Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 631
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag tänkte lägga in lite "åsikter" om Amazon då jag är en återkommande kund som inte handlat på flera år.
    Jag skulle köpa skrivbordsfästen för 2 monitorer och 2 olika tester rekommenderade "Amazon Basic Deskmount" och då UK inte längre är ett alternativ blev det DE.
    Så jag sökte på namnet och och fan dom, så inget konstigt och bestämde mig för att beställa, la ordern och betalade då vara fanns i lager, detta var den 24 augusti

    När jag efter ordern kollade så kunde man följa paketet och det är som en grafisk väg som visar nästan " "Dispatched"
    Inget har hänt sedan den dagen.

    Jag har mejlat dom med flera frågor och dom är mycket snabba att svara, informativa svar också!
    men tonen i det som skriver är på gränsen till obehaglig, dom är översvallande ursäktande...

    Sammanfattningsvis så är jag ganska missnöjd över hela köpupplevelsen, jag såg inte att varan var begagnad, jag såg inte att detta var vad dom kallar "Warehouse deal" vilket är just en begagnad vara.
    Att inget har hänt med leveransen fast än dom ber 1000 ggr om ursäkt har lagt det so prioärden och bla bla bla gör att jag som kund tappar intresset.
    Slutligen, så ser jag idag att varan inte finns som NY, samt att när jag klickar på den produkt i beställningen står det att
    "This item cannot be shipped to your selected delivery location. Please choose a different delivery location."
    Detta stod inte då varan köptes...

    Jag fattar att detta är subjektiva upplevelser, men jag kan inte se något positivt i detta förutom deras support, och om jag skall basera framtida köp på det är det ju som om jag förväntar mig strul.
    Som kund kan man förvänta sig/önska att websidan är tydlig och informativ på ett allmängiltigt sätt, OM jag nu missat att se och förstå det jag nämner ovan, kanske den inte är så bra och kanske det är med lite avsikt?
    Kommer avbeställa den ikväll om inget hänt.
     
    svenix gillar detta.
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Så direkt när de kom fram? Fick in pengarna på kortet på torsdagen.
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det står alltid på sidan vem som säljer och om det är något annat än en ny vara. Personligen så tycker jag inte det går att missa. Precis på samma sätt så går varan för närvarande inte beställa till sverige på grund av att den inte finns i europa alls utan exporteras direkt från Amazon USA:

    Visa bifogad bild 92043

    Visa bifogad bild 92044

    Men ja det här med att vissa saker inte skickas utan fastnar efter dispatching är väldigt konstigt.
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 631
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @F-Forward@F-Forward
    Som jag skrev är det en åsikt och saker som jag anser viktiga och kanske till och med självklara.

    Angående det du klistrade in så är jag hyfsat säker på att sidan med produkten har ändrats dom senaste dagarna, har varit in där 3-4 ggr och det har förändrats.
    Priset har stigit från mitt pris 172 euro till idag 236 euro, att den skickas eller hanteras från USA stod inte när jag handlade

    Det står Amazon EU Sarl typ och att jag då måste söka upp vad det är kan man ju tycka är rätt dåligt ur ett kundperspektiv, vilket vi alla här väl är?

    Läser man längst ner i ordern sår mycket av det jag talat om, tex finstilt Om Marketplace och Fullfilled by, men ur en företags försäljnings perspektiv kan man ju undra om detta som jag upplever som ett problem är värt det för Amazon?
    Det finns ju människor som är utbildade i att utforma alla typer av dokument och websidor på ett tydligt sätt sett ur kundperspektiv.
    Och det är ju jättebra att du tycker att det "inte går att missa" men frågan är om jag är den enda som missar det eller om detta kan vara ett problem som fler kan ha?
    Vi upplever ju saker olika alla, du är säkert mer ambitiös och noggrann än vad jag är vi köp och jag förväntar mig en högre nivå av tydlighet, jag kanske till och med blir bättre på det till nästa gång? :)
    [​IMG]
     
