Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 914
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag trodde också det, och gick o kollade och tyvärr finns det bara 1 väl, iallafall när jag testade. Standard delivery hette det för mig idag. Du har inte kunnat välja ombud på Amazon DE till ett svenskt ombud någonsin vad jag vet/sett

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 678
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga, men jag tror inte Airmee har några utlämingsställen. Visst, jag kan ju testa ange ett utlämningsställe som är ombud för tex Postnord, men man tänker ju att de inte gärna vill hantera utlämning av leveranser från någon de inte samarbetar med.

Det vore kanske om man skaffade en postbox hos Postnord, då borde det ju fungera skulle jag anta (?). De gör ju ingen skillnad på vem som är avsändaren i alla fall.

Edit: Såg Airmee faktiskt har något samarbete med iboxen, men postade det i paketbåxtråden istället.

Last edited: 13 apr 2024
  3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 212

MINA ENHETER

Det brukar väl stå specifikt i villkoren att de inte levererar till postbox, när det inte är postnord som är sista steget i transportkedjan.

bernard gillar detta.
  4. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 477

MINA ENHETER

Jag har utlämningsställen lite varstans som adress hos svenska amazon, funkar eftersom jag väljer nån av dessa vid köp, är det inte samma hos tyska amazon?

5. bernard

Mottagna gillanden:
    46 678
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Du menar så. Nej, dessvärre finns inget alternativ alls för att välja "upphämtningsplats". Allt man kan göra är att ange antingen en adress för en privatperson eller en företagsadress, som man måste mata in manuellt.

Hittade en tråd på Reddit om samma problem med att man är låst till Airmee, och ingen verkar ha hittat någon lösning där heller: https://www.reddit.com/r/copenhagen/comments/198b868/airmee_amazon_de_orders/

Jag har dock inte testat med Prime och välja "Express" för att se om det gör någon skillnad. Då kanske det går med DHL eller UPS istället, som det gjorde förr.

6. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 477

MINA ENHETER

Jag har alltså adress given typ:
    Ica nära
    Storgatan 13
    123456 staden
    Sen håller jag koll på kollit och hämtar direkt vid ankomst

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 212

MINA ENHETER

Är det verkligen lämpligt att uppge helt orelaterad adress? En butik som inte har något avtal med airmee ska väl egentligen inte ta emot paketet alls.

jnsson gillar detta.
  8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 477

MINA ENHETER

Amazon själva bestämmer hur paketet lämnas, precis som hem. Lämpligt är att kolla så butiken tar emot airmee etc

9. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Det är bara att konstatera att Amazon ofta inte ger sina kunder några val alls.
    När jag handlar en vara för några tior från ett svenskt onlineapotek får jag fri frakt via något av ett tiotal valbara alternativ. När jag som Primemedlem handlar något från svenska Amazon möts jag ofta av frasen ”This item is not available for collection”, vilket gör att jag inte ens kan beställa varan eftersom jag inte är hemma under kvällstid och opålitliga grannar gör att paketen inte kan ställas utanför min dörr.
    Att som Primekund i många fall inte ha någon som helst valfrihet känns inte det minsta premium …

Att handla från tyska Amazon är ännu sämre eftersom jag, vilket har påpekats här i tråden, inte kan göra några val för leveransen.

”The worlds most customer centric company”? Yeah, right…
    Det är bara att konstatera att jag handlar allt mindre från Amazon!

pirum gillar detta.
  10. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Mitt största problem är de katastrofalt ökade fraktpriserna från tyska Amazon. Tidigare brukade jag bl a köpa tysk mat därifrån. Gick in för några veckor sedan och la 20 konservburkar för ~800 kr i varukorgen. Tidigare har det kostat allt från gratis, till 60-70kr och nu rent viktbaserad fullprisfrakt på över 400 kr! Maten säljs av Amazon och skickas av Amazon. Sluthandlat för min del.

bernard gillar detta.
  11. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Och trots den höga kostnaden får du inte ens själv välja leveransalternativ …?
    :(

Jag minns när både tyska och brittiska Amazon hade fri frakt till Sverige om man köpte för ett visst minimibelopp.
    Oh, happy days!

