De är bra och tillförlitliga. Möjligen lite jobbigt med alla delarna.
Olästa inlägg
Men jag skulle föreslå en franskpress i stället som gör makalöst kaffe. Espro:
Espro Press P7
Filtret är mycket finmaskigt, så i princip vilket bryggkaffe som helst fungerar bra med den här franskpressen. Ej jämförbar med de klassiska av glas som kräver ett riktigt grovmalet kaffe.
En stor fördel i jämförelse med en bryggare är att kaffet inte förändrar smak när det väl är färdigt/ingen galvsyra bildas, men jag tycker också att arom och smak framträder bättre med franskpressen än vad det gör med bryggaren. Dock skiljer det sig lite mellan olika kaffesorter också, och sedan har det så klart betydelse vad man själv har för preferenser

Kaffet smakar trots allt olika beroende på bryggteknik.
Pressen håller nog en livstid också. Filtret kan dock behöva bytas ut efter några år (har haft min i snart ett år utan problem - kör det regelbundet i diskmaskinen). Ett nytt filter kostar runt 250 kr.
Till nackdelen hör är att det är lite småjobbigt att tömma franskpressen. Enklast är en finmaskig sil man bara öser ned sumpen i.
Man behöver förstås också koka vattnet själv och hälla i franskpressen, och sedan dröja ca 3-4 minuter innan man pressar , så det blir extra moment. Men när det väl är gjort smakar kaffet utmärkt för minst 1-2h framöver / så länge kannan håller värmen.
Nu dricker jag dock bara kaffe på morgonen. Om den skall användas flera gånger om dagen är nog en vanlig bryggare bättre.
Click to expand...