Diskussion: Allmänna tråden S10 Plus

Diskussion i 'Galaxy S10+' startad av Swedroid, 23 feb 2019.

Taggar:
  1. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

View: https://www.youtube.com/watch?v=6wEObJQbyYg&feature=youtu.be

Ännu ett test som konfirmerar att vi i Europe får en sämre produkt till ett högre pris, visst lär man inte märka det i vanlig användning. Men bara faktumet att vi får en sämre processor till ett högre pris gör en väldigt missnöjd... Återstår som sagt att se fler speed test och framförallt batteritest mellan de olika chipen.

Det är ju skandal att det nya Exynos chippet knappt är snabbare än förra generationens Snapdragon i benchmark test...

2. rince0r

rince0r Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    803
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Är den?

3. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    De har kört så sedan SGS 6 å 6+ Edge, att de haft egen CPU istället för andras. Det var i S5 de senast hade Snapdragon å det var 801. Att de valde Exynos på vår marknad å andra men inte exempelvis den kanadensiska och amerikanska har med Qualcomm, deras operatörer samt konkurrens att göra. Samsung får inte sälja sina Exynos där utan måste köpa Qualcomms tydligen - så även operatörena blir glada eftersom de låser också på köpet bootloadern så de där borta kan glömma å roota sina Samsung. Såvida det inte är S5 å äldre.

4. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja det är ju inget nytt beteende. Problemet är att tidigare var Exynos minst lika bra eller bättre än Snapdragon. Nu har ju de två senaste generationerna varit sämre istället

5. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Läs och jämför som jag gjort igår kväll:

Samsung Galaxy S10+ review

Men pga Gluegate faller den bort. Jag vägrar riskera å hamna i den cirkeln där den ska skickas fram å tillbaka på service i två år tills jag får "rätt" skärm. Å nu har jag levt med min P10a i två år så det är på tiden att ha något jag aldrig haft. Plus att jag blev inte direkt kompis med EMUI.

6. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Eller så har Qualcomm gjort helt enkelt bättre resultat i vissa mätningar (dock långt ifrån alla) och valt medvetet att satsa på prestandan medan Samsung satsade på exempelvis bättre batteritid. Märkte ingen av detta med fjolårets å 2017års modell så kommer inte nån märka nu heller vid användning. Och det påverkar inte helhetsbedömningen negativt heller.

7. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1 366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Nej nu har jag varit och klämt på den en bra stund och jag avbokar min. Tyckte det var sjukt störande med kamerorna samt att jag fick en hel del fel på touchen när jag höll den i en hand och försökte skriva. Registrerade massor med felaktiga tryckningar på vänster sida, håller luren i vänster hand. Det problemet minns jag att man hade på S6/S7 edge men varit borta på S8 och S9. Men för mig var det tillbaka med besked och jag irriterade mig rejält på det.

8. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1 366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Exynos i S9/Note9 hade varken bättre prestanda eller batteri än SD utan var sämre på både och

9. karhart

karhart Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 pro
    Du tror inte att det kommer att ändras med en mjukvaruuppdatering? Låter inte alls bra, jag måste också in och klämma lite.

10. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1 366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Det kan säkert bli bättre med uppdateringar men på S7 edge vande jag mig aldrig med det. Hade inga problem med Note 9 i detta avseende. Blir säkert bättre med ett bredare skal också men jag var lite skeptisk från början då jag egentligen alltid har hatat edgeskärmar :) Sen hade jag hoppats mer på kameran, när ultrawide kameran inte ens har af blev jag besviken.

11. port513

port513 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Inte vara så taskig, med en sådan president som de har så måste de ju ha något vettigt att leka med ;)

12. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    På frågan varför Samsung bara har den i USA och Kanada (Snapdragon SoC), och som har med en deal att göra från 1993:

"Qualcomm, the manufacturer of Snapdragon, is the biggest rival of Exynos in an almost non-existent competition in the chipset arena. I am mentioning non-existent since Qualcomm holds and rules major share in this market. So, it became obvious that when Samsung ventured into the chipset industry, it got repulsion from Qualcomm. The former blocked Samsung from supplying the chipsets to the vendors apart from their own using a patent licensing deal. The chipset patents from the U.S. giant come under the category of essential patents and must be licensed before further processing."

Vilken SoC är *bäst*:

" It won't be an understatement to say that it is the battle of stalwarts. Both of these SoCs are the thing to look upto when someone designs a chipset. Year after year, they have come quite a long way in terms of technological advancement. However, they do not differ much. Both of them are built on Samsung's second-gen 10nm node. The Exynos 9810 gets M3, Samsung's third-generation custom core along with Mali-G72 MP18 GPU. Snapdragon 845 got introduced with Kryo 385 cores along with Adreno 630 GPU."

Källa: Why Exynos is Not Used by Samsung in the U.S. Market?

13. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Hade mer än gärna köpt Pixel 3 XL för länge sedan - om den inte varit så j-vla ful. Å inte ens dubbla kameror, the f--k liksom?...

Jag orkar inte snöa in mig alltför mycket på en SoC vars dess motpart gör sitt jobb mer väl än nog. Man kan inte få allting även om man hade önskat det. Nej, den har inte heller GG6 på baksidan men Sonys Xperia 1 kommer ha det både fram å bak. Å den släpps snart den med. Plus att den har den *magiska* Snapdragon 855, men sen kommer ändå inte vara tillräckligt snabb tack vare den bloatware som Sony slänger in. Eller om de gjort en helomvändning (jag har inte följt de direkt på ett tag) och med vissa kompromisser.

14. Gustav Karlsson

Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 16 Pro Max
    ROM:
    iOS 18.3
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Betydligt bättre än Clinton som tur var inte blev president. Just sayeen! ;)

Ascended och Birchgrove gillar detta.
  15. Gustav Karlsson

Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 16 Pro Max
    ROM:
    iOS 18.3
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Vidareutveckla gärna. Pixel 3XL har en bättre kamera än S10+ i 4/5 situationer. Kvalité före kvantitet!

16. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Här är min vidareutveckling:
    View: https://youtu.be/-AL_Ygsh3OI

Och det var mot en SGS 9+ som hade mer naturtrogna bilder än Pixel XL. Å det är precis DET jag söker efter när jag ska ladda upp bilder på exempelvis Insta. Kanske är Pixel 3 XLs kamera bättre lämpad för vissa men jag vill hellre ha de funktioner som Samsung har lagt i sin där varje lins av de tre kamerorna har en funktion. Säger inte helt att den är helt och hållet värdelös men de kunde ha lagt en dual på den.

Att den är ful som stryk - speciellt med den där svarta "hakan" (liksom varför ha en högtalare JUST DÄR?) motiverar inte heller ett köp. Låt gå för bra CPU men nej. Efter Nexus 4 är det stop, tills Googles tillverkare lär sig göra eleganta telefoner igen. Och Pixel 3 XL är inte där, typ i en helt annan galax när det gäller detta.

ubernice och pmugghc gillar detta.
  17. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Bara för skojs skull kollade jag specarna igen på Pixel 3 XL. Out of curiosity. Samt pris. 11290kr är det absolut billigaste priset på Prisjakt via Inet, å jag har bokat en SGS10 Plus med totalsumma (för telefonen) 9000kr. 11k för en telefon. AV GOOGLE som är en HTC. Nightmare. [emoji33] Och jag ska förklara varför:

Pixel 3 XL kör envist nog bara högsta möjliga 128 GB som är integrerat, ingen plats för minneskortläsare, inte ens dual-sim. Vilket är fantastisk märkligt när till och med Äpple har det sistnämnda på samtliga av sina lurar numera. Dock har ingendera plats för minneskortläsare heller (som brukar vara placerad just i dualsim-porten - iaf på min Huawei P10). Äpple valde bort detta givetvis och medvetet ur ett marknadsstrageiskt perspektiv (minneskort i iPhone, hallå?) och titta så grymt det går med försäljningen. Såpass grymt att folk avskedas nu i Foxconn...

Så att köpa den pga en singel-kamera som i sig är bra men fotar inte naturtrogna bilder (något som efterfrågas fenomenalt på Instagram men också Fb och vilket är själva poängen att ha sådana bilder) och för 11k (!!!) - det gör inte iaf jag. Minus 4 GB i RAM gör ju inte direkt saken bättre. Tragiskt att Google gick in på Äpplets spår bara, bisarrt och ironiskt nog samt fick HTC göra Äpplets motsvarighet fast för Android. Eller har jag hamnat i en parallel dimension? Känns typ så.

Undrar bara what went wrong efter Google Nexus 6P... [emoji849] (Ursäkta för potentiell off topic-snack om en annan telefon).

Last edited: 1 mar 2019
  18. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 737
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har ogillat galaxyserien sedan S6 men S10 Plus kändes faktiskt väldigt tilltalande när jag testade den idag. Ett stort lyft från S8/S9

Jolesson, Ascended och bernard gillar detta.
  19. port513

port513 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ja bloatware är det ju gott om på Sonys telefoner, de flesta på Samsung går ju att avinstallera eller inaktivera. Men bloatware om du har ett stort lagingsutrymme borde inte slöa ner telefonen såvida det inte är tjänster som ligger igång i bakgrunden.
    Tycker min S9+ med 256GB klarar sig rätt fint ändå men där ligger jag på gränsen med lagringen då jag ofta använder telefonen som ett säkert USB-minne. Valde därför S10+ 1TB så får vi se om den levererar vad som utlovats.

Norsehawk gillar detta.
  20. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Jaa, tycker faktiskt Samsungs OneUI är bättre än stock, mycket mer extra funktioner, plus att hårdvaran är top notch.

Kristy gillar detta.