Detta är inte en fråga om reklamation, i vid bemärkelse att åtgärda fel eller brist i vara eller tjänst, eller ekonomiskt kompenseras för detta. (Även om den tidsgräns som ofta är förknippad med detta skulle vara frestande att använda.) Det finns ingen vara att hitta fel hos, så att säga.
Om vi ska börja väldigt "basic", innan vi går vidare till kommentarer kring lagstiftning:
Hallå konsument talar om fel som fanns där när varan togs emot.
Visa bifogad bild 177540
Konsumentverket talar också om att reklamationsrätten inträder när varan kommit i köparens hand (och sedan div. förutsättningar när den gäller), och säger även detta om när en ny, ersättningsvara levererats:
Visa bifogad bild 177541
I stort gäller i botten Avtalslagen och Konsumentköpslagen; och jag ansluter mig till vad
@N6290 skrev ovan.
(Om vi ska vara lite formella, å detta fattar alla, är parternas respektive skyldigheter i liknande fall för avtalets fullgörande: att leverera avtalad vara i tid, resp. att betala avtalat pris i tid. Vid dröjsmål kan resp. part ibland hålla inne hela eller delar av. Etc.)
Reklamation är fel spår - här finns inga fel i vara eller tjänst att hävda, som inträder när parterna tror att de har uppfyllt sina förpliktelser; säljaren har levererat något som köparen har fått, och köparen har betalat.
Det är tämligen enkelt i sin grund, men kompliceras något av utdragen process. Det här handlar, som det beskrivs, om att ett avtal inte fullgjorts av en part. Vad som då återstår är kräva fullgörelse eller att häva köpet. Sedan finns det undantag; ingen kan förpliktigas det omöjliga, t.ex. att leverera något som inte går. Då får man ta det vidare därifrån etc. D.v.s. då kan det vara aktuellt med ersättning med annan produkt, eller ytterst att häva köpet. Vid sidan av detta finns möjlighet till rätt till skadestånd, under vissa förutsättningar (om inte näringsidkaren kan visa att dröjsmål eller fel var utanför dennes kontroll å skäligen inte kunde förväntas ha räknat med detta).
(Vid *faktiskt levererad* vara med fel, inte detta fall, är det: avhjälpande (av fel), omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. [Plus ev. skadestånd.])
Ang. Avtalslagen (en kommentar till)
12.2 Rätt att kräva avtalsenlig prestation (fullgörelse)
(1) En part som drabbats av avtalsbrott kan kräva att den avtalsbrytande parten presterar i enlighet med avtalet under förutsättning att
(a) fullgörelsen inte utgör en personligt präglad prestation, och att
(b) fullgörelse inte skulle vara oskäligt betungande för den avtalsbrytande parten.
(2) Rätten att kräva avtalsenlig prestation går förlorad om den part som drabbats av ett avtalsbrott väntar oskäligt länge med att kräva avtalsenlig prestation från det att parten fick kännedom om avtalsbrottet.
(3) Även om en part saknar rätt att kräva avtalsenlig prestation, kvarstår rätten till övriga påföljder.
Click to expand...