Diskussion: Allmänna tråden om Nokia 7 Plus

Diskussion i 'Nokia 7 Plus' startad av flipp, 22 feb 2018.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag tycker dock bara att "problemet" finns inne i just settings... ingenting som återfinns i några andra appar alls eller så. för mig är luren som smör i solsken.
     
    OneBlue gillar detta.
  2. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Aha ok. Men då kanske inte är hela världen och något som kan bli bättre.
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Utöver systemanimeringarna är den riktigt smooth med en väldigt responsiv touch som svarar direkt på beröring precis som jag vill ha det. Bara testat en kort stund hittills men jag gillar den. Verkar ha en bra kamera för sitt pris. Hoppas de kan fixa systemanimeringarna i en uppdatering. Skumt att de fuckat upp det så hårt med just de animeringarna. Ren Android och allt som det innebär.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur tung känns den i handen? Har råkat ut för en skum åkomma att jag inte kan använda tunga telefoner längre, jag får värk i handleden och underarmen. Riktigt surt. Det är inte så enkelt att jag bara kan titta på vikten rakt av för att avgöra utan det verkar främst bero på densiteten. D v s vikt i förhållande till yttermått.
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Den är tung tycker jag.. på gränsen till för tung och jag led av precis samma sak som dig och dessutom värk i fingrarna. Det är en vanlig överbelastningsskada just pga av att man håller mobilen för mycket.
    Sök på youtube hur du stretcher och stärker fingrarna och handlederna. Jag körde övningarna i en vecka många ggr om dagen och problemet har varit borta sen dess.. underhåller med att göra övningar nån gång per vecka eller ett par ggr i månaden.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för värdefull feedback. I så fall tror jag 7 Plus går bort för mig även om övningar och stretching kan hjälpa. Min Redmi 5 Plus som väger 180g går bra men när jag haft lurar som ligger närmare 190g och som har mer slimmade yttermått (t.ex. Mi MIx 2) gör sig värken påmind direkt. Dock fungerar lurar med större yttermått på 190g. Enklaste testet verkar vara om telefonen rent subjektivt upplevs som tung. Gör den det får jag värk av den.
     
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja jag upplever den som en total tegelsten jämfört med min moto g 5 eller s7 osv... stor skillnad.. sen tror jag förvisso vikten upplevs som större just pga storleken oxå man håller den annorlunda lixom.. mer ansträngt..
     
    flipp gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra att veta. Jag har bara testat den i butik en gång men problemet är ju att demoexen sitter fast så man kan ju inte testa hur telefonen känns i handen fullt ut.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Den här prestandan i UI't håller inte. Den hamnar nog till salu rätt fort tyvärr.
     
  10. magnik

    magnik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    21
    ...och lite mer än en månad senare upptäcker jag att... skalet blivit gulaktigt... :)
     
    bernard gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Måste tyvärr säga att Swedroids recension av Nokia 7 Plus känns en aning vilseledande i ljuset av de problem som rapporteras i olika forum kring den här luren. Speciellt problem med flytet framkom inte i Swedroids recension tycker jag. Att kameran är så pass bra som Swedroid rapporterar känns inte heller riktigt trovärdigt (jämför även med Swedroids recension av OP5T där mörkerprestandan hyllades rejält trots att nästan ingen annan anser att OP5T är riktigt bra i dunkel belysning). Även Nokia 8 fick mycket bättre kritik av Swedroid jämfört med de flesta andra testare. Om jag nöjt mig med att läsa Swedroids recension hade jag nog köpt denna lur men information som framkommit på annat håll gör att jag definitivt kommer att avstå.
     
    Nero gillar detta.
  12. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är väl lite beroende på hur man själv känner som testare oxå.. personligen tycker jag kameran är riktigt riktigt bra och upplever inga större skillnader från min gamla s7a.. flytet har ajg inte heller problem med alls det har lixom aldrig stört mig mer än att jag märkt att visst det finns ett mindre lagg i just inställningar ... men ingen annanstans och där pillar jag när jag köper luren sen är det lixom klart.

    jämför jag ui-upplevelse när det gäller just systeminställningar så är ju tex s7an ljusår laggigare än nokian
     
  13. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Kamera er faktisk meget bra, og jeg syns heller en del andre utenlandske nettsteder er litt for kritiske :P
    Den kommer blant annet meget bra ut i gsmarena sitt sammenligningsverktøy. eksempel:

    Photo compare Samsung Galaxy S9 vs. Google Pixel 2 vs. Nokia 7 plus - GSMArena.com

    Du kan navigere på testbildet på venstresiden, sjekk f.eks busskartet over London, helt på høyde med pixel 2. Evt tøyhertet nede til venstre, teksturen kommer tydelig frem. Skal man si noe negativt så må det være at det nesten er for skarpt som gir et unaturlig bilde.