    svenix gillar detta.
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja alltså det har ändrats sedan du köpte, en produktsida länkar inte statiskt till samma säljare, men det står alltid under köpknappen vem som är säljare JUST NU. Jag bara menar att eftersom du missade det NU (det som jag tycker är tydligt) så är det ju inte så konstigt att du även missade vad det stod när du beställde.
    Beroende på pris och lagerstatus så kan köpknappen leda till följande:
    1. Amazon själva
    2. Säljare som använder fulfilled by Amazon
    3. Ny vara som säljs Marketplace-säljare som skickar och hanterar allt själva
    4. Amazon Warehouse (Typ som outlet, kan vara allt från minimalt skadat paket till kundreturer som är halvt trasiga, men skick står alltid)
    5. Begagnad vara som säljs Marketplace-säljare som skickar och hanterar allt själva
    6. Amazon Global Stores där de skickas från andra världsdelar men Amazon hjälper till att beräkna fullt pris inklusive skatter.

    Men som sagt var, man ser alltid under köpknappen vilket av dessa alternativ det är. Om man väl vet att man ska kolla där så går det inte att missa.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Amazon EU Sarl är Amazon själva :)
     
    Salvion gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den där begränsningen är ganska underlig hos Amazon.de. Den kan variera dag från dag. Och jag har aldrig förstått vad som gör att vissa varor inte säljs till Sverige?

    Jag brukar gå in och titta på Amazons erbjudanden ganska ofta. Vissa varor som jag blir intresserad av kan jag följa några dagar eller veckor. Jag har då sett att exakt samma vara ibland går att beställa till Sverige och ibland inte. Det har också förekommit att varianter av samma vara behandlas olika, t.ex. en viss färg av varan går inte att beställa till Sverige men exakt samma vara i en annan färg går bra att beställa till Sverige.

    Amazons vägar är outgrundliga... o_O
     
    matssoderstrom, kissidor och Salvion gillar detta.
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 631
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det märks att du kan detta!
    För mig är din förklaring/beskrivning till stor hjälp! även om det får mig att väga över mot ett ogillande för Amazon mer än att det skapar ett köpsug.
    Skall försöka göra en mental notering om dina tips!
     
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 631
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Ja du ser... klart som korvspad o_O :D
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är deras EU del av Amazon :)
     
    Taskman och Salvion gillar detta.
  11. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Verkar som om DHL har slarvat bort tv:n i Tyskland. Två veckor sedan senaste uppdateringen och Amazon säger sig inte ha fått den. Fick dock lugnande besked från Amazon att det inte var mitt bekymmer.
    Returnerade däremot ett par hörlurar utan problem. I det fallet fick jag refund innan paketet ens var i Tyskland.
     
    bernard gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag börjar bli lite trött på Amazon.de och börjar tycka att de närmar sig gränsen för falsk marknadsföring.
    Nu väntar jag på en order med tre varor i. Beställningen gjordes den 28 augusti. Då angavs leveranstiden till 1-7 september. Ordern har inte skickats ännu och idag har leveranstiden plötsligt ändrats till 14 september. Går jag in på var och en av de tre varor jag har beställt så är de "in stock" och för varje vara anges att om jag beställer den idag så levereras den 7-8 september med den fria frakten. Men min order av exakt samma varor som jag redan väntat fem dagar på ska alltså inte levereras förrän den 14 september?

    Min förra order från Amazon som jag hämtade ut idag var beställd den 20 augusti och kom fram idag 13 dagar senare. Om Amazon ska hålla de här leveranstiderna kan man ju snart lika gärna börja handla från Kina igen. Det tar ju inte mycket längre tid... :(
     
    KTM gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja jag funderar om det kommer bli så här även för Amazon Sverige? Köper jag från Fyndiq och det blir nåt strul eller vid en ev, reklamation så har jag kontakt med dem (Fyndiq) vem som än är säljare av varan på deras sajt. Så det blir som kund enklare.

