Diskussion: Amazon Luna [Spelströmning]

Diskussion i 'Spelkonsoler & spelströmningstjänster' startad av Swedroid, 24 sept 2020.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Eist3fnVoAEIp-8.png

    Amazon har introducerat en spelströmningstjänst med namnet "Luna". Enbart tillgänglig i USA för early access än så länge.

    Tjänsten är skräddarsydd för att utgivare skall skapa egna kanaler som användarna kan välja att prenumerera på. Amazon erbjuder en egen kanal med namnet "Luna+" som ger obegränsad speltid och låter användarna strömma titlar i 4K, ger åtkomst till ett större utbud med titlar samt medger spelströmning på upp till två enheter samtidigt.

    Det finns även en kanal för Ubisoft som ännu ej är prissatt, och som i motsats till Luna+ är begränsad till en spelström/spelsession åt gången.

    Till skillnad från Stadia går det inte att köpa speltitlar genom Luna, utan det går enbart att expandera biblioteket genom att lägga till ytterligare prenumerationer/kanaler. Gratisversionen har flera begränsningar, så som mindre utbud, upplösning (1080p) och ger endast en begränsad speltid. För att utöka detta krävs Luna+ eller andra prenumerationer.

    Observera att tjänsten inte officiellt fungerar med Android/Android TV/Chrome OS/Google Cast. Amazon och Google är tämligen bittra konkurrenter. Fire-enheterna kör dock som bekant en fork av Android med namnet "Fire OS".

    Webbsida:
    Amazon Luna – Cloud gaming service

    Pris:
    USD 5,59 / månad för Amazon Luna+

    Systemkrav:
    • Luna-appen: Windows 10/PC, Mac, Fire TV
    • Webbappen (Chrome/Safari): Iphone, Ipad
    • 1080p: 10Mbit/s
    • 4k: 35 Mbit/s

    Utbud:
    50 speltitlar inledningsvis från utgivare som Ubisoft, Capcom, 505 Games, and Team 17.

    upload_2020-9-25_0-9-43.png

    Upplösning:
    Upp till 1080p inledningsvis, med kommande utvalda 4K-titlar (inget om HDR eller ljudformat, som ex Dolby Atmos). 4K kräver en aktiv prenumeration.

    Spelkontroll USD 49,90 (ansluter via WiFi->molnet på både 2,4GHz+5GHz och har 3,5mm-utgång, precis som Stadia-kontrollen):
    BATON_SLIDER_1_cropped._CB403750997_.png BATON_SLIDER_2_cropped._CB403751003_.png
     
    Last edited by a moderator: 25 sept 2020
    EricG gillar detta.
  2. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Både intressant och samtidigt lite hotande med olika prenumerationsmodeller för olika spel.
    Hoppas att dem berättar något om hårdvaran förr eller senare. Eller bara visar upp hur mycket tjänsten lutar mot nuvarande eller nästa Xbox i prestanda :)

    Detta blir ju också intressant för nörden som vill förstå hur lätt det är för utvecklare att koda om sina spel för Luna.
     
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 188
    Mottagna gillanden:
    5 006

    MINA ENHETER

    Ja, det börjar bli väl många olika tjänster att hålla reda på. Men det ska bli intressant att se hur det går.

    Kontrollen påminner väldigt mycket om Nintendos Pro Controller.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  5. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Johnh3 gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de har endaast en app för OSX, W10 och FireTV.

    Svårt att se tjänsten slå utan Android? Det finns nästan 3 miljarder aktiva Android-enheter. Rätt stor del av marknaden som förmodligen inte vill betala för en tjänst man inte kan spela på varken platta eller telefon eller Android TV, eller för den delen casta.

    Vet inte om modellen med att man behöver abonnera på olika kanaler för att komma åt en vviss titel är så lyckad heller. Jag vill inte starta ytterligare ett abonnemang bara för att komma åt en titel som försvinner så snart abonnemanget upphör, och sedan hålla reda på vilka abonnemang som är knutna till X titlar. Tror det är ett snedsteg att inte låta användarna också köpa titlar, som på Stadia.
     
    Last edited: 25 sept 2020
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ubisofts Uplay+ kommer ju komma till Stadia också under året, och har motsvarande funktion. Det finns ju till PC men det är ju nerladdning och installation som gäller där, 149kr/mån. Frågan är hur det blir på Stadia, om man kommer kunna köpa alla dessa titlar löst också?
     
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 181
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jag antar att man också inte kommer åt spel som är exklusiva på PlayStation och Xbox? Bara det gör att denna tjänst känns rätt så död.

    Att du Dessutom er behöver prenumerera på enskilda "kanaler" gör inte saken bättre.

    Men jag klagar inte, all konkurrens som Google, Amazon och andra företag kan erbjuda gör att Microsoft måste fortsätta att förbättra sitt Gamepass.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, som jag förstår det går de att köpa löst med när det kommer till Stadia. Flera Ubisoft-titlar är redan publicerade i Stadia, de har ju ett nära samarbete.

    Det är väldigt bra som ett komplement med Plus och Play-tjänsterna. Xbox Gamepass har ju också EA Play. Att dock enbart erbjuda det låter mycket tveksamt.

    Nej, de titlarna är ju nedlásta med strikta kontrakt, så alla dessa faller bort. Microsoft eller Sony har ser nog ingen poäng med att publicera något från deras utbud/studios varken i Stadia eller på Luna, då det konkurrerar med de egna strömningstjänsterna.

    Nej, konkurrensen är utmärkt. Xbox Gamepass hade nog inte kostat så lite utan tex Geforce Now, Stadia och Playstation Now. Ingen vill ju vara sist på bollen.
     
    Last edited: 25 sept 2020
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    kan inte vara stor andel som lär vilja köra detta.
     
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    På tal om detta, undrar vad som händer med ESO, DOOM, Wolfenstein o.s.v. på dessa konkurrerande streamingplattformar nu när MS köpt Bethesda/ID/ZeniMax...
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Undrar hur kontrakten ser ut, men de riskerar nog lite problem på Stadia eftersom de sålt titlarna där, så jag tror de slipper badwill/juridiska problem och låter de få befintliga titlarna vara kvar. Nya titlar däremot, eller att utöka med fler äldre, lär ju inte ske. Tar de bara helt sonika bort dem skulle det spilla över på Microsoft.

    Alla titlar drogs dock in från tex Geforce Now redan för någon månad sedan tror jag, och det är ju rätt talande för hur de ser på konkurrerande strömningstjänster. Det var dock ett smart drag, för den som fick kritik för det var främst Nvidia, då det ägde rum innan försäljningen blev offentlig.
     
    Last edited: 25 sept 2020