Problem: Allvarliga problem här, akut hjälp behövs!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av eriksson90, 4 feb 2012.

1. anteh

anteh Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

samma problem här

Har väldigt likartade problem med min sgs2 sedan någon dag tillbaka och jag misstänker att det har med usb kontakten att göra.

Telefonen är pedantskött och aldrig tappad i snö eller liknande, känner att jag kommer att bli väldigt f**bannad om dom kommer att hänvisa till fuktskada ifall det egentligen beror på undermålig kvalitet på usb kontakten (eftersom man bor i sverige = kallt/varmt tror jag dom flesta som har en telefon har utlösta "fuktmarkörer" i telefonen trots att dom aldrig utsatts för vad man normalt betraktar som vatten/fukt)

2. husebuse

husebuse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Lämna in den där du köpt den. Jag antar att du testat alla rengöringar och blahablaha redan i kontakten. Tydligen är det så att flexkabeln till usb sitter dumt till och är väldigt känslig. Fick precis samma fel på min efter att ha använt samsungs syncdocka. Såvida fuktindikatorn inte löst ut går det på garanti. Nya market suger själv hem alla appar som du senast syncade med google. Om du kör golauncher, adwlauncher eller launcher pro så kan du i inställningarna enkelt backa upp inställningarna. Hur som haver så får du lycka till och jag håller tummarna för att du slipper få en jä*la Nokia N8 som lånetelefon...

Mvh
    Martin

3. eriksson90

eriksson90 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Idag hade jag stora problem.

Jag var på svenska rallyt idag, ca -10 grader. Pratade med pappa och högtalaren slog av och på sig hela tiden under samtalet, sjukt irriterande.
    Även när jag tänkte filma i HD på rallybilarna så hoppade de där voice-programmet (bil-läget) igång hela tiden, men efter en tid gav det sig.

Eftersom jag kollat resultat med telefonen, filmat lite och lite annat smått pyssel så hade jag ca 20% batteri kvar, och hade fullt när jag började dagen. Och när vi åkte hem satte jag i telefonen i för att ladda den, den blev fulladdad på kanske 20min..

Det verkar som att det är både USB kontakten och batteriet.

Har ni nå förslag på vad man säger när man lämnar in telefonen?

Har ju liksom skött den väldigt pedantiskt, använt den både på sommarn och nu på vintern vid kyla. Och nu verkar den ge upp. Nog ska väl en lur för 5500kr vara kvalité nog att hålla? Eller är det bara meningen att man ska använda denna lur där det är minst luftfuktighet i hela världen?

4. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Är väl bara att säga vad som är fel å lämna in den

5. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Kan någon hjälpa mig hur jag kan säkerhetskopiera alla inställningar, all övrig data m.m utan att koppla in telefonen med USB för att komma åt KIES i datorn.

Jag har säkerhetskopierat förr med kies, men det var flera månader sen och mycket inställningar har hänt sen dess, så jag behöver göra en ny säkerhetskopiering!

Snälla kan någon hjälpa mig innan jag lämnar in telefonen för lagning!

6. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Finns bra backuppprogram på market. Antar att den inte är rootad, annars kan du göra en nandroidbackup. Men titanium pro är väl det flest använder skulle jag tro. Själv har jag använt ett program som heter mybackup pro. Det är väldigt enkelt att förstå samt kan du sjllv välja vad du vill spara för något. Om du kör med minneskort kan du spara ner allt på det så du inte riskerar att bli av med själva backupfilen. Lycka till!

Mvh
    Martin

7. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt.

Jag har inget minneskort heller så.

Alla bilder, filmer och allt det kan jag föra över via wifi. Men alla inställningar man gjort på telefonen och allt sånt som man enkelt kunde säkerhetskopiera med kies om man kopplat in med USB, men nu kan jag inte koppla in telefonen till datorn.

När jag kopierade med kies så hamnade ju det som en fil i kies programmet på datorn med alla inställningar på.

Om jag laddar ner nå program från market så kommer ändå all info vara kvar på telefonen?

Jag har aldrig sysslat med sånt förr. Vore ju jävligt bra om den här jävla usb kontakten kunde funka. Nej fyfan ska fan sälja telefonhelvete när den blir lagad. Nå bättre lär det finnas, köpte ju den här för 5,500 kr och nog fan ska väl grejerna hålla även om man sköter grejerna så pedantiskt det bara går?????

