Amazon stjäl dina pengar

Diskussion i 'Off Topic' startad av Mjölk, 5 jun 2024.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 315
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varför taggar du mig? Jag kan inte se att jag skrivit i denna tråd överhuvudtaget

2. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Du har gillat drzap's inlägg.

3. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 315
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Fast vänta? Det är inga känslor? Jag gillar det han skrev. Sedan hur lagen är har jag ingen aning om. I o med att du säger att vi har fel, peka gärna på vad lagen säger eller vad du kommit fram till som säger att det som skrivits i tråden är fel i så fall

blysprutan, mattihp, Kristy och 2 andra gillar detta.
  4. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Jag ville bara vara snäll och berätta så att ni själva inte råkar ut för det om det skulle hända er.
    N6290 förklarar det väldigt bra i tråden kika där, personen har helt rätt.

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 315
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Han säger dock "min bild" Han säger inte att han är 100% säker, och att det inte heller verkar finnas någon domslut så man vet inte hur det skulle sluta om du inte hittar något domslut.

drzap, mattihp, katho och 1 annan gillar detta.
  6. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

3 års reklamationsrätt gäller t.ex. i detta fallet. Om man vill ha någon att hjälpa en så gör ARN detta gratis, tänk på att gå till dom inom 1 år dock som de själva har som gräns.
    Vad som kvarstår nu är att gå ut i tidningarna alternativt att ta dom till tingsrätten.

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 315
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    hmm.. Vet inte om reklamationsrätten gäller på saker där du inte mottagit varan. Reklamationsrätten gäller i 3 år, men från dess att du tagit emot varan vad jag vet

mattihp gillar detta.
  8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 227

MINA ENHETER

Fortsätt gärna berätta hur det går.

9. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    481
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Detta är inte en fråga om reklamation, i vid bemärkelse att åtgärda fel eller brist i vara eller tjänst, eller ekonomiskt kompenseras för detta. (Även om den tidsgräns som ofta är förknippad med detta skulle vara frestande att använda.) Det finns ingen vara att hitta fel hos, så att säga.

Om vi ska börja väldigt "basic", innan vi går vidare till kommentarer kring lagstiftning:
    Hallå konsument talar om fel som fanns där när varan togs emot.

hallåkonsument.PNG

Konsumentverket talar också om att reklamationsrätten inträder när varan kommit i köparens hand (och sedan div. förutsättningar när den gäller), och säger även detta om när en ny, ersättningsvara levererats:

Konsumentverket.PNG

I stort gäller i botten Avtalslagen och Konsumentköpslagen; och jag ansluter mig till vad @N6290@N6290 skrev ovan.
    (Om vi ska vara lite formella, å detta fattar alla, är parternas respektive skyldigheter i liknande fall för avtalets fullgörande: att leverera avtalad vara i tid, resp. att betala avtalat pris i tid. Vid dröjsmål kan resp. part ibland hålla inne hela eller delar av. Etc.)

Reklamation är fel spår - här finns inga fel i vara eller tjänst att hävda, som inträder när parterna tror att de har uppfyllt sina förpliktelser; säljaren har levererat något som köparen har fått, och köparen har betalat.

Det är tämligen enkelt i sin grund, men kompliceras något av utdragen process. Det här handlar, som det beskrivs, om att ett avtal inte fullgjorts av en part. Vad som då återstår är kräva fullgörelse eller att häva köpet. Sedan finns det undantag; ingen kan förpliktigas det omöjliga, t.ex. att leverera något som inte går. Då får man ta det vidare därifrån etc. D.v.s. då kan det vara aktuellt med ersättning med annan produkt, eller ytterst att häva köpet. Vid sidan av detta finns möjlighet till rätt till skadestånd, under vissa förutsättningar (om inte näringsidkaren kan visa att dröjsmål eller fel var utanför dennes kontroll å skäligen inte kunde förväntas ha räknat med detta).

(Vid *faktiskt levererad* vara med fel, inte detta fall, är det: avhjälpande (av fel), omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. [Plus ev. skadestånd.])

