Amoled-SLCD

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av stroem1894, 28 aug 2010.

1. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Min Desire som har AMOLED (fick den på release) lyser mycket, mycket svagt om man visar en helt svart bakgrund. Först undrade jag om det var knapparna som lös men displayen lyser också.

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jo, precis. Den är inte helt svart (men nästintill!) om man ställer sig i ett kolsvart rum.

Har man dock minsta lilla vettiga ljuskälla i rummet så är det praktiskt taget omöjligt att säga om skärmen är påslagen eller ej (utan att titta på knapparna).

Gör man testet så måste man givetvis se till att man har en helt svart bakgrund, alltså #000000 sparad i något "lossless"-format. :P

3. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu när det är fastställt att htc desire inte har en helt svart svärta skulle det vara intressant att kolla vad kontrasten är.

4. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Borde inte en bitmap (.bmp) vara god nog? det är ju trots allt vad namnet säger en mapning av vilka färger som ska vara på vilken plats. inget annat.

Jag tror det räcker att säga väldigt bra. ;)

5. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Enligt tester redovisade på den här sidan, som jag får intrycket av att vara seriös med sina mätningar, så ska de ha mätt kontrasten till 65 415, vilket tydligen är det högsta de någonsin uppmätt på en display.
    http://www.displaymate.com/Nexus_One_ShootOut.htm

(Notera också att detta inte är dynamisk kontrast.)

Javisst, det är utmärkt.

6. fogel

fogel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, kollade på den i ett mörkt rum.. svärtan är riktigt bra, men vinklar man den så man betraktar skärmen från en vinkel på ca 45 grader både i sidled och höjdled så syns "backlight" fenomenet ganska tydligt. Så det är alltså en SLCD jag har.. Så, bra eller anus? Tycker det verkar som efter det jag läst om AMOLED vs SLCD att skillnaderna inte är speciellt stora.. tycker hursomhelst skärmen är suverän och kan inte påstå att jag upplever den som "slö" på ngt vis.. och att betraktningsvinkeln är sämre tja inget som stör mig iaf, syns som sagt bara om man vinklar den på ett speciellt sätt...
    Ni som har AMOLED, hur är batteritiden på era lurar?

7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Alltså, Jag känner ju änna att .. Om jag ska ha en telefon, och det är en smartphone som kan "tända o släcka skärmen"...
    Så självklart vill jag att när min skärm är släckt, så ska den fan va svart. Den ska inte skimmra blått som SLCD... Den ska va OFF, ingen ström ALLS.. I princip...

Angående batteritiden så... Sluta tjata om den... Den går inte att påverka så pga skärm... Allt beror på HUR man använder telefonen, vad för widgets, appar man använder... etc etc etc..

För att spara batteri, har jag satt wifi-policy 15 min på min telefon, och telefonen håller lätt i 2 dagar. :)

8. fogel

fogel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

DreamHawk hur menar du nu? Min skärm är ju helt OFF när den är släckt också trots att det är slcd.. backlighten är ju inte på hela tiden eller va trodde du..??

9. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag trodde den lyste lite blått hela tiden xD

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

10. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ingen som lyser blått när den visar svart. Däremot har SLCD lite sämre svärta, det blåa på videon är kamerans fel.

11. fogel

fogel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag ju inte haft möjlighet att testa nån annan desire än den jag själv har men kan utifrån det inte säga annat än att jag är nöjd med min slcd iaf. Ja menar hur ofta kollar man på en svart bild i ett mörkt rum? :-) vid normal användning är det absolut inget ja stör mig på iaf.

12. stroem1894

stroem1894 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, tack för alla svar. Men nu till det viktiga, är det värt att köpa en desire med slcd för samma pengar som en med amoled, tycker ni jag ska köpa den?

13. owziee

owziee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 10.4
    Platta 2:
    Nexus 9
    Det tycker jag... SLCD är en väldigt bra skärmteknik också, och kan ha en fördel med lite skarpare bild vid visning av jätteliten text osv. pga. avsaknaden av PenTile Matrix...

14. stroem1894

stroem1894 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okej :)
    Någon annan som tycker att det är ovärt att köpa den? /annan åsikt.

15. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle välja en Samsung Galaxy S istället om det inte är något specifikt som desire har som inte galaxyn har som du måste ha.

16. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det hela beror väl mer på dig och dina behov? Alla nämnvärda fördelar/nackdelar finns ju presenterade i början av tråden. Skillnaderna är ju uppenbarligen så små att man knappt märker dessa. Jag ser inte hur skärmen kan vara avgörande såvisa man inte något väldigt specifikt krav pga en särskild tillämpning - och det kan ju bara du avgöra...

Om du av någon anledning verkligen vill ha AMOLED så kan du säkert hitta en sådan om du letar, men agera snabbt isf. Annars så är det väl begagnatmarknaden som gäller, alternativt att man väntar på att HTC eventuellt (!) börjar producera Desire med AMOLED igen.

17. fogel

fogel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag och en jobbarkompis jämförde våra lurar häromdan.. Min är som sagt slcd och hans är amoled. Vi hade dom sida vid sida och kunde skrattandes konstatera att skillnaden vid normal användning är obetydligt liten! Visst, min hade inte lika bra svärta som hans vilket syns vid svag belysning medans hans lur hade något mer saturerade färger (tyckte även de verkade va något "kallare" färger i hans display). Men vi tittade på samma bilder och såg knappt nån skillnad mellan dom, så debatten om AMOLED vs. SLCD är en aning uppblåst! Köp en Desire och bli nöjd :)

18. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Har inte SLCD skärmarna Pentile Matrix?

19. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ser ingen anledning till varför de skulle ha det. (nästan) endast nackdelar.

20. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag undrar om det ens går att ha samma sorts PenTile Matrix som på AMOLED-versionen, utan att det hela ser riktigt förjävligt ut. AMOLED med PenTile Matrix är ju särskilt avvägd med avseende på att man uppfattar det gröna ljuset på ett annat sätt än övriga färger (storleken är ju inte samma för alla subpixlar)...

Det kanske går, men jag skulle inte satsa pengar på det. Förövrigt så ser inte jag heller varför man skulle köra med PenTile på en LCD-skärm...