Last edited: 13 feb 2012
  8. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hehe, såja, aaaaaaandaaaaaaas. Har du inget minneskort eller så liggandes du kan sätta i temporärt? Annars kan du alltid installera samsung allshare på din dator och försöka att synca på det sättet, detta sker trådlöst! Har dock aldrig testat det själv, så jag vet inte hurpass den syncar. Alternativet är att göra backup med något av de program jag föreslog sen kopiera filerna till din dator trådlöst med keis air. Sen när du får tillbaka telefonen så lägger du tillbaka backupen på samma ställe och återställer. Se som ett tillfälle att lära dig något nytt;-) Hur som helst, lycka till!

Mvh
    Martin

Edit: vart bor du? Bor du i närheten av ängelholm, skåne så skicka pm så kan jag hjälpa dig!

9. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

oooooooooooooooookej, ja men jag börjar haja lite grann iallafall!

Gaaah det är så drygt det här. Vill helst inte lämna in telefonen, tänk om man då får som svar när man får tillbaka den att någon "fuktindikator" lös ut eller nånting och därmed inte få sin lur för 5,500 kr reparerad när inte garantin ens gått ut pga hårdvarufel. Då kommer jag gå lös på allt på alla, då blir jag arg på riktigt.
    Det vill jag inte vara med om :(

Jag bor dock i södra dalarna

Last edited: 13 feb 2012
  10. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jamen vafan! Titta över på en flabb kaffe (zoegas skånerost) så fixar vi det:-D Skämt åsido, det ska inte vara några problem. Jag har precis lämnat in min för samma fel, så det är nog inget nytt för dom. Reservdelen kostar ca;70kr och arbetet tar inte 10min. Men sen åandra sidan är det ju Anovo som sköter reperationerna... Anovo som trots mitt bifogade mail från samsung om att det var usbkontakten som skulle bytas var så snälla och bytte min mikrofon istället... Men det ska nog gå bra! Lycka till!

Mvh
    Martin

11. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Puuuh, kan jag andas ut lite iallafall. Om problemet är så vanligt och så hos dom.

Hoppas det ska gå bra :)

Telefonen lever sitt egna liv ibland. Men nu vill batteriet dra ur sig väldigt fort.

Från fulladdad igårkväll till 30-40% när jag vaknade imorse, ska det ha nå med USB kontakten att göra? :/

12. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tydligen sitter usbflexkabeln (mellan mainboard och själva kontakten) väldigt utsatt och är inte skyddad med nåt. Så den blir mer eller mindre kortsluten och lever lite jävel. Så det är som sagt ingen ovanlig åkomma. Eftersom det är ett såpass vanligt fel borde det även minimera risken för att serviceställena skulle få för sig att "blåsa" folk. Dom har på rutin att göra ett snabbt byte till en fast kostnad som dom fakturerar samsung.

Mvh
    Martin

13. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Har nu kopierat alla bilder och sånt viktigt via kies air till datorn.

Och håller just nu på att göra backup på alla grejer med Mybackup pro som du rekommenderade. Får se hur det går :) har sett väldigt många besvikna användare på market, så hoppas det går att göra restore sen ^^

14. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det går säkert bra. Om du kör pro borde det inte vara några problem. Tänk på att synca dina kontakter med google också!

Mvh
    Martin

15. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Får väl hoppas det är värt 39 spänn, är ju på tok för dyrt för ett litet backup program!

Men aja jag hittade ett minneskort med 8GB så jag gjorde ju backup till det kortet istället för online, så det var nog de bästa att spara allt på externt minne.

Nu är iallafall telefonen inlämnad hos thephonehouse och jag sa väl vad som var problem. Och killen i kassan sa att det var vanligt problem också, och sa att det inte var första gången någon kommer in med en SGS2 med såna här problem. Men han sa också att i de flesta fall så handlade det om fuktskada.
    Skulle väl ta ca 2-3 veckor enligt honom, i värsta fall 4 veckor.

Jag fick ingen lånetelefon heller, alla lånetelefoner var utlånade och fanns ingen kvar alls i butiken. Så synd då jag är i stort behov av en smart telefon!
    Men morsan hade en gammal skruttig Sony så får väl kämpa mig vidare med den, usch vad ovant med knappar och bara kunna smsa och ringa, blöh!

Så ja vi får väl se hur det går.

16. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Husebuse: Har du fått tillbaka din lur?

