Amoled-SLCD

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av stroem1894, 28 aug 2010.

1. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Varför nämner ingen något om upplösning? SLCD-skärmarna borde visa liten text betydligt bättre eftersom de inte har någon hokus-pokus-pentile-matrix.

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Det har nämnts redan på sida 1, men inte diskuterats så mycket. Gissningsvis för att det inte är av överdrivet stor betydelse eftersom det fortfarande rör sig om samma upplösning (eller snarare; ekvivalent upplösning) som tidigare, men med annan orientering/uppställning på subpixlarna (som lämpar sig bättre för traditionell text, ja).

Det hela förutsätter givetvis att de verkligen har skippat PenTile matrix, vilket ingen verkar kunna bekräfta för närvarande...)

3. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Håller med Fogel - det är väldigt liten skillnad. Har jämfört med syrrans som har SLCD.
    Så det e bara att köpa och bli lycklig över en grym lur.

4. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Vid närmare efterforskning så kanske det inte var helt tokseriöst. En del av det fungerar, bland annat kontrasten som vi tog upp. Lite andra tester verkar vara påverkade av missförstånd och tekniska fel.

Den här högst icke-oberoende sidan tar upp lite saker. Ser man till de mer tekniska förklaringarna så är det uppenbart att man missat vissa saker i testerna, exempelvis att bit-djupet på subpixlarna är justerbart (testet med färg/gråskalor kördes tydligen i 6 bit istället för 8 bit på N1).

Det här med hur man beräknar ljusstyrkan är också rätt intressant, och självklart när man tänker på det! Den "dåliga" svärtan på en LCD drar givetvis upp ljusstyrkan, utan att den för den delen bidrar till en "bättre" bild.

5. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

6. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Beror iofs på vad som visas på skärmen.

Nu var det en film de testade med, och vad jag förstått av tidigare tester så är filmer generellt rätt "mörka", vilket är en generell fördel för AMOLED-displayer.
    Hade man istället låtit skärmarna visa exempelvis en webbsida med vit bakgrund under testet så kan jag tänka mig att den andra Desiren vinner.

Förövrigt skulle det vara lite intressant att veta vad Sony anser berättiga S:et framför LCD.
    (Utan att diskussionen dra in på samma spår som i den andra tråden om S-AMOLED! ;))

Last edited: 26 okt 2010
  7. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Enligt en av Swedroids senaste artiklar så verkar svaret på det vara "praktiskt taget ingenting".

Förövrigt, lite kul grej om SGS:ens S-AMOLED vs. Desire/Nexus AMOLED; Displaymate har mätt svärtan på båda displayer och enligt deras siffror så är svärtan lite sämre på S-AMOLED.
    Enligt Samsung själva så var ju svärtan på S-AMOLED inte riktigt lika bra som man kunde förvänta sig, och det verkar ju stämma bra överens med dessa mätvärden.