
  16. mosbricka86

    mosbricka86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om vämävi nu får 2.3 till x5 så kommer det att lösa problemet med att hoppa runt i text redigeringen, där har dom ju lagt till en funktion just för det.

    Tycker kameran fungerar rätt bra faktiskt, inte alls så långsam eller ljuskänslig som jag trodde den skulle vara. Tycker också laddar filmklipp på nätet föredömligt fort, jämför lu iofs med min förra hero....
     
  17. Fruktmoasen

    Fruktmoasen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Då har man slagit till då. Beställde från Dustin. Tack för all info :)
     
  18. mosbricka86

    mosbricka86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Grattis!
     
  19. Fruktmoasen

    Fruktmoasen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Krävs det någon speciell device driver för att ansluta med USB-kabel i Windows XP?
     
  20. mosbricka86

    mosbricka86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    nej, det funkar utan, i vart fall för mig...