Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa skaka ett täcke eller en kudde i samma rum, ger den inte utslag då är något fel. Min får spel om jag skakar täcket (har en Philips-variant). Att öppna fönstret ger dock inget, men det är kanske inte så konstigt om det inte är überpollensäsong.

demonen gillar detta.
  2. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Någon som har tips på en bra avfuktare som kan hjälpa till att torka tvätt snabbare? Har ett rum på ca 15-20kvm där jag hänger tvätt och ibland så tar det lång tid att få den torr. Då tänkte jag att en avfuktare borde hjälpa till. Kikade på julas som går för 1000kr men de kanske finns något bättre för det priset och ändamålet? Luftavfuktare | För upp till 30 m² | Anslut | Jula

3. bernard

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade testat att först sätta en enkel fläkt i rummet och se om det löst problemet, mycket lägre energiförbrukning. Du har ingen enkel bordsfläkt du kan testa med för att se om det räcker?

4. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Hmm det har jag faktiskt inte testat. Jag har ett flertal fläktar hemma, kommer det hjälpa tror du? Ska prova det när jag hänger tvätt nästa gång.

Ska fläkten bara vara igång i rummet med dörren stängd eller ska den vara riktar mot torkställningen?

5. bernard

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har en inglasad balkong där jag brukar ställa ut en vanlig golfläkt som oscillerar, när jag torkar tvätten, och det fungerar utmärkt även när det är svalt. Fläkten står riktad så den blåser mot tvättstället. Drar 30W eller något sådant. Huvudsaken är bara att luften cirkulerar.

jimel och ASR gillar detta.
  6. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 294
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  7. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 073
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Det är en spännande produkt, men det verkar som att den riskerar att förstöra sitt eget syfte. Mossan har visserligen kapacitet att absorbera koldioxid, men för att kompensera för utsläppen från frakten (flyg, båt, lastbil m.m.), verkar det krävas många av dem. Om företaget istället hade utvecklat ett filter som användarna kan fylla med egen mossa eller liknande, skulle det ha varit en mer intressant lösning för DIY-entusiaster. Då skulle det inte behövas regelbunden beställning av ny mossa varje år eller så. Företaget hävdar visserligen att mossan inte behöver bytas ut om den hålls fuktig, men det är här jag får ännu mer konstiga tankar eftersom själva transporten av mossan till kunden i ett paket förmodligen genererar mer koldioxidutsläpp än vad den lilla luftrenaren kommer att kunna suga upp under sin livstid. Nu är ju luftrenaren på indiegogo så det återstår väl att se om det blir ett lyckat projekt.

Oceanic gillar detta.
  8. Gurra202

Gurra202 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
  9. scenic

scenic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
  10. edvin.sjoberg

edvin.sjoberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Ska beställa varsin luftrenare till mig och dottern (bor i lägenhet med för vidrigt dålig luft). Har sedan tidigare en enklare modell från IKEA (FÖRNUFTIG) men det känns som att dom inte riktigt räcker till.

Gillar Xiaomis grejer generellt så jag tänkte att det kanske blir en sån. Men, vad är det för skillnad på Xiaomi Smart Air Purifier 4 (finns några olika modeller) och Smartmi Air Purifier 2? Jag fattar ju att den ena är fyrkantig och den andra rund men är det någon som är vassare än den andra?

Eller finns det rent av något bättre i samma prisklass? Runt 2-2,5k/st. Behöver två, kanske tre.

11. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 073
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Skillnader mellan Xiaomi Smart Air Purifier 4 och Smartmi Air Purifier 2:
    Reningskapacitet:

• Xiaomi Smart Air Purifier 4: CADR på 400 m³/h, lämplig för rum upp till 40 m².
    • Smartmi Air Purifier 2: CADR på 350 m³/h, lämplig för rum upp till 35 m².
    Funktioner:

• Xiaomi Smart Air Purifier 4: Wi-Fi-anslutning, appstyrning, röststyrning med Google Assistant och Amazon Alexa, automatiskt läge, timer, barnsäkerhetslås.
    • Smartmi Air Purifier 2: Wi-Fi-anslutning, appstyrning, timer, barnsäkerhetslås.
    Filter:

• Xiaomi Smart Air Purifier 4: 3-i-1 filter med aktivt kol, HEPA-filter och antibakteriellt filter.
    • Smartmi Air Purifier 2: 3-i-1 filter med aktivt kol, HEPA-filter och antibakteriellt filter.
    Ljudnivå:

• Xiaomi Smart Air Purifier 4: 20-61 dB(A).
    • Smartmi Air Purifier 2: 28-61 dB(A).
    Pris:

• Xiaomi Smart Air Purifier 4: Ca 1 500 kr.
    • Smartmi Air Purifier 2: Ca 1 000 kr.
    Fick fram detta genom Google Gemini AI så kanske finns några fel men den har i alla fall dubbelkollat så att informationen stämmer och det verkar vara korrekt för det mesta.

12. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

13. edvin.sjoberg

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Verkar som att Xiaomis modell är lite äldre och att det var lättare att få tag på filter till Smartmi. Men det blir nästan omöjligt att försöka jämföra på papper. Jag beställde en Smartmi Air Purifier 2 på Whiteaway för 2200:-. Får utvärdera och se om det är värt att köpa en till.

De flesta som har testat verkar vara nöjda så jag håller tummarna. Annars är det ju alltid öppet köp.

Test: Luftrenaren Smartmi Air Purifier 2 visar var skåpet ska stå - M3

14. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Japp,såg testet.
    Smartmi är ett företag i Xiaomi företaget,koncernen och har lite andra, egna produkter än Xiaomi.....

15. edvin.sjoberg

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Och för att krångla till det verkar Smartmi (som är ett företag i Xiaomi koncernen) ha ett eget underföretag som heter Jya och som också gör luftrenare. Alla har såklart olika filter och kör på olika plattformar. Stön.

Känns som att det är samma sak som med robotdammsugarna med en minst sagt fragmentarisk marknad. Man får bara hoppas att det går att köra alla om några år när servrar och appar har lagt ner. Och att man kan få tag på filter.

Klurre gillar detta.
  16. art0101

art0101 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    347

MINA ENHETER

Nu var det ju bra länge sedan frågan ställdes, men efter att ha haft Xiaomi och Philips varianter, så nappade jag på OzoneAirs lite större modell Purify 120. Har en separat Tvoc, Co2 och Pm2.5 mätare och i ärlighetens namn så kan jag inte riktigt se att den har någon omedelbar effekt.

Enheten har tre lägen:
    (1) Purify - "Rengör luften kontinuerligt med fotokatalys och luftombyte genom HEPA filtret."
    (2) Clean - "Djupare rengöring av luft och ytor genom en kombination av fotokatalys, jonisering och HEPA-filter."
    (3) Ozone - Ett lägen där ozon "produceras" via speciella ozonlampar. Nivåerna når aldrig skadliga nivåer, men företagets information är lite förvirrande. På manualen varnar man för att känsliga personer kan uppleva irriterande ögon, hals och näsa, medan man på hemsidan (väldigt bristfällig hemsida) säger att nivåerna aldrig når skadliga nivåer.

Jag har testat alla nivåer, och både Clean och Ozone-läget tar minst ett par timmar innan det ger effekt. Framför allt märks det på den karaktäristiska metalliska och/eller klorliknande lukten Purify-läget känns som en vanlig HEPA-filtrering där jag egentligen undrar hur den lilla enheten kan täcka påstådda 120 kvm.

Kanske har jag inte tillräckligt goda mätinstrument men märker ingen större skillnad i mätvärden med eller utan Ozoneair 120. För Tvoc värdet, som i min lägenhet har en tendens att gå från goda värden till något förhöjd under dygnet, så är vädring den snabbaste metoden att återställa värdena till goda nivåer. När det gäller CO2 och PM2.5 så har jag alltid stabilt goda värden så det gör varken till eller från.

Jämfört med Philips modellen jag hade innan, så tror jag inte att OzoneAir är bättre eller sämre rent funktionsmässigt vad gäller luftrening. Däremot så suger OzoneAir vad gäller automatisering. Inga möjligheter att styra funktionaliten över nätet eller via en app. Totalt värdelöst.

Vad gäller underhållskostnaderna så var Philipsmodellen alltför dyr med kolfilter och hepafilter som de tog bra betalt för. OzoneAirs verkar inte alltför dyrt i jämförelse men verkar ändå handla om över 1200 kr.

17. scenic

scenic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
  18. bernard

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  19. scenic

scenic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Vad e det för Philps du har? Vilken sensor reagerar om man skakar täcket?

20. bernard

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Philips AC2729, Från 4147 kr

Jag hade den här, men den slutade sedan fungera tyvärr. Det är PM2.5-sensorn som ger utslag på mängden partiklar som far runt i luften. Bygger i regel på en laserstråle där man mäter hur mycket av ljuset som studsar mot partiklarna. Ju mer som studsar, desto högre densitet av partiklar: IQAir | First in Air Quality