Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I grund och botten handlar det bara om hur mycket luft som kan flyttas genom ett HEPA-filter, ju mer desto bättre. Problemet är att många har en för låg kapacitet och har därmed begränsad effekt. Det knepiga är att många anger kapaciteten vid max-RPM på fläktarna, och det är ju väldigt sällan man kör med max RPM annat än ytterst tillfälligt (autoläget kan trigga det om man tex lagar mat och det blir osigt, eller om man skakar ett täcke eller dylikt, men annars går de ju i regel på low/medium, och det är där man vill veta hur mycket luft som egentligen flyttas).

    Xiaomin ser väl rimligt stor ut för ett sovrum eller dylikt, men är lite tveksam till om den räcker för låt säga ett vardagsrum? Då bör man nog ha något biffigare med en större fläkt som flyttar luft trots en relativt låg RPM.

    Om tillverkarna haft en tabell som visade mängden luft som flyttas för varje läge hade det varit mycket enklare att jämföra. Nästan alla har tre lägen och medium brukar vara drägligt bland de flesta.

    Den andra aspekten är filterkostnaden och tillgänglighet.
     
    Oceanic gillar detta.
  2. Dannemora39

    Dannemora39 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4

    Stort tack för snabbt svar! Ja det är lite svårt att få fram uppgifter kring hur den presterar vid mindre effekt, för som du säger vill man ju inte ha den stående på max i lägenheten. Just den här modellen verkar också lite för ny för att man ska hitta några inlägg kring den på forum.

    Får söka vidare lite till innan jag bestämmer mig!
     
  3. Dannemora39

    Dannemora39 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Kanske kan en Blue Classic 405 vara något, någon som har en sådan? Fått väldigt bra betyg i testfakta, dock några recensioner som klagar på ett elektriskt ljud som verkar drabba vissa.

    Fanns till väldigt bra pris på Netonnet så kanske blir till att prova den istället för Smart Mi/Coway
     
    Mattheworbit gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Fick hem min igår och i morse kunde jag andas genom näsan för första gången på evigheter :), annars har jag varit så enormt täppt varje morgon så det är väl antingen tron på att den hjälper eller så hjälper den faktiskt (den stod på lågt varvtal i sovrummet hela natten och varken jag eller sambon kände oss störda av ljudet).
     
  5. Mattheworbit

    Mattheworbit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    14
    Jag fick hem en smartmi air purifier 2 ikväll. Hittils har vi kört med två stycken IKEA förnuftig luftrenare som jag är inte så imponerad av (på mellan- eller hög-nivå är de HÖGLJUDDA, ganska störande faktiskt), men det är svårt att bedöma prestation med dem och även med Ikeas luftkvalitetsmätare blir jag nästan aldrig säkert vilken läge jag borde köra med. De har också fått jättedåliga omdöme på USA (de klassificerades nu som EPA filter istället för HEPA filter pga definitionen om vad egentligen är True HEPA osv) se IKEA Förnuftig Air Purifier: Cheap, Sleek—and Weak . De verkar fungera, men det är mycket enklare med en auto inställning, och som sagt, de är väldigt högljudda för hur svaga de är, som är inte bra när man måste kompromissa/välja själv vilket läge man vill köra med.

    Jag är ganska imponerad av SmartMi Air Purifier 2 så länge men också lite förvirrad eftersom det inte finns så mycket information om det på nätet. Finns dock specs här på deras webbsida: Smartmi Air Purifier 2

    Lite osäkert med autoläget eftersom det är väldigt låg, och det är lite konstigt att man måste välja custom mode och anpassa det till rumstorlek om man vill ha mindre eller högre fläkt inställning. Men på autoläget är den snabbt att reagera till luftföroreningar och jag tycker om att man kan höll koll på PM nivån i appen och på skärmen. Jag har provat den lite och det var intressant att i 15 minuter det gav en lägre (bättre) PM nivå än IKEAs luftkvalitetsmätare....

    Det är lite roligt med UV lampan inom filtret och att det också visar temperaturen och luftfuktigheten, på skärmen och i appen.

    Jag blir lite tveksam om jag ska behålla den om den inte blir jättepopulär pga tillgänglighet av nya filtrar för att köpa i framtiden, men vi får se! Det är så svart med alla dessa olika företag med nästan samma nämn och produkter som ser nästan samma ut också, med nya utgåvor så ofta!

    Vi får se. Lycka till!
     