OT: numera handlar jag bara från brittiska Amazon när jag besöker Storbritannien. De har fortfarande fri frakt till ombud (en del hotell accepterar att man dirigerar leveransen direkt till dem) när man handlar för minst 20 GBP (har jag för mig att det är ...).
    Brittiska Amazon har galet bra extrapriser ibland!

bernard gillar detta.
  12. bernard

Mottagna gillanden:
    46 678
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag brukar mest handla smågrejer, allt från kondingar, motstånd till kretskort och lite sånt. Vet inte varför, men utbudet på lite mer nischade grejer är bättre på DE än på SE. Det är bara så trist det här med Airmee, det gör det verkligen drygt att handla därifrån för egen del i alla fall. Frakten har dock som du säger blivit högre på allt, jag brukar landa på 80 kr i snitt tror jag, så man handlar ju mer sällan.

upload_2024-4-14_17-40-15.png

Näst gång jag beställer skall jag nog testa "expedited" bara för att undersöka vad som händer, men jag tvivlar på att det innebär något annat än att Airmee får leveransen något fortare...

MultiMan gillar detta.
  13. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Det är precis det här jag alltid har gillat med Amazon. Men snart har de förlorat mig som kund …

14. bernard

Mottagna gillanden:
    46 678
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    upload_2024-4-17_22-23-11.png

Var ett tag sedan jag gjorde en retur, men ser att det fortfarande är DHL på den punkten i alla fall.

Last edited: 18 apr 2024
    chraist gillar detta.
  15. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Jag gjorde en beställning i går (på närmare 150 €) och valde ”expedited” frakt i hopp om att slippa Airmee. Men nej då – även den beställningen skickades med Airmee …
    När jag chattade med kundtjänsten i dag fick jag den vanliga ursäkten från deras samtalsmanus (”I am so sorry for any inconvenince caused”) följt av standardursäkten att de saknar möjlighet att ändra det fraktsätt som valts automatiskt av systemet.
    Det blev min sista (och avbeställda) beställning från Amazon.de till dess att de ger mig möjlighet att själv välja fraktalternativ. Hur tror Amazon att människor som jobbar kvällstid ska kunna ta emot leveranser från dem?

”Earth's most customer-centric company”? Yeah, right …

Last edited: 21 apr 2024
    bernard gillar detta.
  16. art0101

art0101 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    347

MINA ENHETER

Ja, det är ett stort problem med Airmee. Men Amazons specialitet är ju logistik. Så jag tror nog att de har ett ganska avancerat system för att matcha det fraktalternativ som är mest fördelaktigt för dem rent kostnadsmässigt. Det är samma erfarenhet jag har av Amazons kundtjänst (som för övrigt är helt suveräna enligt min erfarenhet) - de har inga möjligheter alls att erbjuda andra leveransalternativ än det som deras interna system har bestämt.

17. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Jag gillar också Amazon i alla andra avseenden, men det hjälper inte när jag inte längre kan få varorna levererade …

18. solle123

solle123 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Funderar på att köpa telefon från amazon.de, någon som vet om det är samma versioner som säljs i Sverige? Vore ju trist om det saknades 4G-band eller liknande. Det blir förmodligen någon av dessa två:

Realme GT 6T

Poco F6

19. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 914
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inom EU används samma i princip samma frekvenser. Man brukar inte göra hårdvaruskillnader mellan länder inom Europa. Kolla om de säljs som global version eller liknande. På Amazon stod det inte frekvensbandsstöd

20. solle123

solle123 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för info! Ja, det hade varit toppen om dom kunde skriva lite mer teknisk information på hemsidan...

Det går att spara några hundralappar om man väljer andra säljare på amazon.de. Dessa två såldes dock direkt via amazon själva vilket borde vara säkrare vid eventuella garantiärenden eller strul med frakt tänker jag?