Skaffade en Philips AC3259/10 efter nyår efter att ha läst en mängd recensioner. Den var inte billig, cirka 5200 SEK, men den verkade vara den luftrenare som bäst uppfyllde mina krav. Har den funkat bra då ? Ja, allmänt har den det och den renar luften i min bostad effektivt. Det är en klar skillnad jämfört med tiden innan då jag inte hade någon luftrenare alls.
Det som har varit problem och kan läggas till grund för att fundera igenom om den verkligen är värd sitt pris är byggkvaliteten. Jag har haft isär luftrenaren ett antal gånger för att åtgärda skrammel och vibrationsljud som jag var gruvligt irriterad över. Jag demonterade den helt, oaktat om garantin skulle förfalla eller ej. Det var främst vid lågt varvtal som vibrationsljud och skrammel visade sig, vilket var irriterande om man till exempel tittade på en film och det var en tyst sekvens och ens luftrenare störde stämningen med sina vibrationsljud. Trots att Philips tar ordentligt betalt för den här produkten finns det uppenbarligen inget ekonomiskt utrymme för att fackmässigt fästa kablar, metallraster, komponentkort etc så att det inte ger upphov till oljud (den här synpunkten är också ett återkommande negativt omdöme av Philips luftrenare från en del andra som också köpt dem ). Nå väl, efter att jag fixat och justerat saken själv med buntband och smältlim och tagit bort ett onödigt metallraster är luftrenaren nästan helt tyst. Det som hörs numer är vindljud och det är inte störande alls.
Kunde jag inte istället reklamerat luftrenaren på grund av oljuden ? Jo, självklart men med den risken att jag också skulle fått betala en undersökningskostnad för att den var felfri enligt verkstadens bedömning. "Mindre ljud brukar gå över av sig själv" var resonemanget vid förfrågan.... 
Last edited by a moderator: 13 apr 2020