Jag lämnade iallafall in min telefon den 14e förra veckan på tisdagen och jag fick servicenr och grejer så man kunde följa serviceärendet på Anovo's hemsida, se var luren befinner sig, och vad som åtgärdas med telefonen m.m.

Och jag har sett en arbetsbeskrivning på hemsidan som lyder:
    Byte av etc-sub. Uppdatering av programvara.
    Funktionstest OK.

Så det verkar ju lovande hittills, haha. Men vad är etc-sub?

Och verkar ha gått jäkligt folk allting ändå, trodde ju det skulle ta typ 3-4 veckor samt skickas utomlands till nån verkstad men fanns ju visst verkstad i Sverige :)

Lite statushistorik här som kan va intressant:

Nytt serviceärende
    2012-02-14

Lämnat butik
    2012-02-15

Verkstad: Mottaget
    2012-02-16

Verkstad: Status: Skickad till Västerås: Skickad till Västerås
    2012-02-16

Verkstad: Status: Ankommit till verkstad: Ankommit till verkstad
    2012-02-17

Verkstad: Övrig status
    2012-02-20

Verkstad: Status: Väntar del: Väntar del
    2012-02-20

Verkstad: Avslutad
    2012-02-20

Verkstad: Lämnat verkstad
    2012-02-20

17. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ja, det brukar gå rätt snabbt där, tror 2-3v är för att försäkra sig om att slippa sura kunder. Dock har jag skickat in min lur nu 3(!)ggr. Första gången jag fick tillbaka den hade dom bytt mainboard samt mic av någon anledning, trots att jag skickade med mitt mail från samsung om usbkontakten. Så den funkade inte när jag fick tillbaka den samt att dom glömt koppla in micen. Andra gången jag fick tillbaka den så hade dom kopplat in micen samt bytt sub board och usbkontakten (YEAY) och den funkade fint, förutom att dom spräckt ramen runt displayen på 3 ställen plus en massa märken i skalet där dom köttat in mejsel eller något för att få upp den. Jag är väldigt nöjd med hur The Phone House har hanterat ärendet, dock är Anovos kompetens ytterst tveksam om du frågar mig. Menmen, inte fler backjobb, då kräver jag en ny telefon från tph. Men har inte ens orkat bemöda mig med att gå in och följa upp ordern, men ska göra det genast! Tack på förhand och ha det gött!

Edit: Kan tillägga att backjobb nog inte prioriteras som dom påstår, inte back-backjobb heller:P Senaste gången jag skickade in min lur var i Tisdags förra veckan, spårar man ordern på deras hemsida så har det liksom inte hänt någonting alls utom att den anlänt. Undrar om det är medvetet dom inte har någon supportmail gällande just mobiltelefoner samt att dom har betalnummer till sin växel som kostar 20kr/min... Jaja, som sagt, med tanke på kompetensen så hade man förmodligen inte fått ut något vettigt från ett telefonsamtal oavsett. Får hoppas att dom varit lite mer försiktiga med din telefon iallafall!

Mvh
    Martin

Last edited: 20 feb 2012
  18. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Fy vad surt!

Hoppas verkligen jag slipper nå sånt trams. Känns inte så bra att läsa sånt nu när min lur hamnat där på lagning, haha. Bara att hålla tummarna typ.

Nog hade nog jag krävt en ny telefon i ditt fall om dom hackat sönder den med nå skruvmejlsar och grejer, jag skulle inte bli glad. Antar att du inte är det heller :/

Alltså helvete vilket behov man är av en sån där smart telefon. Om man är ute nånstans och får minsta lilla tråkiga stund så tar man ju upp telefon och kollar en massa grejer som mail, kalendrar och massa annat. Just nu har jag nån gammal jäkla sonyericsson där jag typ bara kan smsa och ringa med.

Ja jag lämnade ju in luren på tisdagen förra veckan på tph, anlände till verkstaden i fredags och idag måndag så är luren redan reparerad och påväg tillbaka till TPH, det känns ju väldigt skönt att det gått så fort. Och hoppas verkligen problemet försvunnit :)

Last edited: 20 feb 2012
  19. Ampakin

Ampakin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Ett litet tips gällande the phonehouse, ber ni snällt så skickar de till deltaservice istället för anovo.

Tyvärr fick jag själv inte reda på det innan jag drog iväg min...

husebuse gillar detta.
  20. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Inte jag heller tydligen^^ Tack för tipset, bra att veta!

Mvh
    Martin