    Verkar rätt rörigt på Amazon om man måste hålla reda på säljaren själv.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag beställde en Redmi 9 från amazon.de för typ 6 veckor sedan men telefonen försvann på vägen. Har varit på semester så väntade ganska länge med att kontakta amazon. Fick följande svar för några dagar sedan:

    "Allow me to apologise that your order XXXXX has not arrived yet .

    I wanted to issue you a full refund right now but we are currently experiencing technical difficulties that are not allowing me to proceed with the refund . I have now escalated this and asked our specialist team to have a look into this .

    I would therefore like to beg your patience , I will keep a close eye on any developments and notify you within the next 7-14 days as to what is happening with your case .

    Thank you for your patience and kindness ."​

    Är det inte lite märkligt att ett så stort företag som amazon inte kan göra en återbetalning på grund av tekniska problem?
     
    svenix gillar detta.
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Förstår inte vad du menar, har man tekniska problem så finns det inte så mycket man kan göra förrän problemet är åtgärdat. Att det är stort företag ändrar inte på det faktumet, det är inte som att tekniska problemen bara inträffar för små och medel stora företag.

    Det man kan förvänta sig är att stora företag har flera tekniker som kan jobba för att lösa problemet och att de därmed kanske löser det snabbare. Men med tanke på den långa väntetid de gav dig så skulle jag tror att dem fortfarande felsöker.
     
    jnsson gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är ändå märkligt när en sak försvann från Fyndiq så kollade de på saken, men jag fick en återbetalning när de inte kunde hålla leveranstiden. Sen kom prylen till slut dock flera dagar försenad. Men jag fick ändå behålla pengarna. I slutändan kanske det blir billigare än att hålla på med ärendet onödigt länge med en massa folk inkopplade. Hade inte prylen kommit hade de fått ”felsöka” onödigt länge utan att lösa problemet oavsett. Men som kund ska jag inte behöva lida.

    Det är ju inte så att Jeff Bezos är så fattig så att Amazon kan ta en och annan förlust på vägen. Såvida inte såna här problem är vanligare än man tror.
     
    Last edited: 3 sept 2020
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte om @flipp@flipp syftar på samma sak som dig men det är två olika scenario och två olika företag med två olika policies för att hantera återbetalningar/klagomål.

    Det låter som din invändning är inte det tekniska problemet utan mer att du hade velat ha din pengar innan företaget har fått en chans att åtgärda problemet/undersöka vad som hänt med leveransen. I detta fallet så verkar det som att det inte kan göra en återbetalning hur mycket dem än hade velat pga det tekniska problemet (inte för att jag tror på det, kan mycket väl bara vara en ursäkt för köpa sig tid. Även om det är osannolikt med tanke på andra som fått pengarna tillbaka väldigt snabbt enligt inlägg i tråden)
     
    jnsson och Johnh3 gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är klart alla företag kan drabbas av tekniska problem. Men sannolikheten borde vara mycket mindre för ett företag av amazons kaliber. Mitt antagande var att amazon har ett så pass väloljat system att strul med återbetalningar knappt kan inträffa (och om det händer löser de sånt inom någon dag).
     
  19. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Vad syftar du på? Jag har inte sett någon här i tråden som behövt kontakta någon annan än Amazon själva? Amazon tar fullt support-ansvar på produkter som säljs av dem eller hanteras av dem (Fulfilled by Amazon). När det gäller varor som säljs av andra (marketplace) så ansvarar de för att man får hem en felfri vara, annars står Amazon för kostnaden om säljaren inte köper sig. I dessa fall är det inga som helst problem att få pengar tillbaka eller ny vara. Så skillnaden skulle möjligtvis vara om det gäller reklamation av vara på marketplace, då får man vända sig till säljaren själv, och det är därför många undviker just dessa säljare.
    Man ska också tänka på att det är en jävla skillnad på vad Fyndiq och Amazon säljer. Amazon säljer allt möjligt inkl svindyra kapitalvaror med extremt låga marginaler. Fyndiq säljer bara billig krimskrams i jämförelse.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Och även att säljaren står för tullkostnader, annars går Amazon in, och täcker det också