    Last edited: 8 maj 2022
  6. Dannemora39

    Dannemora39 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag slog till slut till på en Winix Zero S och har haft den hemma ett par dagar nu. Toppbetyg från mig hittills och kan varmt rekommendera den, går dessutom att köpa till ett väldigt bra pris via amazon.
     
    Effect och Mattheworbit gillar detta.
  7. Hummerdummer

    Hummerdummer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Oceanic gillar detta.
  8. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    köpte denna idag. Stått och kört i sovrummet hela dagen, känns prisvärd. Inte superhög ljudnivå och den verkar rena effektivt. Återstår att se hur den håller sig i långa loppet. Men för 999kr kändes den köpvärd!
     
  9. Hummerdummer

    Hummerdummer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Ah! Tack! Vad spännande. Är sååå nära på att köpa en sådan. Verkar vara bra pris och kunna rena en del.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Verkar prisvärd, verkar bättre än Xiaomi air Purifier 3h åtminstone på pappret.
     
    bernard gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Läste på en hel del agående eletrolux filtrerna jag försökte förstå varför pollen filtret som inte filterar lika små partiklar skulle vara bättre på att fånga upp pollen.

    Det verkar alltså som att om man bara är ute att filtrera pollen så är inte Hepa 13 optimalt, hepa 13 filter är optinalt för betydligt mindre partikla.. Så ja...det vore bra om folk läste på lite mer vetenskapligt istället för at gå på hypen, nästa hype är väl hepa 14 antar jag ?

    Lösningen är dock att ha flerstegs filter... detta är bra... Det vanligaste i det här tråden är väl att man har hepa 13 filter och kol filter. Filter med aktivt kol är bra på många sätt... men det kommer dock släppa ifrån sig partiklar titt som tätt.. och är inget man kan styra.

    De flesta här i sverige tror jag köper luftrenare pga pollen i första hand. Så tänk på det om ni bara är ute efter att ta bort pollen... välj en luftrenare med ett grövre filter först och sedan hepa är det optimala.

    Om ni är intresserade kan jag försöka hitta artikeln igen...
     
  12. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Kört min sedan i söndags nu, märker klart skillnad på luften i hela lägenheten (ca 55kvm) men främst i sovrummet där maskinen är placerad! Lyste ilsket rött när jag kopplade in den men renade snabbt ner till grönt, vaknade i måndags morse utan den obligatoriska nästäppan och luftvägsbesvären.

    Brassar jag på mat i köket så det osar så reagerar luftrenaren kvickt, märktes även här en stor skillnad gentemot utan luftrenaren.

    Har varit lite smått skeptisk till luftrenare och tänkt att det mest är en gimmick, men jag har blivit motbevisad. Den gör skillnad.

    För 999kr tycker jag den är ett fynd, Kjell & Co är dessutom smidiga vid eventuella garantiärenden.
     
    Oceanic och ASR gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Detta är ingen fråga om luftrenare men är det någon som vet om de finns hepa filter som passar i typiska friskluft ventiler till lägenhet?

    Det finns ju på k rauta större ark man kan klippa men hade varit nice om man slapp klippa och samt att man kommit billigare undan ( hepa filtret på k rauta kostar 1300)
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kol filteret gör susen vid matlagning.

    Blir själv lite sugen på denna.. Är ju kaffe pengar.. Hur länge håller filtret och vad Kostar det?
     
  15. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Förstår att det finns en relativt stor variabel men tänkte sa de något vid införskaffandet om uppskattad tid på filterbyten?
     
  16. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 194

    MINA ENHETER

    "
    Luftrenaren har ett filterlarm inställt på 1500 timmar. Rengör och kontrollera filterna när larmet går. Om HEPA- och kolfiltret ser missfärgat ut eller är fyllda med partiklar ska de bytas ut.
    Återställ filterlarmet genom att trycka på barnlåsknappen i 5 sekunder."
     
  17. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Tackar är detta saxat från manualen till denna? hittade inte denna texten i beskrivningen.
     
  18. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 194

    MINA ENHETER

    Ja
     
  19. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Citerar mig själv denna text hittade jag på deras filterkit
    Extra-filter till Cleverio Air Purifier 300 (47096). Filtrerar partiklar, mögelsporer, allergener och odörer. Filtrerar effektivt i ca 6 månader, därefter bör filtret bytas ut. Instruktion: Efter filter-bytet håller man ikonen "barnlås" intryckt i fem sekunder för att återställa luftrenaren.
     
  20. Hummerdummer

    Hummerdummer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    Jag köpte en i måndags. Håller med, den gör skillnad. Bra sensor också som reagerar snabbt. Är jättenöjd!