    Ellers er jeg enig. Det er synd at flyten ikke er så bra. F.eks så fikk jeg akkurat en Xiaomi Note 5 med SD636, flyten i MIUI er MYE bedre enn i stock android OS til N7+. Raskere programbytte, raskere animasjoner. Den har også raskere fingeravtrykksleser og en del bedre batteritid. Spesielt standby drain er mye bedre på xiaomi note 5 enn på nokia 7+. Note 5 drar 1-2% over natten, Nokia 7+ drar 5-6%.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    När jag testade den i butik tyckte jag inte den kändes riktigt så rapp som en väloptimerad lur med SD660 borde kännas. Säkert snabbare än S7 men jag jämför främst med Xiaomi som jag tycker har ett ruskigt snabbt och följsamt UI. En användare här på forumet hävdar t.ex. att Redmi Note 5 känns snabbare än 7 Plus trots att den har ett sämre systemchipp.

    Håller med om att det är subjektivt till viss del, dock tycker jag Swedroid tidigare var spot on i nästan varje test men just testerna av Nokia och OP känns lite skönmålade. Kanske är det för att de gillar lurar som ligger nära vanilla android och har snabba uppdateringar så mycket att det färgar av sig på hur de bedömer även andra aspekter av telefonen.
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har också läst på annat håll att batteritiden inte är så bra som den borde vara. Det du skriver om standby-drain låter som taskig mjukvaruoptimering. Den verkar även generellt ha halvdålig energioptimering: "The poor energy management is reflected in the battery runtimes. Under load, the Nokia 7 Plus dies after two-and-a-half hours. However, in our Wi-Fi test with the brightness set to 150 cd/m², the 3800-mAh battery lasts for about 11 hours. Nevertheless, there is still some room for improvement when it comes to battery life, especially when compared to other competing devices with high-capacity batteries."
    Nokia 7 Plus Smartphone Review


    Enligt min mening bör en telefon som inte är riktigt optimerad vad gäller prestanda/flyt och batteritid inte kunna få toppbetyg eller "rekommenderar" stämpel, det krävs mer än att vara "bra" för att få det fina omdöme 7 Plus fick i Swedroids recension.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tänkte just komma in och skriva detsamma faktiskt. Jag känner mig lite vilseledd av den recensionen då jag gick mycket på den innan köp. De nämner ingenting om de stora problemen med optimeringen i gränssnittet och tvärtom säger att den bjuder på ett väldigt gott flyt överlag. Så där känner jag mig sketen på. Kan inte minnas något mer hackande UI sedan innan project butter typ och det är inget gott betyg.
     
    Last edited: 29 maj 2018
  17. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Jeg bestilte min N7+ fra aliexpress i Mars, dvs før den kom til salgs her og før det hadde kommet tester. Så jeg bestilte min kun ut fra spesifikasjoner (Batteri/kamera/prosessor), samt at byggekvalitet så bra ut.

    Det som har innfridd over forventning er kamera og byggekvalitet. Helt topp.

    Det som har havnet under forventning er flyt i OS (da spesielt i innstillinger som nevnt) og batteritid. Batteritid er bra, men når jeg sammenligner mot en xiaomi med 4000mAh så hadde jeg forventet bedre.
     
  18. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag tycker att mobilen håller hög klass! Tyngd får man av mycket glas och aluminium.
    Angående animationer så stänger man väll av dem det första man gör! Vem vill ha animationer på fönsterbläddring?

    Kameran håller hög klass och då har jag jobbat som fotograf så jag vet ett och annat kring detta.

    Det enda minuset är tjafset som blev med 3.5 mm uttaget som tillkom efter sista säkerhetsuppdateringen i maj. Det är inte ok av Nokia.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ska försöka stå ut med hackandet ett litet tag och se om de fixar det. Gillar telefonen för övrigt den har en skön helhetskänsla. Väldigt prisvärd. Drar ned animationer till 0.5 x tills vidare det maskerar problemet lite.
     
    flipp gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Var faktiskt förbi Elgiganten ikväll för att kolla på den igen. Den känns riktigt premium. En av de bäst byggda telefonerna jag känt på. Den vita finns på amazon.fr och verkar om möjligt ännu snyggare. Tyckte inte den kändes överdrivet tung heller faktiskt. Lite skrymmande men inte direkt tung. Men det känns fel att Nokia inte tweakat batteritiden och flytet så den presterar som en telefon ska göra med SD660 och 3800mAh, vet inte om man vågar hoppas på att de fixar till detta med uppdateringar. Hade de ett bra track record med Nokia 8?