Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  2. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Bra grejer. Det verkar vara en annan teknik än negativ jonisering som är den som avger ozon. Man får köpa en sharp luftrenare helt enkelt
    Har en nibe hemma så jag saknar den där funktionen.

     
  3. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Det är negativa och posetiva joner. Har för mig att daikin har en värsting med.
     
  4. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Vi funderade länge på diverse olika luftrenare, men tyckte inte att vi fann någon tillräckligt prisvärd + prisvärda filter. I slutänden landade det på Ikeas Starkvind då den ändå står lite vid sidan om (få luftrenare är ju skitsnygga dock). Dessutom tar ju Ikea bara 99kr för nya filter vilket jag tyckte kändes oerhört rimligt och således kan man byta utan extra eftertanke var 4-6e månad!
    Att Ikea dessutom stod för matnotan på 500kr när vi handlade där via deras "kampanj" vilket inte heller var helt tokigt.
    Starkvind har 5 olika lägen där nivå 1 och 2 inte hörs alls i tyst rum, nivå 3 hörs inte om tvn är igång, 4 och 5 är nivåer man inte gärna har igång när man är i rummet, dessutom smidigt att låsa reglaget så dottern inte kommer åt den! Svårt att säga om vi är nöjda eller inte, jag är allergiker med allerfenfri-ish katt i hemmet, så nog borde det märkas lite, men jag tycker det är oerhört svårt att "märka" någon skillnad.
     
    dalton gillar detta.
  5. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Tack för detta. Har du sett denna?
    VINDRIKTNING Luftkvalitetsmätare - IKEA
     
  6. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Mjo, tänkte köpa den tills jag läste denna review:
    Ikea Vindriktning Air Quality Sensor Review and Accuracy
    tldr: "I really want to like the Vindriktning! It has a great built quality and price and is very simple to use. The addition of a small fan to improve the air flow through the sensor is a good upgrade and shows that Ikea wants to provide accurate measurements -even with a cheap sensor.

    However, the defined cut off values for the air quality and its description as “Good”, “OK”, and “Not Good” are not based on science or international recommendations and create the false understanding that the air is good, when in fact it is not good at all."

    Någon annan nämnde att den alltid visade "god luftkvalite" i svenska städer generellt. Man vill ju gärna ha lite bättre träffsäkerhet än så :)

    Statsen är väldigt lika de som gäller för Xiaomi Mi Air Purifier 2H. Så mao absolut inte världsklass, men så värdelös tyckte jag ändå inte den verkade på pappret? Sådan sinnessjuk djungel det här med luftrenare dock.

    Edit: Inser ju nu i efterhand dock att Ikeas filter inte är något HEPA-filter utan "endast" EPA12-klassat. Vad det innebär i praktiken vet jag dock inte, men det är ju garanterat en anledning till lägre kostnaden. Å andra sidan står följande om man granskar ISO-certifieringen som Ikeas filter har: "High-efficiency filters and filter media for removing particles in air - Part 3: Testing flat sheet filter media (ISO 29463-3:2011)". Jag vetifan. :D
     
    Last edited: 12 jan 2022
    dalton gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    En luftrenare utan bra filter är inte värd besväret... Finns mkt dåliga filter där ute.. Mkt fake filter också.. Är det ofta för billigt är det ofta ej äkta hepa.
     
    katho och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sedan måste den också flytta tillräckligt mycket luft för att vara till nytta. Särskilt de mindre flyttar så lite att det inte har så stor betydelse.
     
    katho gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja så länge de inte är typ en bords luftrenare som man har på bordet.. Som bara skapar en luft bubbla alltså som inte renar hela rummet..
     
    bernard gillar detta.
  10. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    frågan är ju vad som klassas som adekvat luftflöde till x antal kvm? Tycker mig googlat febrilt utan att finna några riktigt bra studier på det hela?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är lite komplicerat, särskilt om man går på tillverkarens angivelser: När du ska köpa en luftrenare | Köpråd från Luftrenare.se

    Det skiljer sig väldigt mycket åt om man kollar specifikationerna, som de skriver på sidan ovan tex:


    Edit: Denna artikeln är rätt bra, lyftes tidigare i tråden - se det fetade: Experten: Många luftrenare är helt värdelösa

     
    Kimball och dalton gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Mattheworbit och bernard gillar detta.
  13. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Nä just hur stor yta ett visst luftflöde klarar att hantera verkar ju ofantligt godtyckligt minst sagt, Philips rekommenderade tex dubbelt så stor yta vs. Ikea på nästintill identiskt luftflöde också. Det blir lite "sale-bait-siffror" beroende på att ingen standard faktiskt är satt. Det blir ju väldigt problematiskt när det inte finns något standardvärde satt som referensvärde - dvs hur många luftombyten krävs för att man ska kunna mäta märkbara skillnader på dels antal partiklar osv, men främst egentligen kunna se några som helst hälsoskillnader? De studier jag finner på air purifiers på NCBI senaste åren pekar mot att det är oerhört svårt att via konsumentvarianter av dessa apparater uppnå några som helst märk/mätbara hälsoskillnader för friska individer, det enda man funnit förbättringar för är allergiker (vilket förvisso är huvudanledningen till vårt inköp).
    Knepigt minst sagt, blir ju lite att mäta specs rakt av utan att ha någon som helst aning om vad som krävs för att förbättra något mätbart i slutänden hur man än vrider och vänder på det...
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Sedan brukar de göra väldigt mkt väsen vid full effekt.. Ska man vara i samma rum kanske man använder 40 procent effekt... Så man behöver ganska mkt marginaler.... Åtminstone de dubbla eller 3 dubbla..
     
  15. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Så är det ju. Allt över, om jag ska ha min starkvind som referens, 43 dB är för hög ljudvolym för att vistas i rummet samtidigt enligt mig. Så kontentan isåfall är att man bör köpa ett riktigt stort åbäke för 6-10k som kan flytta kanske 3-450 m³/h på den ljudvolymen för att det ska vara lönt för friska individer, typ? Då lär dessutom filtren kosta ~500-1000kr/halvår minst. Riktigt rävig investering. Frågan kvarstår dock vid vilken effekt som hälsofördelar kan märkas. Det verkar svårt att få svar på...
     
  16. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    12
  17. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Ja det är garanti. Dock verkar det vara ett annat artikel namn på denna. Så kolla upp det innan.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att det är bättre att överdimensionera och försöka hitta något med större fläkt i alla fall, för då flyttas ju mer luft parallellt som ljudnivån minskar eftersom RPM kan hållas nere.

    Finns det någon tillverkare som erbjuder 5 års garanti? Jag hade en Philips som ändå inte var helt billig, men den gick sönder nästan på dagen garantin gick ut... Monterade isär den och uteslöt i alla fall PSU:n, men kunde inte lokalisera felet sedan.
     
  19. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    12
    Ok
    Behöver man betala nån tull import avgift?
     
  20. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    12
    Såg nån video på youtube, så om jag inte minns fel så hade nån Coway 5 års motorgaranti