Idag fick jag hem en
Xiaomi MI Air Purifier 3C för 970 kr via AliExpress.
I auto, natt och lägsta manuella läget (<5 m2) så hörs den i princip inte alls när den står vid fotändan av sängen. Japp, jag har såklart ägnat lunchrasten åt att ligga i sängen och lyssna på olika fläktlägen!
I näst lägsta manuella läget (<10 m2) så hörs den men fortfarande väldigt lågt och inga direkt störande variationer i ljudet.
I efterföljande manuella läge (<12 m2) så uppstår ett väldigt tröttsamt ljud som fortfarande inte är lika outhärdligt som nattläget på Pro H-modellen men ändå inget som man vill ha i ett sovrum.
Nästa snäpp uppåt (<20 m2) så försvinner alla föregående ljud och ersätts helt utav ett förvånansvärt okej "blås"-ljud. Det låter i princip exakt likadant som en portabel AC med kylfunktionen avstängd. Inga missljud av något slag alls och skulle nog funka bra att somna till vid behov även om det gärna hade fått vara lite tystare.
Den intressanta frågan blir då förstås vad är egentligen behovet?
Utifrån vad jag läst mig till så brukar det rekommenderas minst 2 kompletta "luftbyten" per timme vilket översatt till mitt sovrum på 13-14 m2 blir ungefär 70 kubikmeter luft i timmen.
Eftersom Xiaomi envisas med döpa alla inställningar till intervall av kvadratmeter, i 3 meter höga rum, med okänt antal luftbyten, så fick jag roa mig med att räkna baklänges utifrån max antal kubikmeter per timme och antal kvadratmeter på högsta inställningen i förhållande till övriga manuella lägen.
Resultatet blev den här tabellen:
<m2 Effekt m3h
5 12,5% 40
10 25,0% 80
12 30,0% 96
20 50,0% 160
24 60,0% 192
27 67,5% 216
30 75,0% 240
32 80,0% 256
35 87,5% 280
37 92,5% 296
40 100,0% 320
I teorin borde det med andra ord betyda att jag får ut lite mer än 2 luftbyten i nästa lägsta läget (<10 m2)
Sen vet jag inte hur mycket sämre luftflödet blir i takt med att filtret täpps igen men jag tänker gissa på att jag har störst behov av bra luftflöde på våren / sommaren och att jag inte dör av lite sämre kapacitet på vintern.
Så det blir nog helt enkelt så att jag siktar på att köra den permanent i näst lägsta läget och att bara byta filter i mars varje år om jag inte märker av något uppenbart problem före dess.
Om luftrenaren själv får bestämma så ska jag byta filter om 146 dagar. Men en av skillnaderna på 3C och 3H är att 3C saknar RFID-läsare för filtret och att den därmed inte har något att säga till om den saken när det väl kommer till kritan.
En annan noterbar skillnad är att 3C tar in luft från alla 4 sidor medans 3H inte tar in någon luft från baksidan. I teorin borde det innebära att luftfiltret används mer jämt i 3C och i förlängningen varar längre, beroende på hur den är placerad.
Med det sagt så ska jag försöka att inte tjata mer om mina Xiaomi-luftrenare såvida ingen frågar något specifikt.
P.S. Stödet för röststyrning är precis lika dåligt i 3C som i Pro H. Det var dock förväntat och därmed inget jag behövde irritera mig på en gång till.
Click to expand...