Ang. Avtalslagen (en kommentar till)
    12.2 Rätt att kräva avtalsenlig prestation (fullgörelse)
    (1) En part som drabbats av avtalsbrott kan kräva att den avtalsbrytande parten presterar i enlighet med avtalet under förutsättning att
    (a) fullgörelsen inte utgör en personligt präglad prestation, och att
    (b) fullgörelse inte skulle vara oskäligt betungande för den avtalsbrytande parten.
    (2) Rätten att kräva avtalsenlig prestation går förlorad om den part som drabbats av ett avtalsbrott väntar oskäligt länge med att kräva avtalsenlig prestation från det att parten fick kännedom om avtalsbrottet.
    (3) Även om en part saknar rätt att kräva avtalsenlig prestation, kvarstår rätten till övriga påföljder.

10. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Tack för mer ingående förklaring. Enligt konsumentverkets jurister benämner detta så, att jag kan reklamera detta inom 3 år. Vet inte om de refererar till tidigare rättsfall eller vad. Lagen är inte alltid svartvit och kan ofta tolkas olika.
    Kommer begära skadestånd iom dröjsmålet.

11. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Har du ringt/skrivit o pratat med dem om detta o de säger att chanserna är goda att få tillbaka pengarna?

Om du har fått ngn mall eller så som man ska skriva när man begär pengarna åter/begära skadestånd skriv det gärna här.

Känns som jag oxo har flera liknande case ovan, från min period som shopaholic från amazons fynd sida här på Fyndtipstråden Amazon.se - Inga diskussioner

Så är det ngn som söker ngn konstig pryl från amazons fyndsida här under perioden Januari 2021 till December 2023 du inte hann handla Kan t ex vara mobilfodral diverse hörlurar smarta klockor led belysningar webkameror badringar rockringar Snöringar! roddmaskin ngt ekivokt bil o hemelektronik hushållssaker solcellsbelysningar flaggor från jordens alla hörn skor kläder för sommar/vinter underkläder till alla etc etc etc...kartong efter kartong med nya saker i mitt hem. Skriv ett pm om du söker ngt jag har de förmodligen. Skriv Inte i tråden för detta är nog lite off topic. Men skriver in detta i alla fall för att jag vill att prylarna används av ngn istället för att kartongerna pryder mitt hem i Stockholm o extra hyrda förråd i hyreshuset där jag bor.

Åter till topic. Jag borde veta detta men är det inte så att amazon tar bara betalt när de skickar sakerna?
    men andra säljare på amazon får betalningen direkt? Eller hur är det? När går pengarna över till säljaren?

12. CABBAN05

CABBAN05 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    535
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    OPPO FIND n2 FLIP
    ROM:
    STOCK
    Telefon 3:
    OPPO FIND N3 FLIP
    stabilt och börja gnälla nu på sur mjölk :P som de andra skriver, 30 dagar efter nya produkten skulle komma så absolut 2 år senare herre va ska man säga alla är olika men... låter lite löjligt ;) men gå du till jurist det blir la dyrare, nej de stjäl inte dina pengar. men jag håller tummarna att du får tillbaka dom

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 315
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag vet inte hur det är med andra säljare men om det är Amazon som är säljaren så drar det iallafall inte förrens de skickat varan, iallafall har det varit så för mig

mattihp och pvee gillar detta.
  14. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det har hänt för mig. Pengar dragna permanent, inga varor skickade. Inte ofta det hände, men det har hänt även med Amazon.

pvee gillar detta.
  15. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Vad kostade varan,batteriet?

CABBAN05 gillar detta.
  16. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

Mjölk hur har det gått i detta? Har Du fortsatt kräva tjuvarna/bedragarna på pengar tillbaks eller få varan?

Hur reagerar de? Om de ej skickar varan/varorna som du betalt för erbjuder de ersättningsvaror, fri prime i 30 år eller ngt annat?

Kundtjänst hävdar att efter 30 dagar är pengarna deras oavsett vad som än händer, oavset om jag får paketet eller inte och jag kan glömma få några som helst pengar tillbaka. Detta låter som ett väldigt felaktigt villkor. Har du kollat med konsumentombudsmannen?